۱۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
آمادگی مشهد برای میزبانی از زائران نوروزی| سفر ارزان رویای گردشگران
بازار گزارش می‌دهد؛

آمادگی مشهد برای میزبانی از زائران نوروزی| سفر ارزان رویای گردشگران

مشهد-مشهد مقدس از جمله کلان‌شهرهایی است که در تمام فصول سال ستاد خدمات سفر در آن فعال بوده و تعطیلی ندارد و لذا این روزها با نزدیک شدن به نوروز ۱۴۰۲ هماهنگی برای میزبانی بیش از گذشته در دست اقدام است.

بازار؛ گروه استان‌ها: در سفر هیئت دولت به مشهد مقدس یک موضوع در غالب سخنرانی‌ها و خواسته‌های مسئولان استانی به‌صورت مشترک تکرار شد که آن‌هم موضوع زیارت و سفر ارزان به مشهد بود.

سفر ارزان ازجمله وعده‌هایی است که در تمامی دولت شعار آن سر داده می‌شود اما تاکنون تجربه نشان داده است که این رؤیا تا پیوستن به حقیقت فاصله زیادی دارد.

یکی از مهم‌ترین وظایفی که دولت بر عهده دارد، حوزه گردشگری است، ولی متأسفانه این حوزه در دولت‌های گذشته کنار گذاشته‌شده است؛ زیرا در این سال‌ها از جانب دولت‌ها اقدامی عملی در جهت تسهیل مسافرت برای خانواده‌ها صورت نگرفت.

حال با توجه به گرانی‌های اخیر و هزینه‌های بالای مسافرت برای خانواده‌ها، بیشترین صدمه را حوزه گردشگری متحمل می‌شود؛ زیرا خانواده‌ها تمایلی برای رفتن برای مسافرت ندارند و از جهت دیگر هزینه‌های سنگین، آن‌ها را از رفتن به مسافرت منصرف می‌کند.

افزایش نرخ خدمات

عضو جامعه هتلداران خراسان رضوی بابیان اینکه نرخ نامه های فعلی هنوز افزایش قیمت جدیدی را تجربه نکرده است در گفت و گو با بازار اظهار می کند: از ابتدای سال ١۴٠١ افزایش نرخی در خصوص ارایه خدمات نداشتیم و لذا افزایش نرخ گذشته مربوط به مهر سال ١۴٠٠ بوده که اعمال‌شده است.

آمادگی مشهد برای میزبانی از زائران نوروزی| سفر ارزان رویای گردشگران

محمد قانعی اذعان می کند: با توجه به تورمی که در جامعه مشهود و ملموس است ما شاهد افزایش قیمت در بخش نوشیدنی و مواد خوراکی و سایر خدمات در هتل‌ها هستیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا این گرانی و افزایش قیمت نرخ هتل‌ها بر روی کاهش مسافر و یا گردشگر تأثیرگذار بوده است نیز می گوید: تأثیر گرانی هتل‌ها بر روی بحث گردشگری هنوز خودش را نشان نداده است چراکه در این تابستان بعد از حدود دو سال که باوجود بیماری کرونا، هتل‌ها تعطیل بودند ،گردشگری افزایش داشته است اما به‌طورقطع باگذشت زمان بی‌تأثیر نخواهد بود و بر مدت اقامت مسافران با توجه به هزینه های جانبی سفر تاثیر گذار خواهد بود.

تأثیر گرانی هتل‌ها بر روی بحث گردشگری هنوز خودش را نشان نداده است چراکه در این تابستان بعد از حدود دو سال که باوجود بیماری کرونا، هتل‌ها تعطیل بودند ،گردشگری افزایش داشته است اما به‌طورقطع باگذشت زمان بی‌تأثیر نخواهد بود و بر مدت اقامت مسافران با توجه به هزینه های جانبی سفر تاثیر گذار خواهد بود

این فعال حوزه صنعت هتلداری با اشاره به این موضوع که هزینه‌های نگهداری هتل و تأسیسات اقامتی به شدت افزایش یافته و بیش از ۲ برابر شده است ادامه می دهد: هزینه اقامت تنها یکی از عوامل تاثیر گذار در سفر است لذا افزایش قیمت ها در سایر هزینه ها مانند خوراک و یا هزینه های جانبی به طور حتم بر روی زمان سفر خانواده ها تاثیر می گذارد.

نوروز ۱۴۰۲ و تمهیدات مسئولان

معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی در خصوص تشریح برنامه ها و اقدامات این معاونت در خصوص نوروز ۱۴۰۱ اظهار می کند: از آن جاکه بنا بر آمار منتشره بیشترین سفر ها به مشهد مقدس از طریق جاده و وسایل شخصی صورت می گیرد آمادگی و رسیدگی به وضعیت راه های ارتباطی بیش از هر چیز در دستور کار قرار گرفته است.

حجت‌الاسلام حجت گنابادی‌نژاد در جلسه ستاد اجرایی خدمات سفر خراسان رضوی ویژه نوروز ۱۴۰۲ اظهار کرد: در این ستاد هماهنگی‌ها انجام و سپس برنامه‌ها و مصوبات به صورت کمی و کیفی اجرا می‌شود.

گنابادی‌نژاد افزود: برنامه‌ریزی شده حمل‌ونقل عمومی برای جابه‌جایی مسافران برای ایام پیک نوروز تامین شده و اجرای طرح فروش همزمان بلیت رفت و برگشت نیز پیگیری شود.

معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی با اشاره به اقدامات انجام شده در هتل‌ها در حوزه فرهنگی اظهار کرد: ایجاد واحد امور فرهنگی در هتل‌ها یکی از اقدامات ارزشمند است که می‌تواند به الگویی برای دیگر شهرهای زیارتی تبدیل شود.

گنابادی‌نژاد با بیان اینکه نظارت بر نرخ هتل‌ها، تامین آرد و ساعت پخت نانوایی‌ها و توزیع نان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، گفت: نظارت بر رعایت نرخ تاکسی‌ها همچنان از اولویت برخوردار است و تا زمانی که این مشکلات کاهش و ریشه‌کن شود باید نظارت‌ها اعمال شود.

وی با اشاره گزارش سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی استان درباره تامین ارزاق عمومی اظهار کرد: با توجه به مناسبت‌هایی از جمله جشن‌های نیمه شعبان، جشن‌های نوروزی، مناسبت‌های ماه رمضان و حضور زائران که موجب افزایش مصرف ارزاق عمومی می‌شود، تمهیدات لازم برای تامین این کالاها اندیشیده شود.

در بازه زمانی ۱۷ اسفند تا ۱۵ فروردین چهار دوره اوج حضور مسافران شامل روزهای ۱۷ تا ۲۰ اسفند، ۲۵ اسفند تا چهار فروردین و چهارم تا ۱۳ فروردین را در پیش داریم

سیدجواد موسوی، مدیر کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان رضوی نیز با بیان اینکه در بازه زمانی ۱۷ اسفند تا ۱۵ فروردین چهار دوره اوج حضور مسافران شامل روزهای ۱۷ تا ۲۰ اسفند، ۲۵ اسفند تا چهار فروردین و چهارم تا ۱۳ فروردین را در پیش داریم.

وی افزود: به منظور توزیع زمانی مناسب زائران قرار است همزمان با آغاز ماه رمضان از چهار لغایت ۱۳ فروردین تخفیف‌های مناسبی برای اسکان زائران در واحدهای اقامتی انجام شود.

ایجاد قرارگاه خدمات سفر

از آن جا که مشهد مقدس همواره در تمامی فصول سال میزبان زائران داخلی و کشور های خارجی است لذا فرماندار مشهد می گوید: همانگونه که می‌دانید برای استقبال از زائر در مشهد از نوروز سال گذشته قرارگاهی ایجاد شد که همواره در حال فعالیت است.

آمادگی مشهد برای میزبانی از زائران نوروزی| سفر ارزان رویای گردشگران

محسن داوری اذعان می کند: این قرارگاه همچنین در ایام دهه پایانی صفر به فعالیت خود ادامه داد و بناست اقداماتی برای نوروز ۱۴۰۲ نیز همچنان زیر نظر این قرارگاه انجام شود.

وی می افزاید: البته در این قرارگاه برخی از فعالیت‌ها در پایان صفر به صورت موقتی انجام می‌گرفته است که از امروز تا ایام نوروز این فعالیت‌ها دائمی خواهند شد. به عنوان مثال در دهه پایانی صفر یکی از دغدغه‌ها تامین نیازهای معیشتی زائران در مشهد بود که این فعالیت را دائمی کرده‌ایم. برای مثال در ایام دهه پایانی صفر با ۵۰۰ واحد صنفی قرارداد موقت بسته شده بود اما از امروز از آن‌ها حمایت خواهیم کرد تا به صورت دائمی فعال باشند و اقلام مورد نیاز زائران با قیمت مصوب در اختیارشان قرار گیرد.

وی عنوان می کند: همچنین نانوایی‌هایی که در ایام ورود زوار به مشهد به صورت سیار فعالیت داشتند دائمی خواهند شد تا آمادگی بیشتری برای خدمت‌رسانی به زائران به وجود آید.

فرماندار مشهد بیان کرد: با توجه به سنجشی که در جهت توانایی جذب زائر انجام شد به این نتیجه رسیدیم که باید زیرساخت‌هایی را در این راستا ایجاد کنیم و چون زیرساخت‌ها موقت هستند، نمی‌توانند زائر را اقناع کنند که بر همین اساس با توجه به این امر اقداماتی انجام خواهد شد تا زائران طی سفر خود قانع شوند.

زائر زمانی‌که به مشهد سفر می‌کند اگر قرار است در یک اقامتگاه اضطراری اقامت کند باید برای آن آمادگی داشته باشد و در صورت وجود آمادگی سفر خوشایندی را نیز تجربه خواهد کرد؛ به همین دلیل باید بتوان ظرفیتی ایجاد کرد تا زائران بتوانند از سفر خود استفاده لازم را ببرند

داوری اضافه کرد: در حقیقت زائر زمانی‌که به مشهد سفر می‌کند اگر قرار است در یک اقامتگاه اضطراری اقامت کند باید برای آن آمادگی داشته باشد و در صورت وجود آمادگی سفر خوشایندی را نیز تجربه خواهد کرد؛ به همین دلیل باید بتوان ظرفیتی ایجاد کرد تا زائران بتوانند از سفر خود استفاده لازم را ببرند.

رویای سفر ارزان

به گزارش خبرنگار بازار؛ سفر ارزان و توسعه زیرساخت‌های گردشگری در دولت سیزدهم هم شعاری پر سروصداست تا آنجا که محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور نیز به‌کرات اعلام کرد تصمیمات جدی در دولت برای افزایش امکانات اقامتی شروع‌شده است و امیدواریم در چهار سال آینده بتوانیم بخشی از مشکلات و مسائل را در این زمینه حل کنیم تا برای بخش‌های دیدنی کشور امکانات اقامتی برای مردم در نظر گرفته شود.

آمادگی مشهد برای میزبانی از زائران نوروزی| سفر ارزان رویای گردشگران

معاون اول رئیس‌جمهور همچنین بر ضرورت انجام سفر ارزان برای مردم بارهاست که تأکید کرده و گفته است: دولت با جدیت به دنبال برنامه‌ریزی برای انجام«سفر ارزان» است که در این زمینه طرح‌های پیشنهادی وزارت میراث برای حل این موضوع در دست بررسی است.

شهر مشهد مقدس باوجوداینکه لقب پایتخت فرهنگی جهان اسلام را به دوش کشیده و همه‌ساله پذیرای سیل جمعیتی بی‌شماری است اما به دلایل گوناگون ازجمله بودجه در حد و قواره این میزبانی توسعه نمی‌یابد.

ازآنجایی‌که مشهد مقدس سالانه به‌طور متوسط پذیرای ۲۰ الی ۳۰ میلیون گردشگر داخلی و افزون بر ۳ میلیون گردشگر خارجی است لذا پیش‌ازاین مقرر شد تا برای توسعه و بسط زیرساخت‌های گردشگری و هم‌چنین هزینه‌های مضاعفی که بابت این سیل جمعیت به این شهر و استان وارد می‌شود لذا بودجه‌ای به نام بودجه زیارت در نظر گرفته شود.

در همین راستا مقرر شد تا دولت هرساله در زمان اعلام بودجه سازمان‌ها، بودجه‌ای را هم برای زیارت و توسعه فرهنگ زیارت در نظر بگیرد، البته بماند که رقم این بودجه هرساله آب رفت و به دست فراموشی سپرده شد.

طی سال‌های گذشته دولت و مجلس در ردیفی به نام «زیارت» بودجه مستقلی برای مشهد با ۳۰ میلیون زائر در نظر گرفته بودند و سپس شهرهای قم و شیراز نیز به آن افزوده شدند اما قسمت غم‌انگیزتر این‌که همان مبلغ پیش‌بینی‌شده نیز اختصاص پیدا نکرد.

بودجه زیارت باید از سال ۹۰، با شروع برنامه پنجم بودجه عملیاتی می‌شد. با تصویب برنامه پنجم توسعه طبق ماده١٢ این قانون، دو شهر زیارتی قم و شیراز هم برای تخصیص این بودجه در کنار مشهد قرار گرفتند که بدین ترتیب بودجه مذکور که باید صرف عمران، تأسیسات زیربنایی، فرهنگی و رفاهی زائران رضوی می‌شد.

کد خبر: ۲۰۳٬۷۹۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha