۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۹
ضرورت تنوع‌بخشی آفت‌کش‌ها برای مبارزه با عوامل خسارت‌زا
مشاور عالی وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد

ضرورت تنوع‌بخشی آفت‌کش‌ها برای مبارزه با عوامل خسارت‌زا

کشاورز، مشاور عالی وزیر جهاد کشاورزی بر توجه ویژه رئیس جدید سازمان حفظ نباتات به مشکلات آفت‌کش‌ها در کشور تأکید کرد.

به گزارش بازار به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، عباس کشاورز، مشاور عالی وزیر جهاد کشاورزی در مراسم تودیع و معارفه رئیس سازمان حفظ نباتات با اشاره به اهم مشکلاتی که در سازمان حفظ نباتات باید مورد توجه ویژه قرار گیرد، گفت: مشکل آفت‌کش‌ها در کشور در چند مورد خلاصه می‌شود. تعداد آفت‌کش‌هایی که برای مبارزه با هر عامل خسارت‌زا داریم‌، محدود است. این مشکل را این سازمان باید با تغییر در قوانین و مقررات حتی با دریافت مجوز از وزیر محترم، پیگیری کند.

او در ادامه به عامل دوم اثرگذار در سیستم مدیریت آفت‌کش‌ها در کشور، اشاره کرد و افزود: دومین مورد، آن است که باوجود آنکه ایران مصرف‌کننده بزرگ آفت‌کش نیست، اما به سبب استفاده بالا از آفت‌کش‌ها همواره علامت سوال بزرگی روی محصولات کشاورزی ایران وجود دارد که می‌تواند صادرات کشور را نیز به مخاطره بیندازد.

کشاورز به مورد دیگری نیز اشاره کرده و گفت: بخش اعظم آفت‌کش‌ها در ایران متعلق به بیش از ۳۰ سال گذشته است، درحالی‌که نباید در این بخش از دانش و تکنولوژی‌ها در سطح جهانی عقب بمانیم.

مشاور عالی وزیر جهاد کشاورزی که پیشتر به مدت طولانی در پست معاونت زراعت این وزارت حضور داشت و به همین سبب نیز آشنایی مناسبی با مقوله حفظ نباتات دارد، تأکید کرد: آفت‌کش‌های بیولوژیک و غیرشیمیایی در گذشته در این سازمان بسیار مورد توجه بود، اما در زمانی دیگر تقریبا با نظام ثبت آفت‌کش‌های شیمیایی کنار گذاشته شد. در این زمینه باید توجه بیشتری صورت گیرد که نیازمند همکاری رئیس این سازمان و موسسه گیاهپزشکی کشور است.

او با اشاره به اینکه سازمان حفظ نباتات، سازمان استثنایی فنی بخش کشاورزی است، ادامه داد: برنامه‌هایی برای تغییر روند و به‌کارگیری بیشتر بخش خصوصی در حفظ نباتات کشور در نظر گرفته شده بود که به‌واسطه محدودیت‌های ناشی از تحریم، فعلا متوقف شد. با این حال، در شرایط کنونی باز هم اقدامات موثری می‌توان در این زمینه انجام داد و شرکت‌های دانش‌بنیان زیادی در کشور وجود دارند که می‌توانند یاری‌رسان این سازمان باشند.

کد خبر: ۲۰٬۸۵۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha