۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۱
۴۷ درصد اراضی خراسان رضوی را اراضی بیابانی تشکیل می‌دهد

۴۷ درصد اراضی خراسان رضوی را اراضی بیابانی تشکیل می‌دهد

مشهد- رئیس اداره امور بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی گفت: مساحت اراضی بیابانی استان بیش از پنج و نیم میلیون هکتار و معادل ۴۷ درصد سطح استان است.

به گزارش خبرگزاری بازار به نقل از روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی محمود زنگنه اظهار کرد: طبق مطالعه انجام‌شده در سال ۱۳۸۹ اراضی تحت تأثیر فرسایش بادی استان حدود یک‌میلیون و ۵۷۶ هزار هکتار و مساحت کانون‌های بحرانی فرسایش بادی حدود ۷۶۸ هزار هکتار در قالب ۱۵ کانون و در ۱۵ شهرستان واقع‌شده است.

وی بیان کرد: بر اساس بازنگری و مطالعه صورت گرفته در سال ۱۳۹۷ یعنی پس از ۹ سال مساحت اراضی تحت تاثیراستان حدود دو میلیون و ۴۷۰ هزار و ۱۲۸ هکتار شامل ۹ منطقه اصلی و در ۲۲ شهرستان و مساحت کانون‌های بحرانی فرسایش بادی استان به میزان یک‌میلیون و ۲۵۵ هزار و ۷۴۹ هکتار در قالب ۳۰ کانون در ۲۰ شهرستان واقع‌شده است.

 زنگنه  افزود: ضمناً خسارات سالانه واردشده براثر کانون‌های بحرانی فرسایش بادی بر منابع زیستی و اقتصادی استان حدود بیش از ۱۳۰ میلیارد تومان برآورد شده است.

وی خاطرنشان کرد: در سالیان اخیر رشد فزاینده جمعیت، محدود بودن منابع و برهم خوردن تعادل اکولوژیک حاکم بر محیط‌زیست متأثر از بهره‌برداری‌های بی‌رویه انسان از منابع طبیعی تجدیدشونده و به‌ویژه خشک‌سالی‌ها باعث بروز مشکلات و تنگناهایی در اغلب کشورها من‌جمله ایران شده است.

کد خبر: ۲۰٬۹۷۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha