۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۱
شاخص امنیت بهداشتی جهانی  به شاخصه های توسعه افزوده شد
بحران کرونا نشان داد دنیا برای مواجهه با همه‌گیری‌ها آماده نیست

شاخص امنیت بهداشتی جهانی به شاخصه های توسعه افزوده شد

با وجود اینکه همه‌گیری ویروس کرونا آسیب زیادی به اقتصاد دنیا وارد کرد ولی نشان داد که دنیای امروزی برای مواجهه با چالش‌های سلامتی آماده نبوده و ضروری است که سطح بهداشت در کل دنیا افزایش یابد.

بازار؛ گروه بین المللهمه گیری ویروس کرونا در دنیا در ماه های اولیه سال ۲۰۲۰ یکی از بزرگترین چالشهای  سال جاری به حساب می آید. چالشی که سلامت مردم و ساختار اقتصادی را هدف قرار داد و اقتصاد دنیا را وارد رکود کرد. بحرانی که باعث شد تا فعالیتهای اقتصادی در بسیاری از کشورها تعطیل شود و هزینه های زیادی به دولتها برای حمایت از اقتصاد تحمیل شود. دولت امریکا با تزریق ۲.۲ هزار میلیارد دلار به  اقتصاد رکورد بالاترین تزریق مالی دولت به اقتصاد در طول تاریخ را شکست. اما سوال این است که آیا پیش از این ما در مورد توانایی دنیا در مواجهه با بحران های سلامتی اطلاعاتی در دست داشتیم؟ آیا وقوع چنین مشکلاتی را پیش بینی می کردیم و برای شرایط بحرانی برنامه ای داشتیم؟

دو سال قبل یعنی در سال ۲۰۱۸ میلادی رئیس سازمان بهداشت جهانی در اجلاسی رسما اعلام کرد دنیا برای مواجهه با یک همه گیری آمادگی لازم را ندارد. او با تاکید بر این نکته که همه گیری می تواند هر زمانی شروع شود یا  از هر کشوری آغاز شود و باید دنیا همیشه برای مواجهه با ان آمادگی داشته باشد گفت: «دنیا نمی تواند شیوع ویروس یا عامل بیماری زا در یک کشور را پیش بینی یا کنترل کند و مانع از ایجاد یک همه گیری شود. در دنیای در هم تنیده امروزی انتقال ویروس ها و عوامل بیماری زا به سرعت انجام می شود و باید راهکارهایی برای توسعه همکاری دنیا در مقابله با همه گیری ها یافت شود. سازمان بهداشت جهانی ساختار بهداشتی و درمانی دنیا را بسیار ضعیف ارزیابی کرد و تاکید کرد که برای ارتقای این وضعیت باید سیاستمداران هم به اهمیت ان پی ببرند و برای حل این معضل باهم همکاری کنند. ورود دنیای سیاست به فضای بهداشتی دنیا و مقابله های سیاسی در شرایطی که جهان با یک همه گیری مواجه است، نادرست ترین مساله است و می تواند سرعت انتشار ویروس یا هر عامل بیماری زای دیگر را بیشتر کند.»

در شرایطی که همه گیری ویروس کرونا هر روز قربانی بیشتری می گیرد، شاخص های مختلفی برای ارزیابی وضعیت کشورهای دنیا از نظر قدرت مواجهه با پاندمی ها تهیه شده است ولی شاخص تهیه شده توسط دانشگاه جان هاپکینز و اکونومیست یکی از قابل اعتماد ترین ها است. متوسط این شاخص برای دنیا برابر با ۴۰.۲ درصد است و نشان می دهد که به طور متوسط آمادگی دنیا برای مواجهه با این وضعیت مناسب نیست.

دانشگاه جان هاپکینز با همکاری موسسه مطالعاتی اکونومیست شاخصی تحت عنوان شاخص امنیت بهداشتی جهانی تهیه کرده است که بین صفر تا ۱۰۰ قرار دارد. برای تهیه این شاخص ۳۴ فاکتور در شش دسته اصلی در نظر گرفته شده است

شاخص تازه ای معرفی شد
دانشگاه جان هاپکینز با همکاری موسسه مطالعاتی اکونومیست شاخصی تحت عنوان شاخص امنیت بهداشتی جهانی تهیه کرده است که بین صفر تا ۱۰۰ قرار دارد. برای تهیه این شاخص ۳۴ فاکتور در شش دسته اصلی در نظر گرفته شده است و به این مساله تاکید شده است که در زمان بروز تهدیدی برای سلامت جامعه دیگر فاکتورهای حیاتی و کلیدی برای مقابله با شیوع ویروس در یک کشور یا همه گیری جهانی آن وجود دارد یا خیر. شش دسته اصلی مورد مطالعه عبارتند از  جلوگیری از بروز بیماری، ارزیابی و گزارش دهی سریع، ارایه پاسخ سریع به بحران، عملکرد سیستم بهداشتی، همسو شدن با استانداردهای بین المللی و در نهایت کاهش فضای خطرآفرین برای سلامت جامعه یا میزان آسیب پذیری کشور در برابر تهدیدهای بیولوژیک.

این مراکز مطالعاتی وضعیت کشورها را بر مبنای هر یک از فاکتورها مقایسه کرده اند و  رده بندی برترین کشورها از نظر هر یک از شاخصها  را  ارایه داده اند که خلاصه ای از آن را در جدول شماره دو می بینید.

بالاترین شاخص به کدام کشورها تعلق دارد
بالاترین شاخص امنیت بهداشتی  در دنیا به امریکا تعلق دارد این در حالیست که امریکا در جریان همه گیری ویروس کرونا بالاترین شمار مبتلایان و بیشترین شمار قربانیان را در دنیا دارد. شاخص امنیت بهداشتی این کشور برابر با ۸۳.۵ درصد است. سرمایه گذاری های زیادی که در شرکتهای دارویی در این کشور انجام می شود در کنار سرمایه گذاری زیاد در بخش تحقیق و مطالعات پزشکی و درمانی از جمله مزیتهای بخش درمان و بهداشت امریکا است. البته یک ضعف بزرگ هم دارد و آن پایین بودن نرخ بیمه های درمانی است که باعث می شود تا  هزینه های درمان در این کشور بسیار بالا باشد.

طبق این رده بندی بریتانیا در جایگاه دوم قرار دارد و با داشتن شاخص ۷۷.۹ درصد توانسته است در فهرست آمادهترین کشورها برای مواجهه با همه گیری های جهانی قرار گیرد. کشورهای هلند و استرالیا و کانادا و تایلند به ترتیب جایگاه سوم تا پنجم را دارند و سودی و دانمارک  و کره جنوبی  و فنلاند در رده های بعدی  قرار دارند. شاخص امنیت بهداشتی در کشور کره جنوبی برابر با ۷۰.۲ درصد است با این وجود شیوع ویروس کرونا در این کشور بسیار وسیع بوده است.

در میان ده کشوری که بالاترین سطح آمادگی برای مواجهه با همه گیری ها را دارند تنها در کشور تایلند و کره جنوبی در قاره آسیا و در دسته کشورهای در حال توسعه قرار دارند. بقیه کشورهای صدر فهرست کشورهای توسعه یافته غربی هستند.

جدول یک: کشورهایی که بالاترین سطح آمادگی را در مواجهه با همه گیری ها دارند

سطح درآمد

منطقه

شاخص

نام کشور

رتبه

درامد بالا

امریکای شمالی

۸۳.۵

امریکا

۱

درامد بالا

اروپا

۷۷.۹

بریتانیا

۲

درامد بالا

اروپا

۷۵.۶

هلند

۳

درامد بالا

اقیانوسیه

۷۵.۵

استرالیا

۴

درامد بالا

امریکای شمالی

۷۵.۳

کانادا

۵

درامد بالاتر از متوسط 

جنوب شرقی آسیا

۷۳.۲

تایلند

۶

درامد بالا

اروپا

۷۲.۱

سوئد

۷

درامد بالا

اروپا

۷۰.۴

دانمارک

۸

درامد بالا

آسیای شرقی

۷۰.۲

کره جنوبی

۹

درامد بالا

اروپا

۶۸.۷

فنلاند

۱۰

درامد بالا

اروپا

۶۸.۲

فرانسه

۱۱

درامد بالا

اروپا

۶۷.۲

اسلوانی

۱۲

درامد بالا

اروپا

۶۷

سوییس

۱۳

درامد بالا

اروپا

۶۶

آلمان

۱۴

جدول دو: بالاترین کشورها  از نظر شاخص های  تشکیل دهنده شاخص اصلی

آسیب پذیری کشور در برابر تهدیدهای بیولوژیک

تعهد به توسعه ظرفیت و استانداردهای ملی بهداشت و درمان

سیستم بهداشتی مناسب و توسعه یافته

پاسخ سریع و ممانعت از گسترش در کشور

شناسایی سریع و گزارش دهی

جلوگیری از ظهور بیماری

لیختن اشتیاین

امریکا

امریکا

بریتانیا

امریکا

امریکا

نروژ

بریتانیا

تایلند

امریکا

استرالیا

سوئد

سوییس

استرالیا

هلند

سوییس

لاتیو

تایلند

لوکزامبورگ

فنلاند

کانادا

هلند

کانادا

هلند

اتریش

کانادا

دانمارک

تایلند

کره جنوبی

دانمارک

سوید

مکزیک 

استرالیا

کره جنوبی

بریتانیا

فرانسه

آندورا

اندونزی

سوییس

فنلاند

دانمارک

کانادا

موناکو

لیتوانی

فرانسه

پرتغال

هلند

استرالیا

فرانسه

اسلوانی

فنلاند

برزیل

سوئد

فنلاند

کانادا

لیبریا

بلژیک

استرالیا

آلمان

بریتانیا

کد خبر: ۲۰٬۳۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha