۱۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۳
شکست کسب و کارهای خرد در خراسان جنوبی|واکاوی عوامل ۱۰ گانه
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

شکست کسب و کارهای خرد در خراسان جنوبی|واکاوی عوامل ۱۰ گانه

بیرجند- کارآفرین خراسان جنوبی معتقد است که این استان علی رغم ظرفیت های بالا در حوزه کسب و کارهای کوچک با شکست های زیادی مواجه شده است.

بازار، گروه استان‌ها: کارآفرینی، کشف و بهره‌برداری از فرصت‌های موجود است که به نوآوری منجر می‌شود، نوآوری که نیازمند حمایت تمام و کمال مسئولان است تا سختی‌های راه برای کارآفرینان آسان شود تا بدون دغدغه به کارآفرینی برسند، اکنون در عرصه جهانی، افراد خلاق، نوآور و مبتکر به‌عنوان کارآفرینان منشأ تحولات بزرگی در زمینه‌های صنعتی، تولیدی و خدماتی شده‌اند.

کشورهای درحال توسعه یا درگیر مشکلات شدید اقتصادی یا مواردی مانند تحریم، بیش از هر کشور توسعه‌یافته‌ای نیازمند کارآفرینی هستند؛ این موضوع به‌حدی اهمیت دارد که از کارآفرینی به‌عنوان راه‌حل میان‌بر برای توسعه و تحول در اقتصاد یک کشور یاد می‌شود، علاوه‌بر این در کشوری مانند ایران که در چهار دهه گذشته همواره درگیر تحریم‌های ظالمانه بوده است، چه راه‌حلی مانند ایجاد کسب‌وکار در داخل کشور می‌تواند مشکل‌گشا باشد؟

لازم است که به این موضوع توجه داشت که کارآفرینان تنها به ایجاد فرصت‌های شغلی جدید نمی‌پردازند بلکه با تفکر، تحرک و فرهنگ، پیشرفت و توسعه اقتصادی را به همراه دارند. در شرایط فعلی و نرخ بالای بیکاری، صاحب‌نظران کارآفرینی و مسئولان در جهت حمایت بیشتر از کارآفرینان باید احساس مسئولیت کنند و با یک‌همت گروهی، مفهوم حقیقی کارآفرینی را تبیین کنند.

خراسان جنوبی باوجود نیروی انسانی بالایی که دارد اما در بخش کارآفرینی نتوانسته جایگاه خاصی را به خود اختصاص دهد، در همین راستا با (حسین شورستانی)، استاد دانشگاه، مشاور کسب و کار، مربی، تسهیل‌گر و داور رویدادهای بین‌المللی کارآفرینی، گفت‌وگو کردیم تا مشکلات، ضرورت‌ها و راهکارها برای بهبود وضعیت کارآفرینی استان مورد بررسی قرار گیرد.

از نظر شما وضعیت کارآفرینی در خراسان جنوبی چگونه است؟

کارآفرینی و کسب و کارهای کوچک یک پیش زمینه و زیرساخت‌هایی می‌خواهند که به همین دلایل خراسان جنوبی وضعیت مناسبی ندارد.

همچنین با وجود پتانسیل‌های بالا در بخش نیروی انسانی باسواد و باهوش، متعهد، متواضع و صادق در کار شکست کسب و کارهای کوچک در استان زیاد است.

دلایل شسکت کارآفرینان چیست؟

دلایل شکست بسیار زیاد است که شاید مهمترین آنها را بتوان در ده مورد دسته بندی کرد:

اینکه محصول یا خدمتی ایجاد می‌کنند که برای آن مشتری و بازاری وجود ندارد و نمی‌دانند چگونه محصول خود را معرفی و تبلیغ کنند، یا محصول و خدمت ارائه شده نسبت به رقبا ضعیف‌تر است. همچنین تیم کامل در تمام حوزه‌ها ندارند، از قیمت گذاری درست بر روی محصولات خود بی اطلاع هستند و بعد مدتی دچار زیان بالا می‌شوند، بازاریابی ضعیفی دارند، نادیده گرفتن مشتری و خواسته‌های آن، نداشتن اهداف مشخص برای طولانی مدت که بدانند به کجا می‌خواهند برسند.

عدم وجود نقدینگی که از مهمترین عوامل برای رشد و توسعه است ولی بانک یا صندوق حمایت کننده‌ای وجود ندارد و بروکراسی اداری طولانی دارند که برای کسب و کارهای کوچک زمان حرف اول را می‌زند و به همین دلیل شکست می‌خورند.

نبود توافق و یکپارچگی در تیم‌ها که در همان ابتدا قراردادی به طور دقیق نوشته نمی‌شود که هر فرد چه کاری باید انجام دهد، عدم توجه به مسائل قانونی که باتوجه به آن قوانین کشور را رعایت کنند که به همین دلیل تعارضاتی دیده می‌شود، نیز از جمله دلایل شکست کسب و کارهای کوچک است.

ضرورت کارآفرینی چیست؟

کارآفرینی یکی از الزامات کشوری به ویژه در استان خراسان جنوبی با توجه به نرخ بیکاری و سطح درآمدها است. یکی از ضرورت‌های کارآفرینی توسعه اقتصادی و رفاه اجتماعی است که ایجاد می‌کند چرا که خدماتی برای بهبود شرایط و رفع مشکلات ارائه می‌کنند و ایجاد اشتغال در کنار آن خواهیم داشت.

همچنین استارت‌آپ‌ها می‌توانند وارد حوزه‌های صنعتی بزرگ شوند و نقاط ضعف آنها را یافته و راهکاری برای بهبود، توسعه و تکامل وضعیت ارائه دهند و خلق ارزش می‌کنند.

برای انتقال فناوری نیز نیاز است که به حوزه کارآفرینی که خلاقانه و به‌روز است توجه و بر روی آن سرمایه‌گذاری کرد.

کارآفرینی در دنیا مهم است چرا که کاهش هزینه‌ها و هدر رفت منابع را به دنبال دارد، بخش تولید در کشور ما هزینه‌های بالایی دارد و به همین دلیل ما محصولات با کیفیت پایین‌تر از محصولات باکیفیت بالای خارجی را با قیمت بالاتری وارد بازار می‌کنیم و این در حالی است که اگر به بخش کارآفرینی خلاقانه و استارت‌آپ‌ها توجه شود این هزینه‌ها کاهش می‌یابد و از هدر رفت منابع نیز جلوگیری می‌شود.

مشکلات کارآفرینان در خراسان جنوبی چیست؟

یکی از چالش‌های آنها در بخش‌های حقوقی و مالی است که بانک‌ها تسهیلات مناسب و سریعی ارائه نمی‌دهند و این در صورتی است که از نظر سرانه وجود بانک‌ها بالاترین رتبه را داریم ولی در بخش تسهیلات اینگونه نیست.

مورد دیگر در زمینه زیرساخت‌ها ،بخشی از زیرساخت‌ها به آب، برق و گاز گفته می‌شود و برخی از زیرساخت‌ها در حوزه حمل و نقل، هتل‌ها، مراکز خرید و مخابرات است، که خراسان جنوبی در بخش حمل و نقل هوایی، ریلی و زمینی دچار مشکل است پس کسب و کارهایی مانند گردشگری امکان رشد ندارد، یا در زمینه پهنای باند اینترنت دچار کمبود و ضعف هستیم.

همچنین در زمینه دانش و افراد مجرب دچار کمبود هستیم و همان‌هایی هم که حضور دارند خسته شده و دیگر از این حوزه‌ها دور شده‌اند.

برای حمایت از کارآفرینان در خراسان جنوبی چه کارهایی نیاز است؟

حاکمیت که در استان ما استانداری می‌شود به حوزه کارآفرینی و استارت‌آپ‌ها نیاز است که توجه ویژه‌تری داشته باشند به عنوان مثال در استان همجوار ما سیستان و بلوچستان هر مهمانی که وارد استان آنها شده او را به فضای شرکت‌های پارک علم و فناوری می‌برند و امتیازهای زیادی هم برای آنها دریافت می‌کنند که در خراسان جنوبی اینگونه نیست.

همچنین نیاز است که مسئولان استانی از تجربه‌های دیگر استان‌ها و کشورها استفاده کنند به عنوان نقشه راه تا نقاط قوت و ضعف را شناسایی و برای فرصت‌ها، برنامه‌ریزی‌هایی دیده شود، حوزه‌های مزیت‌دار رقابتی استان که در بخش کشاورزی و معدن است، شناسایی و آموزش‌هایی در این زمینه داده شود و برای پیشرفت آن حوزه سرمایه‌گذاری کنند. یک بانک فرصت‌ها و مزیت‌ها و نیروی انسان متخصص ایجاد کنند که هر کسی وارد حوزه سرمایه‌گذاری استان شد یک پلن کامل در اختیار آنها قرار گیرد.

مسئولان استانی خود منتظر ورود افراد برای سرمایه‌گذاری در بخش‌های مزیت دار استان نباشند بلکه خود با آموزش‌های درست و ایجاد تفاهم‌نامه‌هایی افراد متخصص را پرورش دهند و از نظر مالی و زیرساختی حمایت کنند تا این افراد وارد آن حوزه شده و به صورت خلاقانه باعث پیشرفت شوند.

نیاز است که در بخش ثبت کسب‌وکارها و تأمین مالی برای راه‌اندازی حمایت شوند و بانک‌ها و صندوق‌های خطرپذیر برای حمایت از این قشر وجود داشته باشد، چرا که کسب و کارهای کوچک و فناوران اکثراً از افرادی هستند که تازه وارد بازار شده و گردش مالی، فرد ضمانت کننده، وثایق بزرگ و موارد دیگر را برای دریافت وام‌ها ندارند.

همچنین نیاز است که آموزش‌هایی در بخش امور مالیاتی، حقوقی، قوانین، تحلیل بازار و بازاریابی هم برای آنها دیده شود و در بخش انسجام و یکپارچگی نیروی انسانی که دچار مشکل هستیم و افراد تکی زیاد هستند ولی در تیم نیستند هم برنامه‌ریزی انجام شود.

توصیه شما به جوانان که وارد حوزه فناوری و کارآفرینی می‌شوند و مسئولان چیست؟

در حوزه‌های مالی، حقوقی، بازاریابی، تحلیل بازار حتما یک تیم کامل داشته باشند. در کنار تیم خود از مشاوران هم استفاده کنند تا در بزنگاه‌هایی که در این بخش‌ها دارند از راهنمایی آنها بهره ببرند چرا که جوانان معتقد هستند که خود همه اطلاعات را دارند و از همین بخش ضربه می‎‌خورند.

مسئولان نیز بدانند که مدل ذهنی یک کارآفرین با افراد دیگر متفاوت است چرا که مدل ذهنی یک کارآفرین به دنبال ایده‌های خلاقانه، ریسک کردن، شبکه سازی، برنامه‌ریزی و مدیریت بحران و راهکار برای برون رفت از مشکلات است و به همین دلایل نیاز است که بر روی این افراد سرمایه‌گذاری کنند و حمایت‌های ویژه‌ای از آنها داشته باشند تا شاهد جهش‌های اقتصادی متنوع هم باشند.

کد خبر: ۲۰۳٬۳۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha