۱۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۷
تولید ۸۸ میلیون تن محصولات زراعی در کشور

تولید ۸۸ میلیون تن محصولات زراعی در کشور

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی با اعلام تولید ۸۸ میلیون تن محصولات زراعی گفت: امسال از مرز تولید ۱۱ میلیون تن گندم عبور کردیم و سیاست ما خودکفایی پایدار این محصول است.

به گزارش بازار، علیرضا مهاجر ضمن ارایه گزارش مقایسه‌ای تولید برخی محصولات زراعی از ابتدای انقلاب و سال زراعی گذشته افزود: تولید گندم از حدود ۳.۸ میلیون تن در سال زراعی ۵۷-۵۶ با حدود ۳ برابر افزایش به بیش از ۱۱ میلیون تن، تولید جو از یک میلیون و ۱۳۰ هزار تن به ۳.۲ میلیون تن، شلتوک از ۷۴۱ هزار تن به ۳.۲ میلیون تن، و حبوبات از ۲۰۰ هزار تن به بالای ۶۰۰ هزار تن رسیده است.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی تاکید کرد: هدفگذاری ما پایداری دایمی گندم و تولید با توجه به جمعیت کشور خواهد بود.

وی ادامه داد: سیاست این است در دو سال آینده، عملکرد تولید گندم در اراضی دیم را از ۴ تن و ۳۰۰ گرم فعلی در هکتار به ۵ تن در هکتار و در نهایت به ۷ تن برسانیم و در سطح حدود دو هکتار اراضی آبی گندم، در یک هکتار آن که از آب کامل برخوردار است عملکرد تولید را به ۷ تن و در یک میلیون هکتار دیگر حداقل عملکرد را به ۴ تن در هکتار افزایش دهیم.

مهاجر در مورد ذرت علوفه‌ای نیز گفت: در تولید ذرت علوفه‌ای از مرز ۱۵.۵ میلیون تن عبور کرده و تقریبا خودکفا شده‌ایم.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی در مورد چگونگی تهیه آمار تولید گندم اذعان داشت: ما از جامعه دارای آماری سنتی برخورداریم و به علت افزایش روند کوچک شدن اراضی کشاورزی پس از انقلاب، تهیه آمار و ارقام در بخش کشاورزی کار راحتی نیست و ما با روش‌های مختلف آمار تولید را جمع‌آوری می‌کنیم.

وی با اشاره به پهنه‌بندی اراضی کشاورزی افزود: تمام اراضی کشاورزی کشور پهنه‌بندی شده‌اند و ما برای هر پهنه مسوول داریم و گزارش‌های تولید را از مسوولان پهنه و کشاورزان کسب می‌کنیم ضمن آن که خرید تضمینی، توزیع بذر و سطوح زیر کشت در جمع‌آوری آمار تقریبی تولید ما را کمک می‌کند.

مهاجر در ادامه درباره تولید پنبه تصریح کرد: پنبه تنها محصولی است که تولید آن روند کاهشی داشته به طوری که از ۴۰۰ هزار تن در سال زراعی ۵۷-۵۶ به ۳۲۰ هزار تن رسیده و علت آن انحلال سازمان پنبه و دانه‌های روغنی در دهه ۷۰ بوده است.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی با بیان این که مشکل پنبه بیشتر به بازار باز می‌گردد، ابراز داشت: برخی محصولات مانند پنبه و چغندر قند، صنعتی هستند و مستقیم وارد بازار نمی‌شوند بلکه مواد اولیه صنایع هستند و از این رو اگر صنایع مواد اولیه خود را با قیمت کمتری وارد کنند، دیگر تولید داخل را خریداری نکرده و محصول روی دست کشاورز می‌ماند و او هم برای سال آینده کشت نمی‌کند.

کد خبر: ۲۰۴٬۵۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha