۱۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۰
 روسیه بزرگ‌ترین سرمایه‌گذار در ایران

روسیه بزرگ‌ترین سرمایه‌گذار در ایران

مسکو نزدیک به ۳ میلیارد دلار در پروژه‌های نفتی در ایران سرمایه‌گذاری کرده است.

به گزارش بازار، به گفته مقام ارشد ایرانی، روسیه در ۱۵ ماه گذشته حدود ۲.۷ میلیارد دلار در دو پروژه نفتی در استان ایلام در غرب ایران سرمایه‌گذاری کرده است. این رقم حدود ۴۵ درصد از کل سرمایه خارجی جذب شده توسط تهران در این دوره را تشکیل می‌دهد. امارات، افغانستان، ترکیه و چین نیز از بزرگ‌ترین سرمایه گذاران ایران در این دوره گزارش شده بودند در حالی که پکن در سال ۲۰۲۲ هزینه‌های خود را به طور قابل توجهی کاهش داده است.

وی ادامه داد: چین در این مدت نزدیک به ۱۸۵ میلیون دلار در ایران سرمایه گذاری کرده که با توجه به حجم مذاکرات و دیدارهایی که داشتیم، از آن راضی نیستیم. تهران برای ۱۵ ماهه منتهی به دسامبر سال گذشته ۱۰.۲ میلیارد دلار سرمایه گذاری مستقیم خارجی را هدف گذاری کرده بود. این کشور نتوانست به این هدف دست یابد و تنها ۵.۹۵ میلیارد دلار را تضمین کرد.

ایران و روسیه در تلاش برای یافتن راه‌هایی برای دور زدن تحریم‌های اعمال‌شده غرب علیه هر دو کشور، همکاری‌های خود را در طول سال ۲۰۲۲ افزایش دادند. دو کشور تعدادی توافقنامه برای گسترش تجارت امضا کردند و قراردادهایی را برای ساخت مشترک خطوط لوله گاز منعقد کردند. کل مبادلات تجاری بین مسکو و تهران در سال گذشته ۱۵ درصد افزایش یافت و به ۴.۶ میلیارد دلار رسید. اوایل ماه جاری، ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا به رهبری روسیه، تفاهم نامه‌ای در مورد تجارت آزاد امضا کردند که به عنوان ابزاری برای تقویت بیشتر روابط بین دو کشور تلقی می‌شود.

کد خبر: ۲۰۳٬۶۱۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha