۲۴ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۶
۷ اثر ثبت جهانی و نمره صفر به صنعت گردشگری کرمان
چرخ اقتصاد غیر نفتی کرمان لنگ میزند

۷ اثر ثبت جهانی و نمره صفر به صنعت گردشگری کرمان

کرمان - اقتصاد گردشگری در حالی در کرمان ظرفیت های بالقوه ای دارد که عملکرد این استان در بحث گردشگری رضایت بخش نیست.

به گزارش بازار، استان کرمان در زمینه وجود آثار جهانی گردشگری در کشور رکورد دار است، ارگ بم، باغ شاهزاده ماهان، کویر لوت، روستای صخره ای میمند، روستای دارستان، قناتهای بم و جوپار از جمله پرونده های ثبت جهانی استان کرمان در یونسکو هستند. همچنین نزدیک به ۷۰۰ اثر نیز در استان ثبت ملی است اما این گنجینه بزرگ گردشگری در استان کرمان تا کنون مغفول مانده است و اقتصاد گردشگری در کرمان چرخش نمی چرخد.

در اقتصاد نوین گردشگری یکی از مهمترین زمینه های اقتصاد غیر نفتی محسوب می شود که با کمترین سرمایه گذاری بیشترین بازده را در کوتاه ترین زمان ممکن دارد و باز گشت سرمایه در این زمینه تضمین شده است.  اما سوال این است استان کرمان در بین استانهای گردشگری کشور چه جایگاهی دارد؟

استان یزد در مجاورت استان کرمان قرار گرفته است که سه اثر ثبت جهانی دارد و در شش ماه ابتدایی سال جاری نزدیک به ۵۰۰ هزار نفر گردشگر داخلی و خارجی از ان بازدید کرده اند، رشد جذب گردشگر در این استان ۱۸۰ درصد بوده که ۸۰ هزار نفر گردشگر خارجی از این استان کوچک بازدید کرده اند. حالا سری بزنیم به استان کرمان در همین مدت ۱۴۷ هزار نفر گردشگر داخلی و خارجی از استان بازدید کرده اند که تعداد گردشگران خارجی فقط ۲۳ هزار نفر بوده و این در حالی است که همین تعداد نیز در مقایسه با سال قبل ۱۶ درصد رشد نشان می دهد.

فاصله این آمار در مقایسه با استان فارس و اصفهان و مشهد بسیار بیشتر است در حالیکه تعداد آثار ثبت جهانی و ملی استان کرمان بیشتر است.  اگر مقایسه ای هم بین تعداد هتل ها و امکانات زیربنایی این استانها انجام دهیم؛ استان کرمان در انتهای لیست قرار دارد.

ظرفیت های گردشگری کرمان زیر سایه بی توجهی

کرمان در حالی می تواند از ظرفیت های بی نظیر گردشگری برای توسعه اقتصادی بیشترین استفاده را ببرد که با دو استان یزد و فارس نیز همجوار است و در نزدیکی استان اصفهان قرار دارد اما عملکرد مسئولان استان کرمان در این زمینه غیر قابل دفاع بوده است.

وقتی به سیاستهای کلان استان کرمان طی چهار دهه گذشته در خصوص اقتصاد گردشگری مرور می کنیم یکی از منفعل ترین بخشهای مدیریتی استان را می بینید که به دلیل بی توجهی به داشته های استان بسیاری از بناهای تاریخی در حال تخریب قرار گرفته است.

بافت تاریخی این شهر که از نظر زیبایی با شهر یزد شانه به شانه است در حال تخریب و ساخت و سازهای غیر مانوس است

اما بافت تاریخی شهر یزد ثبت جهانی شده است، بومگردی در شهر کرمان در مراحل ابتدایی قرار دارد و کمتر خانه تاریخی را می توان یافت که کاربردی رفاهی و هتل داشته باشد برای حل مشکل اسکان گردشگران در مجاورت بناهای ثبت جهانی نیز به دلیل عدم وجود هتل به سمت استفاده از توان مردم بومی سوق داده شده است که مسلما نمی تواند جاذبه و استانداردهای قابل قبولی را به همراه داشته باشد.

لزوم اقدام برای خروج کرمان از بن بست گردشگری

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان نیز مانند دیگر مدیران مرتبط با این بخش چند ماه قبل پس از انتصابش در کرمان به انتقاد از وضعیت کنونی گردشگری در کرمان پرداخت ما در این چند ماه حضورش در کرمان نمی توان اقدام شاخصی برای توسعه گردشگری در استان کرمان مشاهده کرد.

فریدون فعالی در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: ۲۳ هزار گردشگر خارجی در شش ماه نخست سال جاری وارد استان کرمان شده اند که این آمار شاهد رشدی معادل ۱۶ درصد است و با توجه به ظرفیت های بالقوه ای که در استان کرمان وجود دارد تمام تلاش خود را به کار می گیریم که صنعت گردشگری در استان کرمان توسعه یابد.

وی تصریح کرد: استان کرمان ۷ اثر ثبت جهانی دارد و مسلما باید سهم بیشتری از تعداد گردشگران داخلی و خارجی داشته باشد در این راستا باید ظرفیت های موجود در استان کرمان به صورت ویژه به گردشگران معرفی شود.

وی با اشاره به اینکه معرفی داشته های استان کرمان و خارج کردن این استان از بن بست گردشگری بسیار مهم است.

فعالی بیان کرد: ۱۲۳ هزار و ۴۵۰ نفر گردشگر داخلی نیز از استان کرمان بازدید کرده اند که باید با سیاست گذاریهایی تعداد گردشگران و زمان ماندگاری آنها در استان کرمان افزایش دهیم.

وی افزود:  آلمان، ایتالیا، فرانسه، هلند، اسپانیا و چین بیشترین تعداد گردشگران به استان کرمان را داشته اند که مهمترین مکانهایی که مورد بازدید قرا گرفته جاذبه های گردشگری شهر کرمان، بیابان لوت، ارگ بم، راین، روستای دستکند میمند و باغ شاهزاده ماهان بوده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان گفت: بیشترین تعداد هتلهای استان کرمان در شهر کرمان متمرکز است اما سعی شده با فعال کردن ۳۶۲ واحد بوم گردی بخشی از نیاز جبران شود ضمن اینکه این واحدها مورد استقبال گردشگران به خصوص گردشگران خارجی قرار گرفته اند.

وی بر افزایش زیر ساختهای گردشگری در استان تاکید کرد و گفت: از هر گونه سرمایه گذاری در این زمینه استقبال می کنیم.

وی با تاکید بر کیفیت فعالیت این اقامتگاهها گفت: بازرسی های مکرری از آن ها انجام می شود و سعی داریم میزان خدمات رسانی را در حد استانداردهای مطلوب گردشگری بالا ببریم.

مسیرهای گردشگری استان کرمان رونق نگرفته است

تمام داشته های کرمان در حالی مقابل چشم مسئولان قرار گرفته است که متاسفانه به جای توسعه اقتصاد گردشگری مسئولان استان سرمایه گذاری هنگفتی در زمینه معادن و صنایع انجام داده اند و کشاورزی در استان کرمان در حال گسترش است و این در حالیست که استان کرمان آب مورد نیاز برای توسعه ندارد و نهاده های مورد نیز در حال خام فروشی است.

محمد قنبری کارشناس گردشگری در گفتگو با بازار گفت: بزرگترین مجموعه تاریخی کرمان بازار این شهر است که به جز راسته بازار که مقابل چشم مردم است بسیاری از بخش های آن در حال تخریب است و هیچ کاربری گردشگری ندارد.

وی گفت: کاروانسراها و سراچه های بازار یزد و شیراز و اصفهان مملو از مکانهای گردشگری است که صنایع دستی استان را عرضه می کنند اما من از مسئولان میراث فرهنگی کرمان می پرسم دقیقا کدام قسمت از شهر کرمان مرکز فروش صنایع دستی استانی است که یکی از غنی ترین مجموعه های صنایع دستی کشور را در خود جای داده است.

قنبری گفت: متاسفانه با وجود تمام داشته ها اما برنامه ریزی در بخش رونق گردشگری استان کرمان بسیار ضعیف است.

وی با اشاره به وجود هفت اثر ثبت جهانی گفت: بسیاری از این آثار به خوبی به مردم کرمان هم معرفی نشده است و مسیرهای گردشگری استان کرمان رونق نگرفته و اکثر گروه های گردشگری خارجی پس از ورود به اصفهان، کاشان یزد شیراز و اصفهان کشور را ترک می کنند.

کد خبر: ۲۰۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha