۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۸
معافیت مالیاتی قانونی، خطرناکترین نوع فرار مالیاتی است

معافیت مالیاتی قانونی، خطرناکترین نوع فرار مالیاتی است

مشاور عالی رئیس کل سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه دو نوع فرار مالیاتی قانون و سیستماتیک داریم گفت: فرار مالیاتی قانونی به مراتب مهمتر از فرار مالیاتی سیستماتیک است.

به گزارش بازار، داریوش درویشی در نشست «جایگاه عوامل انسانی و سامانه‌ها در تشخیص فرار مالیاتی» اظهار داشت: ایجاد زیرساخت‌های اطلاعاتی و بعد از آن اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم مهمترین اقدامات برای مقابله با فرار مالیاتی است.

وی افزود: در بحث فرار مالیاتی دو دسته عوامل درون سازمانی و برون سازمانی اثرگذارند. فرارهای بزرگ مالیاتی در اقتصاد ایران ناشی از وضع غیرکارشناسانه معافیت‌های مالیاتی گسترده و ایجاد شرکت‌های صوری است که برخی از مدیران دولت‌های گذشته در راس آن قرار داشتند. یکی از مهمترین مشکلات در بحث فرار مالیاتی، ورود ذی نفعان به عرصه قانونگذاری برای بخش مالیات کشور است.

سرپرست اداره کل حسابرسی ویژه سازمان امور مالیاتی ادامه داد: فرار مالیاتی بزرگ در کشور با تصویب قوانینی همچون معافیت‌های مالیاتی گسترده مناطق آزاد انجام می‌شود که سرپوشی برای اقدامات نهادهایی همچون بانک‌ها می‌شود.

وی با بیان اینکه سامانه مودیان به تنهایی نمی‌تواند مشکلات فعلی فرار مالیاتی را در نظام مالیاتی کشور رفع کند گفت: سازمان امور مالیاتی و وزارت اقتصاد و به طور کلی دولت هنوز نتوانسته‌اند یک نرم افزار جامع برای اخذ مالیات حقوق راه‌اندازی کنند. قانون مالیات بر ارزش افزوده به دلیل اجرای نادرست و نداشتن زیرساخت مناسب، هم سفره مردم را محدود کرد و هم درآمد قابل توجهی نصیب دولت نکرد.

درویشی خاطرنشان کرد: تا زمانی که اطلاعات سازمان امور مالیاتی کامل نشود، فرار مالیاتی وجود خواهد داشت. تکمیل اطلاعات نیز متوقف بر اصلاح قوانین مالیاتی است که در حال حاضر وضعیت مناسبی ندارد و جای تفسیرهای متعدد و متناقض دارد.

کد خبر: ۲۰۳٬۰۸۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha