۶ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴
دولت بخش خصوصی را بزرگترین رقیب خود می داند
مدیرعامل شرکت خوراک پرداز هزار دشت:

دولت بخش خصوصی را بزرگترین رقیب خود می داند

گرگان- ماکویی، مدیرعامل شرکت خوراک پرداز هزار دشت با بیان اینکه دولت بخش خصوصی را بزرگترین رقیب خود می داند، گفت: از طرفی بدنه بزرگ دولت هم مانعی برای تولید و تجارت است.

شاهین ماکویی در گفتگو با خبرنگار بازار یکی از چالش های شرکت های تولیدی را قوانین دست و پاگیر دانست و اظهار کرد: بخش صادراتی ما به دلیل تغییر زیاد و قوانین دست و پاگیر صدمه دیده است.

مدیرعامل شرکت خوراک پرداز هزار دشت با بیان اینکه صادرات کاری با برنامه است، افزود: اگر در تعامل با سایر کشورها زیر تعهدات خود بزنیم علاوه بر بار مالی زیادی که در سطح بین المللی برای ما ایجاد می شود گرفتاری های حقوقی و قانونی هم خواهیم داشت.

وی ادامه داد: ثبات در قانون گذاری و تعهد به آن، حداقل در محدوده زمانی تعریف شده، نیاز ضروری تولید است بنابراین اگر صادرات را آزاد کردیم این قانون را برای زمان مشخصی باید رعایت کرد.

ماکویی بیان کرد: در بازار داخلی با تلفن و نماینده می شود کالایی را فروخت اما در بازار خارجی، هم بازاریابی دشوار است و هم منطبق شدن با مقررات کشور مقصد بسیار زمان بر است.

وی با تاکید بر اینکه برنامه ریزی این کار، تولید و ارسال آن در بروکراسی اداری داخلی هم بسیار زمان می برد، افزود: همه این موارد با وجود سختی ها اگر ثابت باشد امکان برنامه ریزی را می دهد و بخشی از مشکلات ما حل می شود.

مدیرعامل شرکت خوراک پرداز هزار دشت مشکل دیگر تجارت را زیاد بودن قوانین دانست و گفت: کالایی که من تولید می کنم، اگر در آلمان تولید شود برای صادرات به عراق حداکثر ۴۸ ساعت زمان می برد ولی همین کار در کشور ایران حداقل ۲۰ روز زمان می برد؛ آن هم در شرایطی که دو نفر را به صورت تمام وقت برای کارهای اداری آن قرار دهیم.

وی با بیان این که طولانی شدن فرایند اداری و قوانین دست و پا گیر قابلیت رقابت ما را از بین می برد، تصریح کرد: صادر کننده در خارج از مرزها تنهاست و وقتی از کشور خارج می شویم هیچ حمایتی نمی شویم؛ ریسک همه موارد بر دوش خودمان است و اگر مشکلی ایجاد شود حمایتی هم نداریم درحالی که دولت در کشوری مثل ترکیه از صادر کننده های خود حمایت می کند و حتی در مقطعی پول صادر کننده را هم خود دولت از کشور مقصد می گرفت.

ماکویی با انتقاد از این که ساز و کار اقتصاد ما وارداتی است و به صادرات توجهی ندارد، گفت: برای صادرات مانع تراشی زیادی در مسیر داریم؛ در عین حال دولت بخش خصوصی را بزرگترین رقیب خود می داند و بدنه بزرگ دولت هم مانع تولید است.

وی اضافه کرد: تصمیم گیران دولتی اطلاعی از ظرفیت ها و قابلیت های بخش خصوصی ندارند و این بی اطلاعی و عدم دانش فنی بر فرایند کار تاثیر گذاشته است؛ مدیران ما پشت میزی و براساس شرایط روی کاغذ تصمیم گیری می کنند و ۹۰ درصد قوانین وقتی می خواهد به مرحله اجرا برسد به جای فراهم کردن برای تولید مانع تراشی می کند.

مدیرعامل شرکت خوراک پرداز هزار دشت تاکید کرد: خیلی از قوانین باید ساده سازی شده و بخشی از وظایف دولت به تشکل های صنفی و بخش خصوصی واگذار شود.

کد خبر: ۲۰۷٬۶۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha