۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۹
 تحویل خودروهای پیش فروش ۹ ماه دیگر طول می کشد/ خودروسازان روزانه چقدر خودرو تولید کردند؟
خودروسازان چند ماهه می‌توانند معوقات خود را به صفر برسانند؟

تحویل خودروهای پیش فروش ۹ ماه دیگر طول می کشد/ خودروسازان روزانه چقدر خودرو تولید کردند؟

بر اساس تازه‌ترین آمار اعلامی دو خودروساز بزرگ کشور، روزانه حدود ۲۵۰۰ دستگاه خودرو تولید و ۴۰۰ هزار تعهد عمل نشده دارند. در واقع اگر قرار باشد جاده مخصوص نشین‌ها ۶۰ درصد تولیداتشان را صرف عمل به تعهدات قبلی خود کنند، تحویل خودروهای پیش فروش شده دست کم به ۹ ماه زمان نیاز دارد.

بازار، گروه صنعت: جاده مخصوص‌نشین‌ها روزانه حدود ۲۵۰۰ دستگاه خودرو تولید کردند. این حجم از تولید در شرایطی صورت گرفته که بهرام پارسایی سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ به تازگی میزان تعهدات خودرویی کشور را حدود ۴۰۰ هزار دستگاه اعلام کرده است. از طرفی آنگونه که نیارکی معاون جدید وزیر صنعت اعلام کرده خودروسازان مکلف شده‌اند تا سقف ۴۰ درصد از تولیدات روزانه خود را به صورت فروش فوق‌العاده عرضه کنند و ۶۰ درصد باقی‌مانده را نیز به ایفای تعهدات گذشته و همچنین طرح‌های پیش‌فروش اختصاص دهند.

یک حساب کتاب ساده نشان می‌دهد که اگر تولید خودرو در کشور با همین وضعیت ادامه پیدا کند و البته بر حجم تعهدات خودروسازان افزوده نشود، عمل به تعهدات قبلی ۲۶۷ روز کاری دیگر به عبارتی حدود ۹ ماه دیگر زمان خواهد برد. که البته این حجم از تولید با توجه به انتقادات مطرح شده از سوی فعالین صنعت خودروسازی به نحوه تعیین قیمت از سوی شورای رقابت و درصد رشد قیمت‌ها، به نظر بعید می‌آید.

تولید متوسط ۲۵۰۰ دستگاه خودرو در روز
بر اساس تازه ترین گزارش منتشر شده از ابتدای سال ۹۹ تا کنون دو شرکت بزرگ خودروسازی کشور بیش از ۱۱۲ هزار و ۴۸۹ دستگاه خودرو تولید و ۷۷ هزار و ۷۰۴ دستگاه را در قالب تعهدات جاری و معوق تحویل مشتریان خود داده اند. به عبارتی اگر ۱۵ روز تعطیلات نوروز و توقف تولید در این مدت را از تعداد روزهای کار کسر کنیم، می‌توان ادعا کرد که جاده مخصوص نشین‌ها در ۴۵ روز گذشته به صورت میانگین نزدیک به ۲۵۰۰ دستگاه خودرو تولید کرده اند.

البته وزارت صنعت میزان تولید روزانه خودروسازها را بیش از این مقدار اعلام کرده و می‌گوید که در ۲۹ اردیبهشت ماه در دو شرکت ایران خودرو و سایپا مجموعاً سه  هزار و ۷۱۹ دستگاه خودرو تولید و حدود دو  هزار و ۴۰۲ دستگاه هم تحویل مشتریان خود داده اند.

ایران خودرو ۲۹ اردیبهشت ماه امسال، دو هزار و ۴۹ دستگاه خودرو تولید و یک هزار و ۴۹ دستگاه را در قالب تعهدات معوق، جاری و فوری تحویل مشتریان کرده است و آمار شرکت سایپا نیز در این روز یک هزار و ۶۷۰ دستگاه بوده و در مجموع یک هزار و ۳۵۳ دستگاه خودرو را روانه بازار کرده است.

بر اساس این گزارش، از ابتدای امسال کل تولید تجمعی شرکت ایران خودرو ۶۲ هزار و ۳۵۰ دستگاه بوده است و در قالب تعهدات معوق، جاری و فوری در مجموع ۲۸ هزار ۲۱۵ دستگاه خودرو روانه بازار کرده است. همچنین کل تولید تجمعی شرکت سایپا نیز از ابتدای سال امسال، ۵۰ هزار و ۱۳۹ دستگاه بوده است و در قالب تعهدات معوق، جاری و فوری در مجموع ۴۹ هزار ۴۸۹ دستگاه خودرو تحویل مشتریان خود نموده است.

کد خبر: ۲۰٬۴۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha