۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۲
رانش زمین، ۱۸۰ روستای کشور را تهدید می‌کند
رئیس پژوهشکده سوانح طبیعی کشور:

رانش زمین، ۱۸۰ روستای کشور را تهدید می‌کند

قزوین- رئیس پژوهشکده سوانح طبیعی کشور گفت: با مطالعات انجام شده امروز خطر رانش زمین ۱۸۰ روستای کشور را تهدید می‌کند.

به گزارش خبرنگار بازار، سید امیر حسن گرکانی سه شنبه شب در نشست ستاد هماهنگی مدیریت بحران استان قزوین که با حضور مسئولان استانی و کشوری برگزار شد، با اشاره به جدیت خطر رانش زمین در کشور بیان کرد: رانش زمین امروز به عنوان یکی از تهدیدهای طبیعی مطرح است و درپی تحقیقات انجام شده در این خصوص بیش از ۱۸۰ روستای کشور امروز در خطر این تهدید هستند.

وی اظهار داشت: به عبارت دیگر امروز می‌توان گفت ۳۰ درصد از روستاهای کشور در معرض این خطر قرار دارند که این آمار گستردگی و فراگیری این تهدید را نشان می‌دهد.

پایدار سازی ضرورتی مهم در روستاها
رئیس پژوهشکده سوانح طبیعی کشور عنوان کرد: طی چند سال گذشته سیلاب، زلزله و فرونشست زمین خسارات زیادی را به مناطق مختلف کشور از جمله روستاها وارد کرده است که لزوم نگاه جدی به این مسئله را گوشزد می‌کند.

گرکانی عنوان کرد: البته مسئله توجه به ساخت و ساز و بهسازی و نوسازی واحدهای مسکونی در روستاها از چند سال گذشته آغاز شده و با سرعت خوبی نیز در حال اجرا است اما مسئله جدی امروز ما تهدید رانش زمین است که حساسیت ویژه ای را در این حوزه می‌طلبد و نیاز است که پایدار سازی و ایمن سازی به عنوان یک ضرورت در روستاهای کشور اجرایی گردد.

وی گفت: شناسایی این خطر و آسیب در کشور انجام شده است و اکنون زمان مدیریت درست و پیشگیری از بحران است که قطعا برنامه ریزی مدیران استانی برای تثبیت و ایمن‌سازی روستاها باید در این خصوص انجام شود.

رئیس دانشکده سوانح طبیعی کشور خاطرنشان کرد: به دلیل گستردگی مسئله امکان جا به جایی روستاها وجود ندارد و از سوی دیگر کشور در زمان وقوع جنگ تحمیلی نمونه‌های ناموفقی از این پروژه را اجرایی کرد و از این رو امروز لزوم پایدار سازی و ایمن سازی در روستاهای موجود باید مد نظر مدیران قرار گیرد و از این رو طرح پنه‌بندی روستاهای کشور در ابعاد کلان آغاز شده است.

۱۳۴ روستای قزوین در معرض فرونشست زمین
مدیریت بحران استانداری قزوین نیز در بخش دیگری از این جلسه با اشاره به فرونشست ۱۷ سانتی متری زمین در استان گفت: بر اساس میانگین‌های موجود سالانه بیش از ۱۷ سانتیمتر فرونشست زمین اتفاق می افتد که بخش قابل توجهی از آن در دشت قزوین بوده است.

قدرت‌الله مهدیخانی بیان کرد: بخش جنوبی استان بیشتر در معرض این تهدید بوده است و اکنون می‌توان گفت ۱۳۴ روستای این منطقه در معرض خطر فرونشست زمین هستند.

وی گفت: این در شرایطی است که رانش زمین در قزوین نیز به یک تهدید جدی تبدیل و بر اساس مطالعات انجام شده ۶۰ روستا در استان درگیر مسئله رانش زمین هستند.

مدیریت بحران استانداری قزوین بیان کرد: امروز روستای خوبکوه در منطقه الموت قزوین به صورت جدی با خطر رانش زمین مواجه است و مسئله جابه جایی این روستای ۱۸ خانواره به عنوان یک چالش جدی مطرح است، چرا که در پی رانش های ایجاد شده در بهار امسال دو واحد مسکونی در این روستا تخریب و خساراتی به بخش کشاورزی و زیرساختی این روستا وارد شده است.

مهدیخانی گفت: طی سال گذشته منطقه الموت قزوین با نمونه‌های مختلفی از رانش زمین در روستاها مواجه بوده که لزوم دقت و توجه ویژه به این مسئله را می رساند.

وی خاطرنشان کرد: الموت غربی و شرقی و منطقه طارم در قزوین در پی بارندگی‌های امسال با مسئله رانش زمین مواجه شده‌اند که بخش قابل توجهی از این تاسیسات زیرساختی و خطوط انتقال برق، راه آهن و گاز در این مناطق وجود دارد که می‌تواند خطر ساز باشد.

کد خبر: ۲۰٬۳۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha