۱۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۷
عدم توجه به توسعه طرح‌های گلخانه‌ای در ایلام
یادداشت؛

عدم توجه به توسعه طرح‌های گلخانه‌ای در ایلام

ایلام- «استان ایلام از ظرفیت های بالایی برای توسعه طرح های کشت گلخانه ای برخوردار است ولی متاسفانه مورد توجه مسئولان قرار نمی گیرد»این جمله بخشی از یادداشت هدی نظری فعال رسانه ای برای بازار است.

هدی نظری، بازار: در سال‌های اخیر با توجه به تغییرات اقلیمی که در سراسر کشور رخ داده و خشکسالی‌های پیاپی که دامنگیر بخش کشاورزی و تولید شده است، هر ساله کشاورزان بسیاری به علت عدم دسترسی کافی به آب و زمین مناسب، کشاورزی را رها می کنند، از این رو بنا به گفته کارشناسان کشت محصولات گلخانه‌ای یکی از راه‌های برون رفت از شرایط فعلی و توسعه بخش کشاورزی است.

کشت گلخانه‌ای یکی از بهترین‌ راه‌های کسب درآمد و تولید محصولات با کیفیت است، چرا که کشاورزی در گلخانه‌ها نه‌تنها نسبت به کشاورزی در فضای آزاد و در زمین‌های کشاورزی مشکلات کمتری دارد، بلکه به علت اینکه در این روش از سیستم آبیاری قطره ای استفاده می‌شود تاثیر بسزایی در کاهش مصرف آب و همچنین کاهش بازه زمانی تولید محصولات نسبت به کشاورزی سنتی دارد.

از دیگر مزیت‌های کشت گلخانه‌ای می‌توان به افزایش بهره‌وری، امکان کاشت و برداشت محصول در تمام فصول، جلوگیری از رشد علف‌های هرز، قابلیت مقابله با تهدیدات و خسارات به واسطه امکان کنترل‌ها و اقدامات پیشگیرانه، بهبود کیفیت و کمیت محصول، افزایش درآمد کشاورزان منطقه، خوداتکایی و ایجاد اشتغال، کاهش میزان آلودگی و خسارات، مقاومت محصول و مصون بودن باغات از تنشهای محیطی از جمله گرما، سرما و تگرگ اشاره کرد.

ضعف استان ایلام در زمینه کشت گلخانه‌ای

با این وجود استان ایلام به رغم وضعیت اقلیمی، خشکی و کمبود آبی که در آن قرار دارد نه‌تنها هنوز به سطح مطلوب در این زمینه نرسیده است بلکه در این استان هر ساله محصولات آب بر بسیاری همچون هندوانه کاشت می‌شوند که بی‌شک تاثیر بسیاری در کم آبی به ویژه در فصل تابستان دارند.

علت اصلی عدم رغبت کشاورزان به کشت گلخانه ای را می توان هزینه اولیه بالای احداث گلخانه، نیاز داشتن به تخصص لازم در زمینه تولید محصولات گلخانه‌ای، پیچیده بودن فرایند اخذ مجوز و سختگیری بانک ها در پرداخت تسهیلات، عدم مدیریت صحیح در احداث و توسعه گلخانه‌ها و نیاز به مراقبت دایمی را برشمرد

تحقیقات علمی نشان داده یکی از نواقص مهم حوزه کشاورزی استان ایلام در زیربخش احداث و توسعه گلخانه هاست که در این زمینه استان ایلام در مقایسه با کشور بسیار عقب است.

عدم توجه به توسعه طرح‌های گلخانه‌ای در ایلام

با توجه به مزیت برخورداری استان از مرز مهران توسعه شهرک‌های گلخانه‌ای در افزایش صادرات صیفی جات و تولید انواع محصولات گلخانه ای، ایجاد اشتغال، سودآوری بیشتر برای کشاورزان و کاهش فقر و محرومیت در این منطقه تاثیر بالایی دارد.

دلایل عدم توسعه گیاهان گلخانه‌ای

علت اصلی عدم رغبت کشاورزان به کشت گلخانه ای را می توان هزینه اولیه بالای احداث گلخانه، نیاز داشتن به تخصص لازم در زمینه تولید محصولات گلخانه‌ای، پیچیده بودن فرایند اخذ مجوز و سختگیری بانک ها در پرداخت تسهیلات، عدم مدیریت صحیح در احداث و توسعه گلخانه‌ها و نیاز به مراقبت دایمی را برشمرد.

از این رو به منظور احداث گلخانه و توسعه گیاهان گلخانه‌ای حمایت هایی نظیر پرداخت تسهیلات ویژه، تجهیز و توسعه گلخانه ها، برنامه ریزی برای فراهم کردن زمینه برای استفاده از سوخت گازی به جای سوخت های مایع که به صرفه تر است،آماده سازی زمین مناسب وسرمایه گذاری بیشتر در زمینه کشت گلخانه ای می‌بایست صورت گیرد.

از دیگر اقدامات لازم برای تاسیس گلخانه آموزش نیروی کارماهر و متخصص است زیرا افراد حتما باید با مقدمات کشاورزی و اوضاع بازار آشنایی داشته باشد تا بتوانند از خسارت‌های احتمالی جلوگیری کنند و باعث افزایش گیاهان گلخانه و بهبود کیفیت محصولات شوند.

با وجود مزایای کشت های گلخانه ای، در صورت عدم مدیریت صحیح دراحداث و توسعه گلخانه ها، با چالش های جدی در مدیریت منابع آب به لحاظ کمی و کیفی مواجه خواهیم شد، در همین راستا توسعه گلخانه و افزایش تولیدات گلخانه ای از اهمیت بالایی بر خوردار است و باید بیش از پیش در دستور کار مسئولان ارشد استانی و کشوری قرار گیرد.

کد خبر: ۲۰۳٬۲۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha