۱۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۹
خشکسالی معضل بزرگ فارس | کاشت گوجه‌فرنگی و برنج در عین کم آبی
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

خشکسالی معضل بزرگ فارس | کاشت گوجه‌فرنگی و برنج در عین کم آبی

شیراز- علیرغم اینکه بارش‌های امسال درد چندانی از مشکل خشکی استان فارس دوا نکرد همچنان در این استان کم آب گوجه فرنگی و برنج کشت می شود که نشان می دهد الگوی کشت رعایت نمی شود.

بازار؛ گروه استان‌ها: طی چند سال اخیر خشکسالی گریبان استان فارس را گرفته و ضربات جبران ناپذیری را بر پیکره کشاورزی، صنعت، آب شرب ، محیط زیست و... وارد کرده است. از سویی دیگر کشاورزی سنتی و کمتر توسعه یافته استان فارس باعث شده که میزان استفاده از آب سفره های زیر زمینی نیز بیشتر از حد استاندارد باشد از این رو هر روز با افت سطح این حوزه و همچنین کمتر شدن کیفیت آن رو به رو هستیم.

طی این چند سال کارشناسان مختلفی پیرامون وضعیت و بحران آب در این استان هشدارهای زیادی داده و اعلام کرده بودند که با ادامه این روند برخی از روستاها و حتی شهرهای فارس با تنش آبی روبه رو خواهند شد پیش بینی های کارشناسان استان فارس درست از آب درآمد و این استان روزهای بی آبی را سپری می کند و بر اساس اطلاعاتی که چندی قبل از سوی دستگاه های متولی حوزه آب اعلام شده هم اکنون ۱۰۰ شهر و بیش از ۹۰۰ روستای این استان پهناور با مشکل تنش آبی مواجه است.

کشاورزی سنتی و کمتر توسعه یافته استان فارس باعث شده که میزان استفاده از آب سفره های زیر زمینی نیز بیشتر از حد استاندارد باشد

برای بررسی بیشتر موضوع با جعفر ناظم السادات استاد دانشگاه و رئیس مرکز پژوهش های علوم جوی و اقیانوسی دانشگاه شیراز در خصوص وضعیت آب های زیرزمینی در استان فارس به گفتگو نشستیم.

درباره بحران خشکسالی و بارندگی ها در فارس بگویید

با وجود اینکه در سال جاری شاهد بارش های پراکنده خوبی در این استان بودیم اما نمی توان این ادعا را داشت که مشکل کم آبی و خشکسالی رفع شده است و تا حد نرمال فاصله زیادی دارد. مشکل استان فارس با یک سال بارش نرمال حل نمی شود.

نمی توان انتظار داشت با این میزان بارش استان وارد دوران ترسالی شود زیرا مشکلات این حوزه همچنان سرجای خود باقی است و همچنان وضعیت سفره های زیرزمینی نگران کننده است. برای مثال برخی از آمار حکایت از این دارد که هزاران حلقه چاه غیرمجاز در این استان وجود دارد، چگونه با این همه چاه غیرمجاز می توان انتظار داشت که سطح سفره آب های زیرزمینی بهبود پیدا کند.

به عنوان نمونه سطح سفره آب های زیرزمینی استان فارس در بسیاری از دشتها به شدت کاهش داشته و این نشات گرفته از همین برداشت های غیرمجازی است که مدام در حال انجام است خوب با این وضعیت آیا وضعیت آب بهبود پیدا می کند

خشکسالی معضل بزرگ فارس | کاشت گوجه‌فرنگی و برنج در عین کم آبی

* اگر این روند ادامه یابد یعنی برداشت ها یا به نوعی سوء برداشت ها بازهم باشد چه می شود؟

به طور حتم اگر وضعیت به همین منوال ادامه داشته باشد طی چند سال آینده هم خودمان و هم نسل های بعدی با بحران اساسی در حوزه آب روبه رو خواهند شد. بیش از ۹۰ درصد از منابع آبی کشور در حوزه کشاورزی استفاده می شود البته این نکته را هم باید مدنظر داشت که در قبال این میزان برداشت غذای کشور تامین می شود به همین دلیل ضرورت دارد که حوزه کشاورزی کارآمدتر باشد.

باید از ظرفیت کشورهای موفق در این حوزه استفاده کرد همچنین می بایست به سمت کشاورزی مدرن رفت تا با بهره برداری کمتر از منابع آبی بهره بری بیشتری در حوزه کشاورزی داشت که در این راستا ضرورت دارد که زیرساختهای این بخش روزبه روز بهبود یابد نه اینکه وضعیت هرروز بدتر از گذشته شود.

* باید چه کرد؟

ضرورت سرمایه گذاری در حوزه آب بر هیچکس پوشیده نیست. بر این اساس باید دولت در حوزه آب زیرساختها را فراهم کند و با رفتن به سمت کشاورزی مدرن از هدررفت آب و منابع آبی جلوگیری کند نه اینکه محصولات کشاورزی ایران به کشورهای دیگر با قیمت های بسیار کم به دلیل سقوط ارزش پول ملی صادر شود و در قبال آن منابع آبی مان از دست برود.

بیش از ۹۰ درصد از منابع آبی کشور در حوزه کشاورزی استفاده می شود

در برخی از نقاط استان فارس آب شیرین صرف کشت گوجه فرنگی و برنج می‌شود و بعد هم گوجه فرنگی به عنوان آب پنهان به کشورهای همسایه صادر می‌شود که این موضوع جای تامل دار همچنین ضرورت عدم دخالت دولت در این حوزه را نیز باید مورد تاکید قرار داد در حال حاضر اتحادیه‌های زیادی در حوزه کشاورزی وجود دارد، که به اعتقاد بنده دولت باید از این موضوع فاصله گرفته و مدیریت آب را به گروه‌ها مختلف که در حوزه کشاورزی وجود دارند، بسپارد همچنین کاهش کشت محصولات کشاورزی آب بر دیگر موضوعی است که باید به آن توجه داشت و البته این امر فقط از طریق فرهنگ سازی و کمک گرفتن از مردم محقق می‌شود.

کد خبر: ۲۰۳٬۴۹۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha