۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۳
رویش شهرک‌های لاکچری در دل روستاها؛ مالکان دیروز، سرایداران امروز
بازار گزارش می‌دهد؛

رویش شهرک‌های لاکچری در دل روستاها؛ مالکان دیروز، سرایداران امروز

نوشهر- تداوم ساخت‌وسازهای لاکچری و رشد قارچ گونه و بی ضابطه شهرک نشینی، بافت سنتی و طبیعت روستاهای مازندران را نشانه گرفته است.

بازار؛ گروه استان‌ها: کدیر از روستایی ییلاقی و خوش آب‌وهوای بخش کجور نوشهر به شمار می‌رود که آبشار و نهرهای زیبا و هوای مطبوعش آن را بهشتی برای گردشگران و طبیعت دوستان تبدیل کرده است اما ساخت و سازهای بی‌رویه، سال هاست که پیکره طبیعت این روستا را چنگ انداخته است.

طبیعت زیبا بکر و رویایی روستای کدیر کجور سبب شده تا پای بسیاری از لاکچری‌های سیاسی و اقتصادی به آن باز شود و در آن اقدام به خرید ویلا کنند اما تداوم ساخت‌وسازهای غیرمجاز و غیر برنامه و شهرک‌سازی مای غیراصولی، سرنوشتی شبیه شهرک باستی هیلز لواسان را در این بخش دیدنی از منطقه محروم کجور تکرار می‌کند.

یک مسافر تهرانی که به‌تازگی از روستای کدیر نوشهر بازدید داشته است، در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار اینکه واقعاً تبدیل طبیعت بکر و مزارع روستای دیدنی نظیر کدیر به سیمان و ویلا تأسف‌آور است، می‌گوید: قبلاً نیز به این منطقه سفرکرده‌ام اما ساخت‌وسازهای غیرمجاز و بدون برنامه در حال حاضر در روستای رواج زیادی یافته است.

چارچوب مشخصی برای ساخت‌وساز در روستا تعریف و طراحی نشده است و گسترش غیراصولی آن در خارج از ضوابط طرح مای روستایی، کالبد و بافت ناهنجار را ایجاد کرده است

محمدی بابیان اینکه چارچوب مشخصی برای ساخت‌وساز در روستا تعریف و طراحی نشده است و گسترش غیراصولی آن در خارج از ضوابط طرح مای روستایی، کالبد و بافت ناهنجار را ایجاد کرده است، ادامه داد: باید مناطق بکر گردشگری و دینی و طبیعت زیبا منطقه را حفظ کنیم و نباید به بهانه کسب درآمد، اراضی بکر منطقه را چوب حراج زنیم.

گسترش ساخت‌وسازها در روستاهای ییلاقی مازندران، بافت بومی و سنتی آن را دگرگون کرده است و این مناطق را به شهرک مای خالی از سکنه در بسیاری از ماه مای سال تبدیل کرده و ردپای خوش‌نشینان غیربومی را در این دگرگونی بافت‌ها می‌توان به نظاره نشست.

ساخت‌ و سازها طبیعت روستاها را صدمه زده است
کارشناس مهندسی معماری ساختمان بابیان اینکه ساخت‌وسازهای خارج از برنامه به کالبد روستاهای ییلاقی استان ازجمله کدیر صدمه و آسیب‌زده است، به خبرنگار بازار می‌گوید: با چشم غیرمسلح در روستاها می‌توان تخلفات ساخت‌وسازهای بی‌رویه را دید و این مسئله بر ساختار و محیط‌زیست مناطق کوهستانی نیز خسارت زده است.

محمد موسوی جلوگیری ساخت‌وسازهای بی‌رویه در مناطق روستایی را امری مهم و اساسی برشمرد و گفت: برای پیشگیری از ساخت‌وسازهای غیرقانونی و جلوگیری از تغییر کاربری‌های غیرمجاز باید از دادن خدمات نظیر آب و برق با واحدهای غیرمجاز توسط دستگاه‌های خدمات رسان جلوگیری کرد.

وی افزود: بررسی ساخت‌وسازها نشان می‌دهد که بسیاری از واحدها بدون پروانه و برخی نیز به‌رغم داشتن پروانه بدون توجه به ضوابط اقدام به ساخت می‌کنند که باید برای جلوگیری از آن کمیسیون مرکب از دستگاه‌های نظارتی تشکیل شود.

این کارشناس، ناچیز بودن جرائم و متناسب نبودن آن با تخلفات را ازجمله دلایل رشد ساخت‌وسازهای غیرقانونی برشمرد و گفت: باید حکم قلع بنا و یا جریمه‌ای معادل با ۵۰ تا ۷۰ درصد قیمت روز اعیانی تکمیل‌شده صادر شود.

هجوم خریداران سایر استان‌ها به مزارع
بررسی ساخت وسازها و شهرک نشینی در مناطق بکر و ییلاقی مازندران ریشه در دهه های گذشته و سیل تقاضا برای خرید اراضی منطقه ریشه دارد و طبق یافته ها در دهه ۸۰ بیشترن حجم خرید و فروش باغ و مزارع و تبدیل آن در مناطق روستایی استان صورت گرفته و این اراضی بکر را به ویلا و شهرک در حال حاضر تبدیل کرده است.

منطق بکر و کوهستانی کجور با طبیعت مصفایش از تیغ ساخت‌های بی‌رویه و شهرک نشینی نیز مصون نمانده اما نماینده دهیاران بخش کجور نیز بابیان اینکه روستای کدیر دارای بیشترین وسعت طرح هادی در بخش کجور و یا حتی شهرستان نوشهر را دارد، افزود: بنایی که به‌ظاهر خارج بافت جلوه می‌کنند در داخل طرح هادی مصوب روستا و با کاربری مسکونی است.

مهدی بحرینی بابیان اینکه برخی احداث بناها و تفکیک اراضی در روستای کدیر قبل از تأسیس دهیاری صورت گرفته است، ادامه می‌دهد: طبق مستندات بیشترین رای قلع بنا یا دیوارچینی توسط اداره جهاد کشاورزی شهرستان نوشهر و همچنین آزادسازی اراضی ملی توسط اداره منابع طبیعی شهرستان در این روستا صورت گرفته‌شده است.

وی همچنین بابیان اینکه تنها روستایی که سند چشم‌انداز سه‌ساله کوتاه‌مدت و پنج‌ساله و همچنین ضوابط اختصاصی ساخت‌وساز در حریم بافت باارزش و سنتی و بافت جدید روستا، جهت ارتفاع، سطح خدمات و رشد زیرساخت و توسعه بخش مای مختلف به‌ویژه بخش گردشگری در آن تدوین‌شده، روستای کدیر است.

خروج اراضی از ید مالکیت بومی‌ها
نماینده دهیاران بخش کجور می‌گوید: بسیاری از اراضی از ید مالکیت افراد بومی در سال های ۱۳۸۳ تا ۱۳۹۰ که اراضی شمال کشور به خصوص استان مازندران مورد هجوم خریداران سایر استان‌ها قرارگرفته بود، خارج‌شده و در حال حاضر مالکین این اراضی افراد غیربومی است.

 ساخت و سازهای بی رویه و خارج از برنامه به بافت سنتی وبومی بسیاری از روستاهای مازندران از جمله کدیر آسیب زده و توازن موجود در منطقه را دستخوش تغییر و معماری آن را شبیه تهرانیزه کرده است و تداوم این وضعیت زنگ خطری در مناطق روستایی استان به شمار می رود.

ساخت شهرک های ویلایی و مسکونی با گیت هایی در ورودی آن در همه جای مازندران به ویژه در مناطق غربی امری مرسوم شده است، شهرک هایی که روستاییان و افراد بومی جواز ورود به آن را ندارند و بسیاری از مالکان دیروز اراضی به سرایداران شهرک‌های امروزی مبدل شده اند.

کد خبر: ۲۰٬۶۸۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • ولی IR ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۷
      0 0
      گویا قرار است و قرار بود به بهانه توسعه روستا و روستایی همه چیز از بین برود.به بهانه توریست که خود هم نمیدانستند چیست ویلا کاشتند و هنوز هم بعضی از مسئولین بی اطلاع یا کم اطلاع تاکید بر توریستی شدن نوشهر و روستاهای آن دارند؟؟یا اطلاع ندارند یا عمدی درکار است.