۱۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۰
شناسایی ۷۰ هکتار زمین خالی در باغات کشت و صنعت مغان؛ برنامه احیا آغاز می شود
در گفت‌وگو با مدیرعامل مجموعه مطرح شد؛

شناسایی ۷۰ هکتار زمین خالی در باغات کشت و صنعت مغان؛ برنامه احیا آغاز می شود

اردبیل- محمدی، مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان گفت: احیای باغات کشت و صنعت مغان و همچنین تامین نهال مورد نیاز منطقه و کشور در دستور کار قرار گرفته است.

قاسم محمدی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه تولید بذر، لاین نهال و توسعه روابط خارجی شرکت مغان مورد تاکید وزیر جهاد کشاورزی است گفت: برای گسترش روابط خارجی شرکت سلسله سفرهایی به کشورهای ازبکستان، ترکیه، ایتالیا، عراق و اسپانیا انجام خواهد شد و در ادامه سفرهای قبلی به کشورهای صربستان و آذربایجان هیئتی از کشورهای مزبور در این بنگاه اقتصادی حضور خواهند یافت.

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان گفت: قبل از انجام سفر هیئت صرب، ۱۵ هزار اصله نهال دیگر از نهال‌های اهدایی طرف مقابل وارد کشور و شرکت مغان خواهد شد که در احیای باغات این بنگاه اقتصادی و همچنین تامین نهال مورد نیاز منطقه و کشور مورد استفاده واقع خواهد شد.

وی اظهار کرد: ۲۱ هزار راس دام موجود در مجتمع دامپروری شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان به بازار تهران ارسال شده و دام‌های ارسالی طی ۲ ماه گذشته در کشتارگاه‌های تهران ذبح گردید که این امر در تنظیم بازار گوشت کشور تاثیر گذار بوده و در ثبات بازار، کنترل گرانی و حمایت از مصرف کننده نقش قابل توجهی داشته است.

۲ هزار هکتار از اراضی شرکت کشت و صنعت مغان زهدار است

محمدی بیان کرد: ۱۰۰۰ هکتار آبیاری زیرسطحی با دستور رئیس جمهور بصورت رایگان و بلاعوض اجرایی خواهد شد که ۲۰۰ هکتار دیگر از محل منابع داخلی شرکت تامین اعتبار شده و عملیاتی می‌شود که اقدامات اولیه این پروژه انجام گردیده و بزودی کلنگ اجرایی آن به زمین زده خواهد شد.

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان گفت: ۲ هزار هکتار از اراضی شرکت زهدار بوده و عملکرد، میزان بهره وری و راندمان محصولات زراعی را پایین می‌آورد.

محمدی افزود: زهکشی اراضی مذکور به دغدغه‌ای برای مدیریت تبدیل شده و در همین راستا تفاهمنامه مطالعه و اجرای آن با شرکت خدمات مهندسی آب و خاک کشور (پارس) منعقد گردیده است و جهت تسریع روند اجرایی نمودن هر چه بهتر، دفتر شرکت مزبور در این بنگاه اقتصادی مستقر و شروع به فعالیت خواهد کرد.

تعیین تکلیف ۲۳.۸ هکتار زمین موجود در جعفرآباد

وی ادامه داد: حل قطعی سند تک برگ شرکت، تعیین تکلیف ۲۳.۸ هکتار زمین موجود در جعفرآباد، راه اندازی تعاونی مسکن و کلنگ زنی آغاز پروژه ساخت منازل ویلایی برای تمامی پرسنل شاغل در شرکت از جمله اقداماتی است که در تلاش برای تحقق آن هستیم.

محمدی افزود: خریداری تیپ جهت مدیریت بحران آب و افزایش میزان بهره وری محصولات، راه اندازی اسپتیک رب و خطوط تولید ماست پروبیوتیک و ماست موسیر بدنبال راه اندازی خط تولید روغن زرد و بسته بندی شکر ۹۰۰ گرمی در راستای تکمیل زنجیره ارزش، احیای باغات، توسعه کشت نشایی و راه اندازی کشت بافت، احیای کارگاه‌های تعطیل و نیمه تعطیل، توسعه زراعت چوب و کاشت درختان صنوبر، تجهیز مکانیزاسیون، تکمیل خطوط گاز در نقاط فاقد گاز و تکمیل پروژه‌های عمرانی دامپروری از قبیل جایگاه‌های دام خشک، گوساله دانی و مرکز تغذیه از جمله برنامه‌های دیگری است که جهت توسعه و تجهیز شرکت در دستور کار قرار داشته و اجرایی می‌شود.

کاشت هلو در ۱۰۰۰ هکتار از اراضی کشت و صنعت

محمدی اضافه کرد: طرح کاشت هلو در ۱۰۰۰ هکتار در دستور کار بوده و مطالعات آن بزودی انجام و عملیاتی خواهد شد. در کنار این طرح، کارخانه‌ای توسط بخش خصوصی برای آبگیری، هسته شکنی، اسانس و پوره ایجاد می‌شود که دارای قابلیت اشتغال ۱۵۰ نفر بوده و این طرح مورد حمایت هیئت مدیره و استاندار محترم است.

وی تصریح کرد: بایستی نهایت توجه به بحث آب شده و با مدیریت مصرف آن حداکثر استفاده انجام شود چرا که مهمترین نهاده در کشاورزی آب بوده و اگر استفاده بهینه نگردد، راندمان تولید افت خواهد داشت و آبیاری شبانه و روی آوری به سیستم‌های نوین آبیاری همچون نوار تیپ بایستی مد نظر قرار گیرد و با توجه به اینکه میزان استفاده از تیپ به مراتب بالا خواهد بود، خریداری دستگاه تولید آن ضروری است.

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان گفت: در صورت خریداری دستگاه مذکور رکوردهای دست یافته شده در زراعت در سال گذشته زراعی جابجا خواهد شد.

۷۰ هکتار زمین خالی در باغات شناسایی شده است

محمدی اذعان کرد: ۷۰ هکتار زمین خالی در باغات شناسایی شده و در مدار کشت قرار گرفته و تولید نهال صنوبر برای توسعه زراعت چوب، توجه به بحث تغذیه و مبارزه با آفات، اتخاذ تمهیدات برای فروش سردرختی میوه، تولید بموقع نشاء باکیفیت گوجه فرنگی و انتقال آن به مزرعه در موعد مناسب جهت کاشت، پرهیز از خریدهای غیرضروری، اولویت قائل شدن در خرید و تامین نهاده‌ها و تامین و تجهیز برخی ماشین آلات و شناسایی نخبگان امور از مسائلی است که بایستی بدان توجه ویژه گردد.

محمدی خاطرنشان کرد: شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان در طول ۲ سال گذشته به اندازه ۵۰ سال گذشته تلاش کرده است.

وی افزود: قرارگیری در بهترین شرایط تولید در امسال نوید سالی پربار را برای ما می‌دهد و در همین راستا تمهیدات لازم برای عملیات برداشت محصولات بخصوص در زمینه تجهیز و تامین ماشین آلات از همین الان اتخاذ گردد.

مدیرعامل کشت و صنعت مغان تصریح کرد: با توجه به کاهش ۳ هزار هکتاری زمین‌های زراعی بدلیل واگذاری آن به عشایر طی سال گذشته و به منظور استفاده بهینه از امکانات موجود بایستی اراضی حاشیه‌ای که کشت نمی‌شود، شناسایی شده و در مدار تولید وارد گردد.

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان گفت: در همین راستا زمین‌های زیادی شناسایی شده که تاکنون کشت نشده است و در برنامه کشت قرار خواهد گرفت.

کد خبر: ۲۰۳٬۸۹۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha