۱۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۰
اصلاح قوانین برای جلوگیری از فرار مالیاتی ضرورت دارد
سرپرست اداره کل حسابرسی ویژه سازمان امور مالیاتی:

اصلاح قوانین برای جلوگیری از فرار مالیاتی ضرورت دارد

سرپرست اداره کل حسابرسی ویژه سازمان امور مالیاتی گفت: معافیت‌های مالیاتی گسترده باعث بروز فرارهای مالیاتی در یکسری از موارد شده است.

به گزارش بازار، داریوش درویشی در نشست «جایگاه عوامل انسانی و سامانه‌ها در تشخیص فرار مالیاتی» اظهار داشت: بعد از تکمیل زیرساخت‌ها و تکمیل سامانه‌های مختلف در سازمان مالیاتی، قانون مالیات‌های مستقیم نیاز به اصلاح دارد تا تمام‌ی قوانین مالیاتی در یک جا جمع شود.

وی با بیان اینکه دو دسته عوامل درون سازمانی و برون سازمانی در فرار مالیاتی تاثیر می‌گذارد گفت: اظهار نظرهای غیرتخصصی در سازمان امور مالیاتی و تاثیر ذی نفعان در عرصه قانونگذاری باعث بروز عواملی در فرار مالیاتی شده است.

سرپرست اداره کل حسابرسی ویژه سازمان امور مالیاتی ادامه داد: یکی از بخش‌های فرار مالیاتی بزرگ کشور با تصویب معافیت‌های مالیاتی گسترده در مناطق آزاد صورت می‌گیرد که باید این معافیت‌ها اصلاح شود.

وی بر ایجاد نرم افزار جامع در سازمان امور مالیاتی و وزارت اقتصاد گفت: باید اطلاعات سازمان مالیاتی تکمیل شود تا بتواند راه‌های فرار مالیاتی را ببند.

درویشی بیان داشت: بیشترین فرار مالیاتی مربوط به شرکت‌های صوری است که در گذشته سردمداران و تصمیم گیران دولتی در صدر آن شرکت‌ها قرار داشتند.

باید به سمت داده محوری و مالیات ستانی مبتنی بر اطلاعات حرکت کنیم
در ادامه این نشست، محمد نوری مدیر گروه مالیات اندیشکده ایتان اظهار داشت: باید به سمت مالیات ستانی هوشمند با تاکید بر داده محوری حرکت کرد اکنون در بسیاری از نقاط دنیا مالیات ستانی سیستمی صورت می‌گیرد.

وی افزود: در سال‌های اخیر با وجود اصلاحاتی که در نظام مالیاتی به وجود آمده، عملا شاخص‌های مالیاتی بهبود نیافته و حتی در برخی سال‌ها کاهشی نیز بوده که این امر ناشی از معافیت‌های گسترده مالیاتی است.

مدیر گروه مالیات اندیشکده ایتان با بیان اینکه «تبعیض مالیاتی» یکی از عوامل بالارفتن انگیزه فرار مالیاتی می‌شود گفت: باید به سمت احراز و صحت سنجی برخط اظهارنامه‌های مالیاتی حرکت کنیم تا شرایط به نفع افرادی که مالیات می‌پردازند تغییر کند.

وی ادامه داد: در کشورهای پیشرفته پرداخت مالیات اصل است و فرار محدود است که با آن مقابله می‌شود، اما در ایران به دلیل گستردگی معافیت‌ها و نرخ‌گذاری‌ها اصل به نفع فرار مالیاتی است ضمن اینکه در سال‌های گذشته در بودجه به درآمدهای نفتی تاکید می‌شد.

نشست «جایگاه عوامل انسانی و سامانه‌ها در تشخیص فرار مالیاتی» روز یکشنبه ۹ بهمن ماه، با حضور جمعی از اساتید و صاحبنظران و فعالان این حوزه در مرکز آموزش و پژوهش سازمان امور مالیاتی برگزار شد. این نشست، هفتمین نشست تخصصی از نهمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی بود که در تاریخ ۱ اسفند سال جاری با موضوع «نظام مالیاتی؛ عادلانه و هوشمند» برگزار خواهد شد. در این نشست به اهمیت مقابله با فرار مالیاتی و نقش عوامل انسانی و سامانه‌ها در این زمینه پرداخته شد.

کد خبر: ۲۰۳٬۳۴۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha