۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۶
تعیین تکلیف معادن مس غیرفعال تا ۱۵ خرداد
رئیس هیات عامل ایمیدرو اعلام کرد

تعیین تکلیف معادن مس غیرفعال تا ۱۵ خرداد

غریب پور، رئیس هیات عامل ایمیدرو اعلام کرد: معادن کوچک مقیاس غیر فعال در حوزه مس، تا ۱۵ خرداد تعیین تکلیف می شوند.

به گزارش بازار به نقل از سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، خداداد غریب پور در جلسه پایش معادن کوچک مقیاس مس ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: مدیریت شرکت ملی صنایع مس، روش توسعه گرایی در پیش گرفته و با افزایش سرمایه، قادر است طرح های توسعه ای این شرکت را به پیش برد به طوری که در احیا و فعال سازی بخشی از معادن غیر فعال مس نقش ایفا کند. وی یادآور شد: افزایش سرمایه ۱۰هزار میلیارد تومانی شرکت مس – در راستای سیاست های کلان ایمیدرو- از محل سود شرکت تامین شد.

اقدام برای دریافت مجوزهای قانونی

رئیس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به ضرورت بررسی مشکلات پیش روی معادن غیر فعال مس، گفت: مسئولان طرح احیا، فعال سازی و توسعه معادن کوچک، مشکلات احتمالی این معادن از جمله فرآوری، تامین مالی، زیربنا، تضمین خرید محصول و غیره را تعیین تکلیف کنند. وی افزود: راهکارهای ۲-۳ ساله برای فعال سازی این معادن بررسی می شود و در صورت نیاز به دریافت مجوزهای قانونی، اقدام خواهد شد.

غریب پور با اشاره به بررسی ورود معادن غیر فعال به بورس، گفت: در شرق استان فارس، ۱۸ معدن هماتیتی کوچک مقیاس به صورت تعاونی در آمده اند و اکنون می توانند به شرکت سهامی تبدیل شده و وارد بورس شوند. وی افزود: معادن مس هم می توانند در قالب کنسرسیوم و شرکت، سهام خود را در بورس عرضه کرده و برای توسعه خود، تامین مالی شوند.

۷۵۰ بسته اجرایی در طرح احیای معادن طی سال ۹۹

امیر خرمی شاد، معاون برنامه ریزی و توانمندی ایمیدرو با بیان اینکه طی سال گذشته ۶۰۰ بسته اجرایی در طرح احیا، فعال سازی و توسعه معادن کوچک محقق شد، گفت: امسال نیز ۷۵۰ بسته اجرایی در این حوزه در برنامه است.

وی ادامه داد: فعال سازی ۵۰ معدن غیرفعال (کوچک مقیاس) مس در برنامه سال ۹۹ است و با فعال سازی این معادن، آثار مثبتی نصیب شرکت مس خواهد شد.

آماده همکاری شرکت مس برای احیای معادن

سعد محمدی، مدیرعامل شرکت مس در این جلسه گفت: این شرکت آماده همکاری برای احیای معادن غیر فعال مس است اما چالش پیش رو، همکاری مالکان برخی معادن غیرفعال است. وی ادامه داد: برای رفع این مشکل، نیاز به ساز و کار قانونی از سوی مسئولان برای تعیین تکلیف و فعال سازی است. سعدمحمدی خاطرنشان کرد: هیچ گونه محدودیت مالی برای توسعه اکتشاف در معادن مس نداریم.

ثبت نام ۱۱۲ سرمایه گذار برای طرح احیای معادن

وجیه اله جعفری، مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی در این جلسه نیز گفت: شرکت مس می تواند نقش ملی خود را به عنوان بسترساز حرکت توسعه ای معادن غیر فعال ایفا کند. وی افزود: ۱۱۲ سرمایه گذار برای طرح احیا، فعال سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس ثبت نام کرده اند و حدود ۶۶ شرکت توانایی راه اندازی معادن کوچک را دارند.

۹۶ معدن غیر فعال مس

سیدرضا عظیمی، مجری و دبیر کارگروه طرح احیا، فعال سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس درباره تعداد مجوزهای معادن مس گفت: اکنون ۲۱۱ پروانه بهره برداری، ۱۰۴ گواهی کشف و ۳۶۲ پروانه اکتشاف در حوزه معادن مس کوچک مقیاس وجود دارد. وی ادامه داد: در میان معادن مس کوچک مقیاس، ۹۴ معدن فعال، ۹۶ معدن غیر فعال و ۲۱ معدن در حال تجهیز است.

عظیمی با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای طرح احیا، فعال سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس تصریح کرد: شناسایی و پایش ۲۰۱ معدن در ۱۳ استان، انجام اقدام کلینیکی ۱۰۰ معدن و احیا و توسعه ۲۴ معدن از جمله این اقدامات است.

وی ادامه داد: احداث کارخانه فرآوری سیار در معدن مس رشک، فعال سازی ۵ معدن کوچک در کرمان از طریق کنسرسیوم و نیز توسعه معدن مس مسکنی برای احداث کارخانه فرآوری، بخش دیگری از اقدامات مذکور است.

کد خبر: ۲۰٬۹۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha