۱۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۴
ضرورت توجه به اختصاص اعتبارات لازم برای استانداردسازی راه های ایلام
یادداشت؛

ضرورت توجه به اختصاص اعتبارات لازم برای استانداردسازی راه های ایلام

ایلام- «راه های ارتباطی همچنان پاشنه آشیل توسعه استان ایلام هستند، اختصاص اعتبارات لازم برای استانداردسازی راه های ایلام ضروری است» این جمله بخشی از یادداشت هدی نظری فعال رسانه ای برای بازار است.

هدی نظری؛ بازار: راه‌های ارتباطی به‌عنوان شریان اصلی اتصال نقاط مهم به یکدیگر دارای اهمیت فراوانی هستند، به‌گونه‌ای که برای توسعه یک منطقه، باید راه مواصلاتی ظرفیت و گنجایش لازم برای اتصال به سایر مناطق را داشته باشد.

امروزه راه‌ها مهمترین ابزار رسیدن به توسعه در هر منطقه‌ای به حساب می آید چرا که رشد صنعتی و گردشگری یک منطقه با راه‌های مناسب چندین برابر می‌شود و دروازه‌های پیشرفت به روی منطقه گشوده خواهد شد.

همچنین یکی از عوامل مهم در توسعه اقتصادی هر منطقه ایجاد و نگهداری شبکه راههای استانی می‏باشد که در بهبود بخشیدن به وضع بازرگانی، صنعتی و کشاورزی حائز اهمیت است.

استان ایلام یکی از استان‌های مستعد کشاورزی، صنعتی و گردشگری کشور بوده که در غرب ایران واقع شده و طبیعت، آب و هوا و موقعیت مرزی آن علاوه بر مسافر پذیر بودن، محلی برای صادرات، واردات و ترانزیت کالا است.

عدم توسعه راه‌های ارتباطی در ایلام

به رغم وجود پتانسیل‌های فراوان در استان ایلام، راه‌های مواصلاتی این استان از وضعیت مطلوبی برخوردار نبوده و سالانه شاهد تصادفات و تلفات زیادی در محورهای مواصلاتی در این منطقه هستیم.

از طرفی دیگر راه‌های ارتباطی شهرستان ایلام به عنوان مرکز استان به دلیل تردد زائران عتبات عالیات و کنگره عظیم اربعین از اهمیت خاصی برخوردار است و در برخی از ایام سال از راه‌های پرترافیک محسوب می‌شود که این امر اهمیت راه‌ها راه افزایش داده و موقعیت خاصی را از وضعیت حمل و نقل جاده‌ای پدید آورده است.

از این‌رو توسعه شبکه‌های اصلی ارتباطی که مهم‌ترین و حساس‌ترین فضاهای عمومی یک منطقه را تشکیل می‌دهند با توجه به نقشی که بر توسعه صنعت گردشگری،شناسایی فرصت‌های مشارکت، سرمایه گذاری مشترک، آشنایی با زمینه های جدید توسعه کسب و کار، رونق فرهنگی، افزایش صادرات، اشتغالزایی، بهبود وضعیت اقتصادی و توسعه کشاورزی در استان دارد؛ از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

لزوم برخورداری از برنامه مناسب برای توسعه راه‌های ارتباطی

در این باره برای توسعه راه ارتباطی مناسب شهرها خصوصا در اطراف معابر برون شهری که شکل دهنده ساختار اجتماعی هر شهری است، تدوین یک برنامه بلند مدت ضروری است زیرا برای دست یافتن به هدف‌های فوق نیاز به پیاده نمودن یک فرآیند سیستماتیک و علمی مبتنی بر تجارب و سوابق گذشته در این خصوص دیده می شود.

یکی دیگر از بخش هایی که نیازمند توجه اساسی و زیربنایی است، راه های روستایی است. راه روستایی با توجه به جمعیت روستانشین‌ها در استان ایلام، نقش و جایگاه ویژه ای در توسعه مناطق روستایی ایفا می کند؛ به طوری که از آن به عنوان شریان حیاتی هر منطقه یاد می شود

ضرورت توجه به اختصاص اعتبارات لازم برای استانداردسازی راه های ایلام

لازم به ذکر است یکی از مهم ترین مشکلات موجود در حوزه راه استان که نیازمند تدابیر ویژه از سوی مسئولان است، فرسوده شدن بعضی مسیرها با توجه به گذر زمان و متعاقب آن کاهش ایمنی و خروج از وضعیت استاندارد است که البته در این بین گاها اجرای غیر استاندارد در برخی مسیرها مزید بر علت شده و بر این مشکلات می افزاید.

همچنین در برخی گذرها با توجه به اینکه سال ها از آخرین اصلاح و ترمیم اساسی جاده می گذرد، لازم است اعتبارات ویژه ای به منظور اصلاح و بازسازی این مسیرها اختصاص یابد.

اهمیت مسیرهای روستایی

یکی دیگر از بخش هایی که نیازمند توجه اساسی و زیربنایی است، راه های روستایی است. راه روستایی با توجه به جمعیت روستانشین‌ها در استان ایلام، نقش و جایگاه ویژه ای در توسعه مناطق روستایی ایفا می کند؛ به طوری که از آن به عنوان شریان حیاتی هر منطقه یاد می شود.

باید اعتراف کرد راه ارتباطی تعداد زیادی روستاها فارغ از اینکه از شاخص‌های لازم برای جذب گردشگر برخوردار نیست، از استاندارد خوبی نیز بهره نمی برد. با این شرایط علی رغم وجود طبیعت بکر بسیاری از روستاها و با وجود ظرفیت ویژه آب و خاک، سرمایه گذاران از حضور در این مناطق خودداری می کنند.

بیشتر مردم و کارشناسان علت مهاجرت بی رویه از روستاها در سال‌های اخیر را کمبود آب شرب و نبود راه ارتباطی مناسب عنوان کرده اند. مشکلاتی که در صورت رفع آن می توان زمینه افزایش جمعیت روستائی و به تبع آن افزایش تولید محصولات ارگانیک و فراهم کردن زمینه اشتغال جوانان روستایی را فراهم کرد.

ضرورت توجه به راه‌های ارتباطی

راه ارتباطی یکی از ضروریاتی است که زمینه حضور سرمایه گذاران را فراهم می‌کند و در صورت قصور در این حوزه، توسعه منطقه با مخاطره روبرو خواهد شد.

موضوع راه با توجه به نقش و اهمیت آن در رشد و توسعه، همواره مورد توجه ویژه دولت‌ها و مردم بوده است، زیرا که بهبود وضعیت راه می‌تواند به نوعی تضمین کننده اقتصاد یک منطقه باشد، نبود زیرساخت‌های ارتباطی مناسب همیشه یکی از موانع اصلی توسعه برای ایلام بوده که برای این مشکل می‌بایست اقداماتی مفید و علمی لحاظ شود.

کد خبر: ۲۰۴٬۸۸۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha