۱۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۳
مولدسازی موفق خواهد شد| تهران اراضی اضافه ندارد| مسکن ملی را به بافت فرسوده و شهرکهای اقمار  می بریم
استاندار تهران در گفتگو با «بازار»:

مولدسازی موفق خواهد شد| تهران اراضی اضافه ندارد| مسکن ملی را به بافت فرسوده و شهرکهای اقمار می بریم

فخاری، استاندار تهران با تاکید بر اینکه مولدسازی دارایی های دولت موفق خواهد شد گفت: اقدامات اجرایی طرح مولدسازی با وزارت امور اقتصادی و دارایی است.

بازار؛ گروه راه و مسکن: با پیشنهاد رؤسای قوای سه گانه و موافقت رهبر معظم انقلاب اسلامی یک کمیته ۷ نفره مأموریت پیدا کرد تا اموال، املاک و دارایی‌های دولت را به منظور تأمین بودجه مورد نظر دولت در کمترین زمان ممکن به فروش برساند. شناسایی کامل اموال غیر منقول دولت و تعیین تکلیف آنها ظرف مدت حداکثر یک سال با استفاده از روش‌های مختلف مثل واگذاری و فروش اموال مازاد و مولدسازی با مشارکت بخش خصوصی از وظایف و اختیارات هیات واگذاری است و تصویب مازاد بودن اموال غیرمنقول دولتی به پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی خواهد بود.

علیرضا فخاری استاندار تهران اگر چه می گوید که شهر تهران آن چنان ظرفیت و اموال مازاد برای مولدسازی ندارد اما معتقد است که این طرح موفق خواهد بود.

او با بیان اینکه دریافت زمین و اقدامات اجرایی طرح مولدسازی با وزارت امور اقتصادی و دارایی است می گوید: در استان تهران شاید زمین هایی باشد که در قالب طرح مولدسازی بتوان آنها را دریافت کرد. اگر این زمین ها تبدیل به احسن شود قطعا می تواند مثمر ثمر باشد.

فخاری همچنین دلایل کُندی احیای بافت فرسوده را اینطور برشمرد که اگر می خواهیم احیای بافت های فرسوده موفقیت آمیز باشد باید یک پیوند راهبردی میان شهردای و شرکت بازآفرینی شهری ایران ایجاد شود.

متن کامل گفتگو با علیرضا فخاری استاندار تهران را با هم می خوانیم:

* در خصوص طرح مولدسازی دارایی های دولت آیا آماری از اینکه برخی بانک ها دارای زمین و باشگاه های تفریحی هستند دارید؟ به عنوان مثال بانک مسکن در بهترین نقطه تهران دارای زمینی است که در آن باشگاه فرمانیه ایجاد شده است؟ هر چند معتقد هستیم که بانک مسکن در اعطای تسهیلات به بخش مسکن و طرح نهضت ملی مسکن موفق عمل کرده است.

بانک مسکن بهترین بانکی بوده است که در حوزه پرداخت تسهیلات به بخش مسکن و طرح نهضت ملی مسکن اقدام کرده است. ما که نباید زمین را بگیریم این کار، وظیفه وزارت امور اقتصادی و دارایی است.

* آیا این بانک هایی که دارای زمین هستند می توان امیدوار بود که زمین های آنها در قالب طرح مولدسازی گرفته می شود؟

تاکید می کنم که اقدامات اجرایی طرح مولدسازی با وزارت امور اقتصادی و دارایی است.

* طرح مولدسازی موفق خواهد شد؟

قطعا طرح مولدسازی موفق خواهد شد.

* تهران دارای زمین هایی است که اگر واگذار شوند می تواند به طرح های خوبی بدل شود.

در شهر تهران خیلی نیست اما در استان تهران شاید زمین هایی باشد که در قالب طرح مولدسازی بتوان آنها را دریافت کرد. اگر این زمین ها تبدیل به احسن شود بسیار مثمر ثمر خواهد بود. چرا که ثروتی در جای دیگری برای قانون مولدسازی صورت می پذیرد اما امروز شهر تهران ، دستگاهها کمبودهایی را دارند که باید در اولویت حتی به لحاظ ساختمانی قرار بگیرد. یعنی ابتدا باید نیازمندیهای خود را تامین کنند و سپس به سمت فروش مازاد و مولدسازی حرکت کنند.

* اما خبرها و برخی گزارش ها نشان می دهد که در تهران هم زمین های زیادی وجود دارد؟

تهران اراضی ندارد به هر حال اطلاعات ما راجع به دارایی های دولت اندک نیست.

باید به چگونگی بارگذاری های جدید در بافت های فرسوده با افزایش تراکم و آماده سازی زیرساخت های لازم نیز دقت لازم صورت بگیرد. این دو می تواند در کنار هم آن ظرفیت ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار واحد مسکونی سهم استان تهران را پوشش دهد

* در خصوص طرح نهضت ملی مسکن چطور؟ در استان تهران وضعیت اعطای زمین را چگونه ارزیابی می کنید؟ آیا این طرح می تواند نیاز و تقاضای مسکن را کاهش دهد؟

استان تهران به واسطه وسعت محدود و جمعیت فشرده شرایط خاصی دارد و طبیعتا برای جبران این فشردگی و تجمیع جمعیت باید یک مقدار از حوزه مرکزی شهر فاصله بگیریم و ابتدا به ساکن باید تلاش کنیم با بارگذاری در شهرک های اقماری اطراف تهران ظرفیت های حوزه نیازمندی های طرح نهضت ملی مسکن را جبران کنیم. همچنین باید به بافت فرسوده توجه شود. باید به چگونگی بارگذاری های جدید در بافت های فرسوده با افزایش تراکم و آماده سازی زیرساخت های لازم نیز دقت لازم صورت بگیرد. این دو می تواند در کنار هم آن ظرفیت ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار واحد مسکونی سهم استان تهران را پوشش دهد. البته ما باید برنامه ریزیهایی داشته باشیم که حرکت های شهر را به لحاظ جمعیتی تعریف مجدد کنیم. با محدودیت هایی که به لحاظ بخشی از منابع اصلی در حوزه تهران با آن مواجه هستیم باید آنها را ساماندهی جدید کنیم. بلاخره این ظرفیت جمعیت امروز نیازمند خدمات ویژه و متناسب با خود است. چه در حوزه زیرساختی از جمله تامین منابع آب، برق و سایر خدمات و چه در حوزه های حمل و نقل و سایر مولفه هایی که می تواند در دسترسی آسان برای مردم کشور زمینه را فراهم کند. در هر صورت این موارد ظرفیت هایی است که باید با یک برنامه ریزی دقیق که امروز در دستور کار وزارت راه و شهرسازی هست به منصه ظهور برسد. امروز با ساخت مسکن در جنوب شرق تهران این ظرفیت ها صورت می پذیرد و در غرب تهران و استان تلاش هایی را می بینیم که شرکت عمران برای توسعه شهرک در حوزه شهر پرند و پردیس انجام می دهد. البته سایر پروژه های شناسایی شده ای که زمین آنها تقریبا آماده است و مراحل طراحی و بارگذاری در حال بررسی است و بزودی نتایج آن را خواهیم دید.

* ساخت مسکن توسط شهرداری تهران چطور؟ آیا مسیر خوبی طی می کند؟

یک بخش دیگری هم با تلاش شهردار تهران در قالب تامین نیازمندی های عمومی همکاران شهرداری در دستور کار قرار گرفته است و ۱۰ هزار واحد مسکونی از طریق شهرداری تعهد شده است. امیدواریم که در آینده نزدیک شاهد احداث آنها از محل جبران ساخت و ساز در بافت فرسوده باشیم.

ذینفعان مختلفی در این بافت ها در حوزه های شهری و خدماتی داریم. مهمترین موضوعاتی که وجود دارد نبود یک پیوستگی ساختاری و سازمانی در احیای بافت فرسوده است

* دلیل کُندی احیای بافت فرسوده در شهر تهران چیست؟ این کُندی تا چه حد مربوط به دولت و تا چه حد به ذینفعان برمی گردد؟

ذینفعان مختلفی در این بافت ها در حوزه های شهری و خدماتی داریم. مهمترین موضوعاتی که وجود دارد نبود یک پیوستگی ساختاری و سازمانی در احیای بافت فرسوده است.

باید میان سازمان نوسازی و شرکت بازآفرینی شهری یک پیوند راهبردی برای احیای سریعتر بافت های فرسوده ایجاد شود

* اما ما هم شهرداری ها را داریم و هم شرکت بازآفرینی شهری ایران؟

درست است بله. ما هم سازمان نوسازی داریم و هم شرکت بازآفرینی شهری. این دو سازمان به هر حال هستند و اتفاقا چند روز پیش جلسه ای با مدیران این دو سازمان داشتیم. تاکید ما این بود که یک پیوند راهبردی باید بین این دو سازمان ایجاد شود. چون تهران ظرفیت این را دارد که ما در جا و در مراکزی که به لحاظ قدمت و به لحاظ نبود شرایط استاندارد برای نگهداری ساختمان ها می توانیم به عنوان جایگزین ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در بافت های فرسوده احداث کنیم. بنابراین این اقدام با همت و تلاش این دو نهاد امکان پذیر خواهد بود.

* به هر حال بانک ها در بازسازی بافت فرسوده با ندادن تسهیلات به نوعی احیا را به تاخیر می اندازند.

بانک ها به لحاظ قانونی یک تعهداتی دارند و باید اجرا کنند و طبیعتا نباید منابع آنها جای دیگر درگیر باشد. اگر این درگیری صورت نگیرد و آنها بتوانند به آزادسازی منابع اقدام کنند این بخش از کار هم مرتفع می شود. البته ما جلساتی داشتیم و برنامه ریزی می کنیم که از بانک ها دعوت کنیم و هماهنگی های لازم را انجام دهیم و از طریق بانک مرکزی هم اقداماتی را صورت دهیم تا رفع مشکل شود. بانک ها باید سهم مشارکت خود را در بخش مسکن و بافت فرسوده بیشتر کنند.

کد خبر: ۲۰۳٬۸۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • میر شجاع IR ۱۷:۵۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۳
      0 0
      سلام قدری تعمق خوب است احمدی نژاد طرح انتقال مردم به شهرستانها را داد که خوب بود شما فکر تامین آب و برق و گاز تهران را نمی کنید هم اکنون تهران دچار مشکل آلودگی هوا و کم آبی و کم برقی و گاز است حال ظرفیت بافت مسکونی را اضافه کنید چه اتفاقی می افتد باید با ایجاد موارد تشویقی برای ساخت منطقه ای و تشویق مهاجرت کاری کنید تهران دیگر بزرگتر نشود از سویی دیگر اجازه ندهید بعضی هزار هزار آپارتمان داشته و با بورس بازی هزاران میلبارد به جیب خود بریزند به افراد اطراف خود بنگرید و اتوبان همت و منطقه ۲۲ چه کسانی از امکانات عمومی استفاده برده اند