۱۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۷
محرومیت های «هلیلان» نیازمند توجه
یادداشت؛

محرومیت های «هلیلان» نیازمند توجه

ایلام- «شهرستان هلیلان به عنوان یکی از محروم ترین منطقه استان ایلام شناخته می شود، مطالبات و مشکلات مردم این منطقه نیازمند توجه است» این جمله بخشی از یادداشت فرزاد شیرزاد فعال رسانه ای برای بازار است.

فرزاد شیرزاد؛ بازار: سفر اخیر حسن بهرام نیا استاندار ایلام به شهرستان هلیلان به عنوان چهارمین سفر نماینده ارشد دولت به این شهرستان تازه تاسیس، در حقیقت می توان به اقدام به آوار برداری برای دیدن عمق محرومیت ها، مشکلات، کمبود ها و البته ظرفیت های این شهرستان با قدمت اما تازه تاسیس تشبیه کرد.

قبل از هر سخن باید اقدامات انجام شده در هلیلان در ادوار مختلف را دید و شاکر بود اما عمق محرومیت ها آن قدر ژرف است که شاید سالها باید کار کرد و بودجه تخصیص داد و مصوبه تصویب کرد تا محرومیت از این دیار رنگ ببازد.

هلیلان به عنوان شهرستانی که از اواخر ۱۳۹۸ از شیروان چرداول مستقل و از بخش و بخشداری به شهرستان و فرمانداری ارتقاء یافته و با توجه به استعداد، ظرفیت، مولفه های مهمی چون وجود رود سیمره که نسبتا می توان گفت همسطح دشت حاصلخیز هلیلان است و همچنین وجود نیروی انسانی بومی و مسلط به وضعیت جغرافیایی هلیلان و ... یک امتیاز ویژه محسوب می شود.

شهرستان هلیلان پس از مورموری بیشترین ضریب محرومیت را در استان به خود اختصاص داده است که باید در بودجه ۱۴۰۲ با احتساب ضریب محرومیت به این شهرستان ها بودجه مطلوبی اختصاص یابد

هم اقداماتی که باید در سه مرحله زمانبدی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت در هلیلان صورت بگیرد؛قبل از هرچیز باید دولت و بلکه حاکمیت در راستای توسعه، اشتعالزایی، درآمدزایی، مولد سازی و ... کشاورزی منطقه را بطور ۱۰۰ درصدی از سنتی به صنعتی و مدرن و تماما آبی و با ارائه مشاوره های علمی، ارائه تسهیلات کم بهره و... تغییر دهد.

تغییر الگوی کشت دیم به آبی، تغییر و ایجاد صنعت دامداری سنتی به مدرن و صنعتی،احداث کارگاه و کارخانه های صنایع تبدیلی در سطح شهرستان، ایجاد زیر ساخت ها و استفاده از تکنولوژی روز بخصوص در زمینه بهره وری از کشاورزی و استفاده بهینه از رود سیمره از نیازهای اصلی شهرستان است.

محرومیت های «هلیلان» نیازمند توجه

رفع مشکلات مخابراتی و زیر ساخت اینترنت که با توجه به وضعیت جغرافیایی منطقه و تراکم روستاها، وسعت منطقه و دوردست بودن از شهر و مرکز استان از اهمیت ویژه ای بر خوردار است.

پتروشیمی هلیلان که بسیاری از جوانان منطقه به آن امید بسته بودند در حد یک مجوز روی کاغذ بوده و با وجود وعده هایی که مبنی بر کلنگ زنی آن در تابستان گذشته داده شده بود هنوز خبری از آغاز به کار ساخت آن نبوده و به تصور جوانان منطقه هیچ وقت عملی نخواهد شد

ایجاد مشاغل خانگی با ارائه آموزش های متنطبق با ظرفیت، توان، استعداد و امکانات شهرستان تا سطوح روستاها،رفع مشکلات ارتباطی و جاده ای بخصوص در دوبخش جزمان و زردلان،؛رفع مشکلات آب شرب در روستاهای فاقد آب آشامیدنی سالم از دیگر نیازهای منطقه هلیلان است.

احداث و راه اندازی مجتمع های آموزشی فنی و حرفه ایفاستقرار ادارات در سطح شهرستان،توسعه مراکز بانکی و شعبه های بانک ها و خدمات الکترونیکی بانکی در شهرستان از دیگر مطالبات مردم شهرستان هلیلان است.

پتروشیمی هلیلان که بسیاری از جوانان منطقه به آن امید بسته بودند در حد یک مجوز روی کاغذ بوده و با وجود وعده هایی که مبنی بر کلنگ زنی آن در تابستان گذشته داده شده بود هنوز خبری از آغاز به کار ساخت آن نبوده و به تصور جوانان منطقه هیچ وقت عملی نخواهد شد.

شهرستان هلیلان پس از مورموری بیشترین ضریب محرومیت را در استان به خود اختصاص داده است که باید در بودجه ۱۴۰۲ با احتساب ضریب محرومیت به این شهرستان ها بودجه مطلوبی اختصاص یابد.

مادامی می توانیم بحث از عدالت کنیم که ضریب محرومیت در بودجه لحاظ شود و قوانین کشور در راستای توسعه مبتنی بر اسناد بالا دستی باشد.

توزیع خدمات به صورت عدالت محور در مناطق مختلف شهرستان برای تمرکز زدایی و رعایت عدالت اجتماعی لازمه محرومیت زدایی، فقر زدایی و از نخستین نیازهای شهرستان است.

کد خبر: ۲۰۴٬۹۹۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha