۲۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
جای خالی بخش خصوصی در گردشگری ایلام| ظرفیت‌هایی که دیده نمی‌شوند
بازار گزارش می دهد؛

جای خالی بخش خصوصی در گردشگری ایلام| ظرفیت‌هایی که دیده نمی‌شوند

ایلام- نبود بخش خصوصی در بسیاری از بخش‌های گردشگری ایلام مشهود است، این در حالی است که ظرفیت‌های این حوزه به دلیل عدم سرمایه‌گذاری دیده نمی‌شود.

بازار؛ گروه استان ها: صنعت گردشگری در استان ایلام از ظرفیت‌های‌ بسیار بالایی برای رشد و توسعه برخوردار است، اما متاسفانه مورد بی‌مهری قرار گرفته و رشد چندانی نکرده است.

استان ایلام به لحاظ برخورداری از طبیعت بکر و چهار فصل، جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی، مذهبی_زیارتی و همچنین هم مرز بودن با کشور عراق، جایگاه ویژه‌ای نزد گردشگران دارد و همواره در فصول مختلف سال به ویژه عید نوروز و ایام اربعین میزبان گردشگران و زائران متعددی از اقصی نقاط کشور است.

بدون شک بهره‌مندی از صنعت گردشگری در استان ایلام مزایایی بسیاری به دنبال دارد، اما اشتغالزایی یکی از بزرگ‌ترین تاثیرات مثبت توریسم دراین استان محروم به شمار می‌رود که از اهمیت بالایی برخوردار است.

لازم به ذکر است با وجود تنوع جاذبه‌های طبیعی و تاریخی فراوان ایلام و تاثیر مثبت آن در رونق اقتصادی، متاسفانه این استان از لحاظ توسعه و بهره‌مندی از صنعت گردشگری پیشرفت چندانی نداشته است‌ که‌ به‌ گفته تعدادی از کارشناسان نبود الگو و سیاست گذاری مناسب برای جذب گردشگر و عدم برخورداری از زیرساخت‌های مناسب عامل اصلی رونق نیافتن صنعت گردشگری در استان است.

نقش صنعت گردشگری در توسعه

کارشناس مسائل گردشگری در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: در دنیای امروز، صنعت گردشگری به اندازی اهمیت پیدا کرده است که بسیاری از کشورها حتی اگر دارای جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و فرهنگی نباشند، می توانند با خلق برخی جاذبه‌ها در قالب جاذبه‌های دست ساز و مصنوعی به منظور افزایش مدت زمان حضور گردشگر در کشور مقصد به بسیاری از معیار های رشد اقتصادی از جمله اشتغال، توسعه، ارتقای سطح زندگی و.. کمک کنند، چرا که این صنعت به عنوان سومین صنعت درآمد زا در دنیا و یکی از روش‌های کسب درآمد ارزی به شمار می رود و روز به روز بیشتر مورد توجه قرار می گیرد.

مجتبی جانی با بیان اینکه استان ایلام علارغم برخورداری از ظرفیت‌ها و جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی و گردشگری توسعه چندانی در جذب توریست نداشته است، افزود:یکی از پیش‌شرط‌های اصلی برای جذب گردشگر خارجی، توسعه زیرساخت‌های استاندارد در صنعت گردشگری است، اما سال‌هاست که در این زمینه کوتاهی شده است و زیرساخت‌های ما در این حوزه به هیچ وجه پاسخگوی جذب گسترده گردشگران نیست.

جای خالی بخش خصوصی در گردشگری ایلام| ظرفیت هایی که دیده نمی شوند

این کارشناس تصریح کرد:گردشگری برای توسعه استان ضروری است چون منجر به ایجاد اشتغال و گسترش کسب و کارهای خُرد و کلان می‌شود، از این رو الزامیست با بهره‌گیری الگو و برنامه‌ریزی صحیح، توسعه زیرساخت‌ها، فراهم نمودن بسترهای گردشگری و اقامت گردشگران اقداماتی اساسی در زمینه توسعه صنعت گردشگری در استان لحاظ کرد.

اقدامات میراث فرهنگی برای توسعه گردشگری و جذب گردشگران

مدیرکل کل میراث فرهنگی و گردشگری ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: استان ایلام با توجه به معرفی به عنوان دروازه عتبات و برخورداری از طبیعت بکر و مکان‌های تاریخی، می تواند انواع مختلفی از گردشگری مذهبی و تاریخی را برای علاقه مندان برنامه ریزی و ارائه کند.

فرزاد شریفی با بیان اینکه ساماندهی و تسهیل راه‌های ارتباطی به جاذبه‌های گردشگری استان در دستور کار قرار دارد، افزود: طرح‌های بهسازی و ترمیم زیرساخت‌های گردشگری در استان در حال اجراست که با اتمام آنها، تحولی عظیم در بخش گردشگری ایلام ایجاد می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان ایلام اضافه کرد: مسئله مهم در حوزه گردشگری استان ایلام نگاه فرابخشی به حوزه گردشگری است، یعنی بخش‌ها و ارگان‌های مختلفی برای توسعه گردشگری کمک کنند.

شریفی با اشاره به ضرفیت‌های مرز مهران در جذب گردشگر تصریح کرد: در حال حاضر اقدامات خوبی از سوی میراث فرهنگی در مرز مهران برای جذب گردشگران عراقی انجام شده و چند تفاهم نیز در این خصوص امضاء شده است.

این مسئول ادامه داد: حمایت موثر از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در مناطق نمونه گردشگری براساس طرح جامع مصوب منطقه، جذب سرمایه گذار و حمایت از طرح‌ها و برنامه‌های ارائه شده در این خصوص از دیگر برنامه‌ها در راستای توسعه زیرساخت‌های بخش گردشگری استان محسوب می‌شود.

صنعت توریسم ارتباط تنگاتنگی با صنایع دیگر مانند حمل و نقل، صنایع دستی، هتل‌داری و... دارد؛ لذا با هدف‌گذاری صحیح در این بخش می‌توان اقدامات اساسی برای توسعه سایر بخش‌ها نیز لحاظ کرد.

فرصتهای موجود در عرصه گردشگری استان ایلام، مهد تمدن ۱۰هزار ساله ایرانیان،شرایطی را بوجود می آورد که برای ورود بخش خصوصی در این حوزه، جذب سرمایه گذاران توانمند در اولویت قرار می گیرد.

کد خبر: ۲۱۱٬۲۴۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha