۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۷
نقدینگی جامعه باید به سمت تولید هدایت شود
استاد اقتصاد دانشگاههای تهران:

نقدینگی جامعه باید به سمت تولید هدایت شود

اردبیل - استاد اقتصاد دانشگاه‌های تهران گفت: نقدینگی مردم به جای ایجاد تلاطم اقتصادی در حوزه‌های مختلف باید به سمت تولید واقعی هدایت شود.

علی دنیادیده در گفتگو با خبرنگار بازار، اظهار کرد: دولت با رونق‌ دادن به بورس به دنبال جمع کردن نقدینگی‌هاست که این نقدینگی‌ها عامل اصلی افزایش تورم خواهد بود و از همین روی باید مردم با دوراندیشی سرمایه‌های خود را به سمت بازار بورس هدایت کنند.

وی خاطرنشان کرد: برخی از خانواده‌ها تمام سرمایه و نقدینگی خود را وارد بازار بورس کرده‌اند که تجمیع ۴۰ هزار میلیارد تومانی منابع مردم در بازار بورس نوسانات متعددی را در روزهای گذشته به همراه داشته است.

استاد اقتصاد دانشگاه‌های تهران افزود: در دو ماه اخیر به دلیل برخی تحرکات در ورود به بازار سرمایه تلاطمی را در این حوزه شاهد هستیم که امکان دارد در روزهای آینده با بالا و پائین شدن قیمت سهام در بازار بورس سود و زیانی را متوجه سرمایه‌گذاران بکند.

هدایت نقدینگی به سمت تولید اقتصاد را متحول می کند

دنیادیده بیان کرد: در همه کشورهای دنیا اقدام موفق در عرصه اقتصادی هدایت نقدینگی جامعه به سمت تولید واقعی است که این امر می‌تواند اقتصاد را متحول کند.

وی ادامه داد: هدایت نقدینگی جامعه به سمت تولید مانع از سوداگری و دلال‌بازی شده و زمینه یک حرکت تحولی را با تکیه بر منابع موجود به وجود می‌آورد.

استاد اقتصاد دانشگاه‌های تهران تصریح کرد: البته این تولید باید متناسب و سازگار با سال ۲۰۲۰ باشد تا سودآوری و بهره‌وری به حداکثر رسیده و جلوی واسطه‌گری‌ها و دلال‌بازی‌ها گرفته شود.

دنیادیده گفت: تا زمانی که مردم ما دست از تفکر واسطه‌گری و دلال‌بازی و به دست آوردن سود مقطعی برندارند، بعید است نقدینگی به سمت تولید حرکت کند تا از این اوضاع نابسامان خلاصی پیدا کنیم.

نیروی انسانی در کشورمان فعال و پویا نیست
استاد اقتصاد دانشگاه‌های تهران در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه نیروی انسانی در کشورمان به دلیل علاقمندی به رویه واسطه‌گری و دلالی به اقتصاد ناکارآمد دامن زده است، اظهار کرد: تا زمانی که نیروی انسانی فعال و پویا در عرصه تولید و کسب و کار نداشته باشیم وضعیت به همین منوال خواهد بود.

دنیادیده خاطرنشان کرد: هرچند نیروهای تحصیلکرده و فارغ‌التحصیل دانشگاهی ما زیاد است اما تاسف اینکه این نیروها علاقمند به کار و تلاش بر محور تولید نیستند و بسیار مشتاقند تا یک شبه به سودهای هنگفتی برسند که نتیجه چنین تفکری نیز اقتصاد واسطه‌گری خواهد بود.

کد خبر: ۲۰٬۴۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha