۱۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۵
قدردانی از افتتاح ۷۸ طرح در مناطق محروم و انتقاد از کیفیت درمان در مراکز تامین اجتماعی
نایب رئیس مجلس مطرح کرد

قدردانی از افتتاح ۷۸ طرح در مناطق محروم و انتقاد از کیفیت درمان در مراکز تامین اجتماعی

نایب رئیس مجلس گفت: کیفیت درمان در مراکز تامین اجتماعی باید به استانداردهای حداقلی برسد، بنده در جریان محدودیت‌ها هستم اما در شهرستان‌های محروم وضعیت درمانگاه‌ها و بیمارستان‌ها این سازمان مطلوب نیست.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، علی نیک زاد ثمرین در آئین افتتاح بیمارستان صد تختخوابی هدایت تامین اجتماعی ضمن اعیاد شعبانیه و سالروز ولادت امام عصر(عج) اظهار کرد: این اعیاد و جشن‌ها، یک وجه شادمانی و جشن دارد که بسیار مبارک و مهم است و جامعه اسلامی باید در چنین روزهایی، سراسر، جشن و شادی باشد.

وی افزود: اما وجه دیگرِ گرامیداشتِ این ایام الله، توجه به محتوا و مضمونِ پیامِ آن روز است، افتخار شیعه این بوده که منتظرِ امامی است که عدل و قسط را در جهان گسترده خواهد کرد؛ بنابراین به زعم من دو نوع انتظار، انتظار فعال و انتظار منفعل وجود دارد انتظار منفعل همان جریان های مرموزی بود که با گوشه‌نشینی به انتظار مهدی موعود می‌نشست و منشور روحانیت حضرت امام(ره)، در فرازهای مختلفی این تفکر غلط را به چالش کشیده است، اما انتظار فعال، انتظاری است که امامین انقلاب به آن معتقد بودند. انتظار فعال، گوشه‌نشینی و انفعال نیست. بلکه تلاش فعالانه برای زمینه‌سازی ظهور حضرت مهدی(عج) است.

نایب رئیس مجلس اظهار کرد: وقتی امام راحل پرچمِ مبارزه برای سرنگونی طاغوت و استقرار نظام اسلامی را بلند کرد، خیلی از مقدس‌نماها می‌گفتند اگر در زمان غیبت، حکومت اسلامی تشکیل دهیم، چون نخواهیم توانست در غیبت امام معصوم، همه اسلام را به نحو احسن اجرا کنیم، به اسلام ضربه خواهیم زد. اما تفکر امام راحل(ره) این نبود. ایشان معتقد بود ما باید پیش از ظهورِ حضرت حجت(عج) زمینه ظهور ایشان را فراهم کنیم. برای آرمانی که ایشان قیام خواهد کرد قدم برداریم و جامعه را آماده حضورِ امام معصوم کنیم. همین بود که دست به انقلاب زدند.

عضو هئیت رئیسه مجلس عنوان کرد: بسط عدالت، یکی از مهم‌ترین اهداف قیام حضرت حجت است و برقراری عدالت در همه زمینه‌ها، وظیفه قطعیِ نظام اسلامی است. اینکه رهبر حکیم انقلاب بارها در زمینه «پیوست عدالت» برای بخشنامه‌ها، سیاست‌ها و برنامه‌های مختلف دستگاه‌های اجرایی تذکر داده‌اند، در همین راستا است.

وی بیان کرد: قرار بر این است امروز ۷۸ طرح به ارزش ۳۹۰۰ میلیارد تومان به بهره‌برداری برسد و این قید آورده شده بود که این طرح‌ها عموما در مناطق محروم هستند لذا اگر این اتفاق افتاده باشد جا دارد به مجموعه سازمان تامین اجتماعی تبریک بگوییم چرا که هر حرکت عدالت‌محوری جای قدردانی دارد، حقیقت این است که این سازمان نقش کلیدی در تحقق عدالت اجتماعی و رضایت عمومی دارد؛ بنابراین بر اساس آخرین آماری که بنده در اختیار دارم تا پایان سال۱۴۰۰ حدود ۱۵میلیون بیمه شده، ۴ میلیون مستمری بگیر و حدود ۱ میلیون و ۳ هزار کارگاه و در مجموع حدود ۴۵ میلیون نفر از جمعیت کشور تحت پوشش این سازمان قرار دارد.

نایب رئیس مجلس تاکید کرد: حقوق کسانی که حق بیمه می‌پردازند باید رعایت شود چرا که این سازمان ملک خصوصی کسی نیست بلکه متعلق به کسانی بوده که ماهیانه حق بیمه می‌پردازند؛ بنابراین بسیاری از شهرهایی که به تعداد لازم بیمه‌پرداز دارند و حق بیمه و حق درمان از آنها کسر می‌شود یک درمانگاه ساده‌ی تامین اجتماعی هم ندارند و این زیبنده بیمه‌شدگان تامین اجتماعی نیست که برای امور درمانی به تهران و مراکز استان ها مراجعه کنند یا دفترچه درمانی‌شان در سایر مراکز کارکرد نداشته باشد.

نیکزاد عنوان کرد: کیفیت درمان در مراکز تامین اجتماعی باید به استانداردهای حداقلی برسد، بنده در جریان محدودیت‌ها هستم اما حقیقتا در شهرستان‌های محروم وضعیت درمانگاه‌ها و بیمارستان‌ها این سازمان مطلوب نبوده است باید گفته شود که اخیرا در یکی از شهرها حوالی ساعت ده صبح برای بازدید به یکی از درمانگاه‌ها رفته بودیم که دیدیم پزشک تا آن ساعت بیش از ۱۰۰ بیمار را ملاقات کرده بود لذا اگر کسی در ۱۸۰ دقیقه بتواند ۱۰۰ نفر را ویزیت کند یعنی برای هر بیمار به طور متوسط کمتر از ۲ دقیقه وقت صرف شده است که این موضوع مناسبی نیست و باید برطرف شود.

وی گفت: سازمان تامین اجتماعی یک نهاد عمومیِ غیردولتی ِ بین ِ نسلی بوده و سازمان متعهد است که ثروت را از یک نسل به نسل دیگر منتقل کند؛ بنابراین در این راستا نقش شستا بسیار مهم است زیرا شستا هم باید سرمایه‌گذاری خود را عادلانه کند و چتر خود را در همه کشور به نسبت مناسب تقسیم کند و هم باید با شایسته‌سالاری ثروت این شرکت‌ها را حفظ و ارتقا دهد.

نیکزاد تصریح کرد: همیشه این نکته را به مدیران عامل شستا تذکر داده‌ام که راه نجات شستا این است که هر مدیرعاملی منصوب می‌کنید قبل از انتصاب مُقاطعه کنید و هر مدیری بتواند در عملکرد سالانه حداقل ۲۰ درصد رشد ناشی از کار و فعالیت و افزایش تولید؛ نه رشد ناشی از افزایش قیمت دلار و بعضا سفته‌بازی و بورس‌بازی داشته باشد در جایگاهش ابقا شود و هر کس نتوانست این کار را بکند باید با آن مدیر خداحافظی کنند.

نایب رئیس مجلس اظهار کرد: مسئله بدهی‌های دولت به سازمان تامین اجتماعی موضوع مهمی است به هر حال نمی‌شود سازمان را به بیمه‌کردن اقشار خاص و انجام برخی تعهدات الزام کرد اما سهم دولت را نپرداخت اما باید گفته شود که مجلس یازدهم گام‌های مهمی در این زمینه برداشته است و در هر سال اعداد و ارقام خوبی در قانون بودجه تصویب شده و دولت مکلف شده است بخشی از بدهی های خود را به سازمان پرداخت کند که در همین راستا در سال ۱۴۰۰ مصوب شد دولت ۸۹ هزار میلیارد تومان از بدهی‌ها خود را پرداخت کند و همچنین در سال ۱۴۰۱ نیز مصوب شده بود حدود ۹۰ هزار میلیارد تومان از بدهی‌ها را تسویه کند و البته برای سال ۱۴۰۲ هم تصویب شده است تا دولت حدود ۷۰ هزار میلیارد تومان از بدهی‌های خود به تامین اجتماعی را تسویه کند.

عضو هئیت رئیسه مجلس تاکید کرد: سازمان تامین اجتماعی هم باید رابطه خودش با کارگاه‌ها را اصلاح کند امروز یکی از بزرگترین مشکلات فعالان تولیدی و کارگاه‌های اقتصادی بازرسی‌های سازمان تامین اجتماعی بوده و جالب است کارگاهی به هر دلیلی نتوانسته است حق بیمه کارگر را بپردازد و الان خودش مراجعه می‌کند تا جبران کند اما قوانین سازمان این اجازه را به این پیمانکار نمی‌دهد و به صاحب کارگاه گفته می‌شود باید افراد یک به یک شکایت کنند تا در شعبه رای صادر شود و این‌ها از موضوعاتی بوده که قابل اصلاح است البته بنده قائل به تساهل در این زمینه نیستم به هر حال سازمان هم حافظ منافع کارگر است و هم حافظ منافع کارفرما، اما باید مناسبات خود را به نحوی تعیین کند که کمک‌کننده تولید باشد لذا پیشنهادم برای این کار هم استفاده حداکثری از فناوری اطلاعات است و باید تلاش کنید تا مقررات دست و پاگیر ملغی شوند تا روند اجرای کارها تسهیل شود

کد خبر: ۲۱۰٬۵۶۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha