۱۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۹
افزایش بی سابقه قیمت لوله مبلی و تاثیر آن بر صنایع تولیدی سبک

افزایش بی سابقه قیمت لوله مبلی و تاثیر آن بر صنایع تولیدی سبک

لوله مبلی همیشه در صنعت محصولی کاربردی و ارزان قیمت بوده که به لطف خواص مطلوبش در انواع صنایع تولیدی به عنوان ماده اولیه از آن در حجم بالا استفاده می شده است.

به گزارش بازار، لوله مبلی همیشه در صنعت محصولی کاربردی و ارزان قیمت بوده که به لطف خواص مطلوبش در انواع صنایع تولیدی به عنوان ماده ی اولیه از آن در حجم بالا استفاده می شده است. این لوله ها همیشه به نسبت خواص بینظیرشان قیمت مناسب و مقرون به صرفه ای داشته اند. طی هفته های گذشته تحولاتی در بازار آهن و مقاطع فولادی رخ داده که به شدت بر قیمت لوله مبلی شبیه به سایر انواع مقاطع فولادی سبک و سنگین اثر گذاشته و باعث افزایش آن ها شده است.

گرچه این افزایش قیمت بر فرآیند تولید و حجم مصرف این محصولات اثری ندارد اما با تاثیری که بر محصولات تولیدکنندگان می گذارد، مصرف کننده ی نهایی را با مشکل مواجه می کند. خواص و قیمت لوله مبلی به گونه ای است که نه جایگزین ارزان قیمت تری برای آن ها وجود دارد نه هیچ آلیاژ و فلز دیگری خواص مشابه برای جابه جایی آن ها با هم دارد. در ادامه در مورد این مقاطع و دلایل نوسان قیمتشان توضیح خواهیم داد.

لوله مبلی:

یکی از کاربردی ترین انواع مقاطع فولادی، لوله مبلی است. این لوله ها از نظر ابعاد و ضخامت تنوع قابل قبولی دارند. بسیار فرآیند پذیر هستند و تحت انواع فرآیندهای تخصصی چون آبکاری و خم بهترین عملکرد را دارند. کیفیت سطحی این لوله ها بسیار بالا و برای آبکاری کاملا مناسب است. دقت ابعادی خوب لوله مبلی باعث شده در زمینه ی قطعه سازی کاربرد زیادی داشته باشد.

لوله های مبلی به شکل خام کاربرد بسیار کم و محدودی دارند. اغلب از این مقاطع یا برای قطعه سازی یا به عنوان ماده ی اولیه ی تولید سایر محصولات استفاده می شود. ضخامت ورق و ابعاد لوله با توجه به تاثیری که بر ویژگی های آن دارد تعیین کننده ی کاربرد لوله است. تنوع بالا ضخامت و ابعاد باعث شده لوله مبلی برای تولید طیف گسترده ای از محصولات مناسب و کاربردی باشد.

فاکتورهای اثرگذار بر نوسان قیمت لوله مبلی:

۱.قیمت ارز:

باتوجه به این که صنعت فولاد در ایران صنعتی بومی است، انتظار می رود نرخ ارز و تحولات آن تاثیر زیادی بر قیمت لوله مبلی به عنوان محصولی از بازار فولاد، نداشته باشد اما کاملا برعکس نرخ ارز به اشکال گوناگون قیمت تمامی انواع مقاطع فولادی را تحت تاثیر قرار می دهد.

از همه مهم تر هزینه ی خرید و نگه داری دستگاه های تولید است. دستگاه های کارخانه های فولاد وارداتی هستند. این به آن معنا است که هم قیمت اولیه و هم هزینه ی تعمیرات و نگه داری آن ها با ارز محاسبه می شود. این عامل با تاثیری که بر هزینه ی تولید می گذارد قیمت لوله مبلی را دچار تغییرات می کند.

همان طور که پیش تر هم به آن اشاره کردیم ایران در زمینه ی فولاد یکی از بزرگ ترین تولیدکنندگان در مقیاس جهانی است. افزایش قیمت ارز باعث ارزان و مقرون به صرفه شدن قیمت ها برای مصرف کننده ی خارجی می شود. در نتیجه در این شرایط تقاضا برای خریدهای خارجی افزایش پیدا می کند. بالا رفتن حجم صادرات اگر باعث بر هم خورد نسبت عرضه به تقاضا در بازارهای داخلی بشود می تواند افزایش قیمت را به دنبال داشته باشد.

افزایش بی سابقه قیمت لوله مبلی و تاثیر آن بر صنایع تولیدی سبک

۲.حجم تقاضا در بازار:

نبودن تعادل بین حجم تولید و مصرف نه فقط در بازار مقاطع فولادی بلکه در مورد تمامی محصولات و بازارها تاثیر گذار و تعیین کننده است.

در بازار لوله و پروفیل های فولادی عواملی چون احداث کارخانه جدید تولید لوله و پروفیل می تواند باعث افزایش حجم موجودی بازار بشود. در این شرایط به دلیل آن که میزان تقاضا تغییری نداشته اما تولید افزایش پیدا کرده است رقابتی بین تولید کنندگان برای فروش به وجود می آید که کاهش قیمت ها را به دنبال خواهد داشت.

یا برعکس با آغاز به کار پروژه های بزرگ عمرانی به صورت ناگهانی حجم مصرف بدون آن که تولید تغییری داشته باشد افزایش پیدا می کند. این افزایش مصرف کاهش موجودی بازار را به دنبال خواهد داشت. در نتیجه مصرف کنندگان برای خرید محصول مورد نیاز خود شاید مجبور به پرداخت مبلغ بیشتری بشوند.

۳.ویژگی های فیزیکی لوله:

ویژگی های فیزیکی به طور دائمی و فارغ از تحولات بازار باعث تغییر قیمت ها می شوند. منظور از ویزگی های فیزیکی ابعاد سطح مقطع، ضخامت ورق لوله و طول آن می باشد. این فاکتورها تعیین کننده ی حجم فولادی هستند که برای تولید لوله مورد استفاده قرار گرفته است. با توجه به این که قیمت لوله مبلی بر اساس وزن آن در شاخه محاسبه می شود بدیهی است که افزایش وزن لوله باعث بالا رفتن قیمت نهایی آن می شود.

۴.ویژگی های مواد اولیه:

ماده ی اولیه ی تولید لوله مبلی، ورق روغنی است. لوله های مبلی درزدار مستقیما از خم و جوشکاری ورق روغنی تولید می شوند. این فرآیند تولید باعث شده ویژگی های ورق روغنی مستقیما خواص و ویژگی های لوله را تعیین کند. به طبع قیمت هم به همین صورت است. ۹۰% قیمت لوله مبلی بابت ورقی است که برای تولید آن مورد استفاده قرار گرفته است.

باید به این نکته توجه داشت که فارغ از قیمت، مطلوب بودن ویژگی های لوله برای کیفیت محصول نهایی اهمیت بسیار زیادی دارد. حجم بالای این مقاطع باعث شده امکان مشاهده و بررسی این محصولات پیش از خریداری نمونه وجود نداشته باشد. در این شرایط تهیه محصولات از مجموعه های بزرگ و معتبر چون گروه صنعتی صبا که می توان مقاطع را با تضمین کیفیت و حتی بازگشت از آن ها خریداری نمود، می تواند راهکار مناسبی باشد.

کد خبر: ۲۰۴٬۰۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha