۱۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۳
پرداخت ۷۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به صندوق‌های غیردولتی پژوهش و فناوری
وزیر اقتصاد اعلام کرد

پرداخت ۷۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به صندوق‌های غیردولتی پژوهش و فناوری

خاندوزی، وزیر اقتصاد گفت: با امضای تفاهم نامه بین بانک ملی و ۲۸ صندوق غیردولتی پژوهش و فناوری ۷۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به حساب این صندوق ها واریز می شود.

به گزارش بازار، احسان خاندوزی در آیین انعقاد قرارداد اعطای تسهیلات تبصره ۱۶ قانون بودجه بین بانک ملی و صندوق های غیردولتی پژوهش و فناوری اظهار کرد: امروز فقط امضای تفاهم نامه نیست و تمام ۷۰۰ میلیارد تومانی که برای کمک به صندوق های پژوهشی و فناوری در استان های مختلف در نظر گرفته شده است همین امروز واریز خواهد شد.

وزیر اقتصاد افزود: امیدوارم با کمک بانک مرکزی در خصوص ۴۰ هزار میلیارد تومانی که به عنوان یک ابتکار سیاستی برای نخستین بار این اجازه به شرکت‌های دانش بنیان داده شد که بعد از سالها بانک‌ها در طرح های دانش بنیان مشارکت کنند تا پایان اسفند ماه رخ دهد.

وی گفت: طبق آسیب شناسی که در وزارت اقتصاد صورت گرفت، بازیگران اقتصاد دانش بنیان بیش از همه با محدودیت و چالش در تامین مالی مواجه هستند.

خاندوزی با بیان اینکه نقطه مهم در تامین مالی شرکت های دانش بنیان و پروژه های دانش بنیان کشور مسئله وثیقه هایی است که به دلیل دارایی های نامشهود این شرکت ها با سایر بازیگران اقتصادی متفاوت است خاطرنشان کرد: در وزارت اقتصاد بر دو مسیر حرکت و مقدمات آن را امسال فراهم کردیم و امیدواریم در سال ۱۴۰۲ میوه های آن را برداشت کنیم.

وزیر اقتصاد با اشاره به اینکه مسئله نهاد ضمانت برای شرکت های دانش بنیان بسیار حائز اهمیت و ویژه است، اظهار کرد: صندوق پژوهش و نوآوری در این زمینه نقش آفرین خوبی داشته است اما بیش از وضع موجود نیازمند این هستیم که ضمانت و ترتیبات نهادی ضمانت را برای شرکت دانش بنیان فراهم کنیم و در همه دنیا هم به همین شکل است.

وی بیان کرد: نقش ضمانت از نقش تسهیلات‌دهی بانکی بسیار مهم تر است اما این موضوع در کشور جدی گرفته نشده است.

وزیر اقتصاد تصریح کرد: در مسیر اعتبارسنجی تخصصی شرکت های دانش بنیان مقدمات خوبی فراهم شده و پیش نویس های لازم برای تصویب و اجرا آماده شده، تعاملات خوبی با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری صورت گرفته است.

خاندوزی افزود: در اعتبار سنجی شرکت های دانش بنیان نیازمند یک تحول جدی هستیم که اگر این اتفاق در سال ۱۴۰۲ محقق شود، بستر ریلی برای حرکت بلندمدت سال‌های آینده همه شرکت‌های دانش‌بنیان هم در نهاد ضمانت و هم در نهاد اعتبارسنجی است.

وی گفت: اتفاق امروز به عنوان یک نماد از حرکت بانک های دولتی و صندوق نوآوری شکوفایی مبارک است و در سالهای آینده هم در قانون بودجه و هم به صورت نهادینه شده حتی اگر این تکالیف هم نبود، نظام بانکی کشور را سر خط بیاوریم که به شکل نهادینه شده با زیست بوم شرکت های دانش بنیان بیشتر از گذشته کار و کمک کنند.

گفتنی امروز با حضور احسان خاندوزی وزیر اقتصاد، دهقان فیروز آبادی معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، توانگر رئیس کمیته دیجیتال مجلس، دهنوی عضو هیات رئیسه مجلس و نجارزاده رئیس بانک ملی، قرارداد اعطای تسهیلات تبصره ۱۶ قانون بودجه بین بانک ملی و ۲۸ صندوق های غیردولتی پژوهش و فناوری امضا شد.

کد خبر: ۲۰۵٬۲۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha