۱۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۴
اثر تلاطم بازار ارز روی قیمت آهن

اثر تلاطم بازار ارز روی قیمت آهن

روند افزایشی قیمت آهن الات روز گذشته نیز در زیرمجموعه‌های بازار آهن تداوم داشت.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، روند افزایشی قیمت آهن الات روز گذشته نیز در زیرمجموعه‌های بازار آهن تداوم داشت و در کنار تثبیت قیمت‌ها در برخی از مبادی فروش، عمده شرکت‌ها نرخ محصولات خود را همچنان افزایش دادند.

بازار ارز اما با روند نسبتا آرامی همراه بود و قیمت دلار در کانال ۴۴ هزار تومانی نوسان داشت. در پایان روز هم هر دلار در بازار آزاد حدود ۴۴ هزار و ۷۰۰ تومان مبادله شد.

بررسی نوسانات نرخ آهن آلات
در خلال تداوم برخی مشکلات بازار آهن که این روزها تشدید یافته است، در عمده شرکت‌ها شاهد افزایش قیمت بودیم. افزایش قیمت میلگرد آجدار بین ۵۰ الی ۳۰۰ تومان اعلام شد اما در عین حال برخی از شرکت‌ها تغییر قیمت نداشتند.

انواع ورق گرم و سرد هم افزایش قیمت چشمگیری داشتند به طوری که قیمت ورق آهن بین ۵۰۰ الی ۱۵۰۰ تومان افزایشی بود و چند شرکت نیز تغییر قیمت نداشتند؛ قیمت ورق گالوانیزه، رنگی و روغنی هم بین ۵۰۰ الی ۱۵۰۰ تومان افزایش قیمت داشتند.

همچنین به تبعیت از روند افزایشی بازار قیمت قوطی آهن نیز بین ۵۰۰ الی ۱۰۰۰ تومان در اکثر شرکت‌ها افزایش یافت به طوری که سقف قیمت پروفیل ضخامت ۲ میلیمتر تا ۳۲ هزار و ۵۰۰ تومان رسید. قیمت انواع لوله داربستی، گازی، مبلی و ... نیز ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ تومان افزایش قیمت داشت.

قیمت روز نبشی و ناودانی ایرانی و اروپایی در اکثر مبادی فروش ثبات نسبی داشت اما در برخی از کارخانه‌ها حدود ۲۰۰ تومان افزایش قیمت داشت. قیمت تیرآهن نیز در اکثر مبادی فروش با افزایش ۲۰ الی ۱۰۰ هزار تومانی همراه بود.

در بررسی علل افزایش قیمت آهن در روز گذشته می‌توان به کاهش شمش قیمت مناسب در بازار اشاره کرد که برخی علت این امر را ناشی از بحران انرژی می‌دانند، عامل بعدی تشدید صعود قیمت‌ها نوسانات دلاری است که به‌رغم وعده بانک مرکزی هنوز پرنوسان بوده و همچنان از قوی‌ترین عوامل و محرک‌های بازار آهن به شمار می‌رود.

نتیجه اثرگذاری این عوامل در بازار، به بهم ریختن تعادل و آرامش در بازار آهن منجر شده و فعالان این بازار را دچار سردرگمی و نگرانی کرده است. همچنین طبق شواهد و شنیده‌ها بازار با افت شدید تقاضای مصرفی مواجه است و اکثر فعالان میانی هم روی بار هستند، یعنی دستشان پر است اما نقد نیستند گفتنی است خود اینها هم ظرفیت قوی برای کانال فروش به شمار می‌روند اما بازار را آشفته می‌بینند.

همچنین همانطور که پیش‌تر هم بیان کردیم نوسانات ارزی و کمبود انرژی از دیگر مشکلات این بازار است و مضاف براین موضوع عرضه‌های اعتباری محصولات بورس کالا نیز از دیگر عواملی است که به افزایش فاصله قیمت واقعی محصولات بر پایه معاملات نقد منجر شده است.

به همه عواملی که گفته شد می‌توان تحویل نامنظم محصول در دو ماه اخیر را نیز افزود، در شرایطی که کارخانه‌های خصوصی روزانه بیش از هزار تن میلگرد عرضه می‌کنند، شرکت ذوب آهن اصفهان تنها ۳ هزار تن میلگرد سلف فروردین ماه عرضه می‌کند.

گزارش‌ها از معاملات بازار جهانی هم از افزایش نرخ سنگ آهن حکایت دارد، به طوری که پس از پایان سال نو چینی این محصول در مسیر افزایش قیمت قرار گرفت و در هر تن ۱۳۰ دلار اعلام شد. البته عامل اصلی این افزایش قیمت را می‌توان به حذف سیاست کرونا صفر و افزایش رشد اقتصادی نسبت داد که نتیجه این امر افزایش میزان تقاضا برای فولاد و سنگ آهن بود.

کد خبر: ۲۰۳٬۸۸۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha