۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۷
۹۴ درصد حجم مخزن سد کوثر پر شده است/توسعه زیرساختهای گردشگری سد شاه قاسم
سرپرست شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد:

۹۴ درصد حجم مخزن سد کوثر پر شده است/توسعه زیرساختهای گردشگری سد شاه قاسم

یاسوج- سرپرست شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: سد مخزنی کوثر تامین کننده آب آشامیدنی بیش از دو و نیم میلیون نفر از ساکنان پنج استان جنوبی کشور بوده و هم اکنون ۹۴درصد حجم مخزن این سد پر شده است.

آرش مصلح در گفتگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه ۵۱۴ میلیون مترمکعب در مخزن سد کوثر ذخیره شده است، افزود: این سد، آب آشامیدنی دوهزار روستا و ۲۰ شهر را در استانهای کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، خوزستان، هرمزگان و فارس تأمین می‌کند.

وی تامین آب سد کوثر را از رودخانه خیرآباد عنوان کرد و گفت: این رودخانه تلفیق رودهای شاه بهرام و دهدشت بوده و در آینده نیز آب آشامیدنی شهرهای دهدشت، سوق، لنده و چرام در استان کهگیلویه و بویراحمد از سد کوثر تأمین خواهد شد.

مصلح افزود: در حال حاضر حجم خالی مخزن سد کوثر ۳۳ میلیون مترمکعب بوده و دبی ورودی آب سد کوثر نیز ۵۱ مترمکعب بر ثانیه و دبی خروجی نیز ۴۴مترمکعب بر ثانیه است.

وی اظهار داشت: در سال جاری میزان استفاده از آب این سد ۱۷۳ میلیون متر مکعب بوده که از این میزان بیشترین مصرف برای آب آشامیدنی بوده است.

مصلح میزان مصرف آب در بخش آشامیدنی را ۹۴ میلیون مترمکعب، سایر مصارف۵۶ میلیون مترمکعب، کشاورزی ۲۱ میلیون مترمکعب و صنعت دو میلیون مترمکعب عنوان کرد.

وی اظهار داشت: سد کوثر و سد شاه قاسم در شهرستان بویراحمد یکی از مهمترین سدهای بهره برداری شده استان هستند.

مصلح با بیان اینکه این سدها هشت شبکه آبرسانی و زهکشی دارند، گفت: پوشش این سدها برای بخش کشاورزی ۲۰ هزار هکتار است.

وی افزود: سد شاه قاسم نیز که در پنج کیلومتری شهر یاسوج قرار دارد از نوع خاکی با سررسز نیلوفری است که حجم مخزن این سد  ۹ میلیون متر مکعب است.

مصلح یادآور شد: در کنار این سد زیرساختهای گردشگری ایجاد شده و در سال جاری نیز این زیرساختها توسعه بیشتر خواهند یافت که این امر به توسعه گردشگری کمک کند.

کد خبر: ۲۰٬۴۶۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha