۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۵
تقلیل سرعت در شبکه ریلی به زودی برطرف می‌شود
مدیرعامل شرکت راه آهن:

تقلیل سرعت در شبکه ریلی به زودی برطرف می‌شود

رسولی، مدیرعامل شرکت راه آهن گفت: هم اکنون در نه درصد ظرفیت شبکه ریلی، بخاطر ارتقای ایمنی مجبور به تقلیل سرعت سیر قطارها هستیم.

به گزارش بازار به نقل از صدا و سیما، مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران، در نشست استقرار نظام بهره روی در راه آهن که با حضور رئیس و معاونان سازمان ملی بهره وری برگزار شد، با بیان اینکه هم اکنون در ۹ درصد ظرفیت شبکه ریلی، بخاطر ارتقای ایمنی مجبور به تقلیل سرعت سیر قطارها هستیم گفت: با همکاری یک شرکت تخصصی دانش بنیان داخلی، بزودی بخش عمده‌ای از نقاط ناامن شبکه برطرف شده و سرعت حرکت قطارها افزایش خواهد یافت.

سعید رسولی افزود: در مجموع ۱۱ هزار و ۶۰۰ کیلومتر خطوط ریلی کشور، در برخی نقاط که حدودا ۹ درصد شبکه را دربر می‌گیرد، بخاطر مشکلات فنی و امنیت کمتر، ناچار به اعمال دستورالعمل تقلیل سرعت هستیم که این امر، منجر به کاهش سیر قطارها و بهره وری خطوط و تجهیزات ریلی می‌شود. وی گفت: امروز در جلسه‌ای که با یک شرکت تخصصی داخلی داشتیم قرار شد با مطالعه این نقاط و رفع آنها، سرعت سیر قطارها افزایش یابد که این موضوع می‌تواند به سرعت جابجایی بار و مسافر و افزایش جذابیت سیر ریلی در مقایسه با جاده شود.
به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی، هزینه‌های اقدامات اجرایی برای رفع این نقاط از محل اعتبارات ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید و کاهش مصرف سوخت تامین خواهد شد.

رسولی همچنین استفاده از قطار و سیر ریلی را معادل ارتقای بهره وری دانست و گفت: هم اکنون روزانه ۶۴۰ هزار خودرو هر روز صبح از حومه شهر تهران به این شهر وارد و بعدازظهرها از آن خارج می‌شود که علاوه بر ایجاد هزینه‌های بالای زیست محیطی و مصرف سوخت بالا و ایجاد ترافیک، منجر به افزایش تلفات جاده‌ای می‌شود، اما با توجه به وجود خطوط ریلی در شرق و غرب شهر و تلاش برای توسعه این خطوط و ۴ خطه شدن آنها، اگر این مسافران از حمل و نقل ریلی حومه‌ای و قطار استفاده کنند بهره وری و ایمنی سفر افزایش و روند تخریب محیط زیست و مصرف سوخت کاهش خواهد یافت.

وی افزود: در سال‌های گذشته برخی خطوط با هزینه بسیار بالا، اما بدون مطالعات همه جانبه و بدون توجه به مقوله بهره وری در کشور ساخته شد که امروز شاهد عبور گاه و بیگاه قطارهای مسافری با ضریب اشغال پایین مسافر در آن‌ها هستیم درحالیکه اگر بار روی این خطوط جابجا می‌شد و منابع بار کشور از جمله معادن و کارخانجات به این سرچشمه‌ها متصل می‌شد، بهره وری در این خطوط افزایش چشمگیری می‌یافت. مدیرعامل راه آهن، ‌ قطار را در مقایسه با حمل و نقل جاده‌ای بسیار با صرفه و اقتصادی دانست و تصریح کرد: یک قطار می‌تواند با ۶۰ واگن ۵۵ تنی بار را جابجا کند درحالیکه اگر این بار را با کامیون‌های ۲۰ تن جابجا کنیم باید ۱۶۰ کامیون به کار گرفته شود ضمن اینکه مصرف سوخت قطار یک ششم مصرف سوخت کامیون هاست.

وی با تاکید بر اینکه ایمنی اولویت اصلی و نشان راه آهن است تاکید کرد: بهره وری هم موضوعی دائمی و مستمر است که در سال‌های اخیر بیش از گذشته و بطور جدی در همه سطوح مدیریتی و اجرایی راه آهن مورد توجه جدی قرار گرفته و به فرهنگ عمومی سازمانی راه آهن بدل شده است و تلاش می‌کنیم هر اقدامی را با حداقل هزینه و نیروی انسانی به انجام برسانیم.

کد خبر: ۲۰٬۴۸۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha