۲۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۱
زنجیره تأمین مالی صنایع طراحی شد| حل چالش ارزبری واحدهای صنعتی
معاون وزیر صمت:

زنجیره تأمین مالی صنایع طراحی شد| حل چالش ارزبری واحدهای صنعتی

اردبیل- معاون صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: زنجیره تأمین مالی واحدهای صنعتی و تولیدی طراحی و به استان‌ها ابلاغ می‌شود.

به گزارش خبرنگار بازار، محمدمهدی برادران ظهر پنج‌شنبه در جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در محل اتاق بازرگانی اردبیل اظهار کرد: مشکلات واحدهای صنعتی و تولیدی در قالب ستاد تسهیل مورد بررسی و رصد قرار گرفت که عمده مشکلات مربوط به نظام بانکی و تأمین مواد اولیه بوده است.

وی تنها راهبرد کشور را در رسیدن به ثبات اقتصادی توجه و تمرکز در حوزه تولید اعلام کرد و گفت: ما اگر روی تولید متمرکز شویم، سایر مشکلات و موانع رفع خواهد شد.

۷۲ درصد مواد اولیه دارو در کشور تأمین می‌شود

معاون صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت تنوع تولید محصولات را در استان اردبیل از صنایع الکترونیکی گرفته تا غذا و دارو و صنایع سلولزی یادآور شد و تصریح کرد: ۷۲ درصد مواد اولیه دارو در کشور تأمین می‌شود و بخش محدودی از مواد اولیه محصولات صنعتی وارداتی است که در این زمینه با تأمین ارز اقدامات مؤثر آغاز شده است.

برادران افزود: دولت به رغم مشکلات و چالش‌های متعدد سعی دارد تا از صادرات حمایت کرده و جلوی واردات بی‌رویه را نیز بگیرد که این امر در کالاهای صنعتی نمود بیشتری یافته است.

وی حمایت همه‌جانبه مقام معظم رهبری را از تولید داخل یادآور شد و خاطرنشان کرد: رشد اقتصادی در کشور مثبت و امیدبخش است و هم اکنون به ۶.۷ دهم درصد رسیده است.

میزان صادرات غیرنفتی در کشور از مرز ۴۵.۵ میلیارد دلار گذشت

برادران سرمایه‌گذاری‌های کلان در بخش صنایع را یادآور شد و اضافه کرد: در ۱۰ ماهه امسال میزان صادرات غیرنفتی در کشور از مرز ۴۵.۵ میلیارد دلار فراتر رفته است.

وی به چالش تأمین ارز برای صنعتگران اشاره کرد و ادامه داد: در این زمینه سیاست جدیدی در پیش گرفته شده تا متناسب با ظرفیت تولید و ثبت اطلاعات در سامانه ارز مورد نیاز برای واردات مواد اولیه تأمین و در کنار آن نوسازی ماشین‌آلات واحدهای صنعتی نیز در اولویت قرار گرفته است.

برادران در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: استان اردبیل ظرفیت خوبی را در تولید و عرضه آب معدنی‌های با کیفیت دارد و در کنار آن در سایر محصولات صنعتی نیز توانسته جایگاه مهمتری را به دست آورد.

معاون صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: با توجه به افزایش مواد اولیه برخی از محصولات آب معدنی به ویژه تأمین پت مورد نیاز، مقرر شده تا رایزنی برای کاهش قیمت مواد اولیه انجام شود.

چشم ‌انتظاری تولیدکنندگان از بسته‌های حمایتی دولت

در همین نشست سید حامد عاملی اظهار کرد: رشد صنعتی را در استان اردبیل مرهون تلاش بخش خصوصی هستیم در حالی که هیچ‌گونه سرمایه‌گذاری دولتی در حوزه صنعت، معدن و تجارت در اردبیل انجام نشده است.

وی توجه به زنجیره تولید محصولات صنعتی نظیر قطعه‌سازی خودرویی، صنایع سلولزی، نساجی، ‌ بسته‌بندی آب و... را یادآور شد و تصریح کرد: استان اردبیل با راه‌اندازی ۲ کارخانه تولید کامیون و کشنده‌های سنگین همچنین مینی‌بوس و اتوبوس توانسته نقش مهمی را در توسعه صنایع خودرویی انجام دهد.

استاندار اردبیل از پیگیری‌ها برای تکمیل کارخانه سرم‌سازی و راه‌اندازی خط تولید داروهای شیمیایی و گیاهی خبر داد و گفت: ۳۰ درصد لاستیک خودروهای سنگین کشور در این استان تولید می‌شود و در بخش صنایع الکترونیکی خودرو نیز تولید و عرضه محصولات متنوع را به ۲ کارخانه خودروسازی سایپا و ایران‌ خودرو شاهد هستیم.

الحاق اردبیل به جرگه استان‌های با صنایع معدنی با ارزش

عاملی از الحاق اردبیل به جرگه استان‌های با صنایع معدنی با ارزش خبر داد و افزود: ۱۰ میلیون تن کنسانتره مس در این استان تولید خواهد شد و در کنار آن صنایع فولاد، شمش، میلگرد و آهن اسفنجی نیز به مراحل تولید می‌رسد.

وی با انتقاد از عمل نکردن ایمیدرو به تعهدات خود در استخراج محصولات معدنی خاطرنشان کرد: تولیدکنندگان، کارآفرینان و صنعتگران انتظار دارند تا دولت در سال آینده بسته‌های حمایتی برای آنها در نظر بگیرد.

استاندار اردبیل اضافه کرد: با دو نرخی شدن تعرفه گاز، برق و آب سردرگمی خاصی را در بین تولیدکنندگان و صنعتگران رقم زده که انتظار می‌رود شرکت گاز با اصلاح تعرفه و قیمت‌گذاری به تقویت تولید کمک کند.

کد خبر: ۲۰۵٬۴۴۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha