۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۵
یک میلیون تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان خریداری شد
مجری طرح محوری گندم وزارت جهاد کشاورزی:

یک میلیون تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان خریداری شد

اردبیل - مجری طرح محوری گندم وزارت جهاد کشاورزی گفت: از ابتدای برداشت محصول گندم در استان‌های گرمسیر، تاکنون بیش از یک میلیون تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان خریداری شده و عملیات خرید تا نیمه دوم پائیز ادامه خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار بازار، اسماعیل اسفندیاری‌پور شامگاه چهارشنبه در جریان بازدید از مرکز تحقیقات و آموزش جهاد کشاورزی اردبیل اظهار کرد: در بیش از ۹ استان کشور برداشت گندم آغاز شده که عمدتا شامل استان‌های گرم و خشک است.

وی خاطرنشان کرد: در کنار بارندگی‌های بهاری و شرایط مساعد جوی افزایش چشمگیر تولید را در سال زراعی جاری در غلات به ویژه گندم پیش‌بینی می‌کنیم که انتظار می‌رود عملیات خرید نیز به شکل مناسب با محوریت غله و تعاون روستایی انجام شود.

مجری طرح محوری گندم وزارت جهاد کشاورزی افزود: از ابتدای برداشت محصول گندم در استان‌های گرمسیر تاکنون بیش از یک میلیون تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان خریداری شده و عملیات خرید تا نیمه دوم پائیز ادامه خواهد داشت.

اسفندیاری‌پور ادامه داد: بیش از شش میلیون هکتار از اراضی مستعد استان به زیر کشت محصول گندم رفته که یک سوم این اراضی آبی و دو سوم دیم هستند که با توجه به شرایط استثنائی سال زراعی جاری در تولید گندم رقم تولید نسبت به سال‌های گذشته افزایش چشمگیری خواهد داشت.

وی بیان کرد: با تامین به موقع بذر، کود شیمیایی و سموم مورد نیاز و همچنین ارتقای نظارت‌های کارشناسی و فنی و همچنین ارائه مشاوره‌های به موقع از سوی مهندسان ناظر پیش‌بینی می‌کنیم امسال تولید گندم از مرز ۱۴ میلیون تن بگذرد.

مجری طرح محوری گندم وزارت جهاد کشاورزی، اردبیل را استانی پیشتاز و ممتاز در تولید گندم خواند و اضافه کرد: در این استان نیز تولید گندم بیش از ۶۰۰ هزار تن در مزارع آبی و دیم پیش‌بینی می‌شود.

اسفندیاری‌پور ایستگاه تحقیقات و آموزش جهاد کشاورزی اردبیل را یکی از ایستگاه‌های ممتاز در معرفی ارقام مقاوم به سردی و تنش‌های جوی اعلام کرد و گفت: هم اکنون بیش از ۱۸۰ آزمایش گندم و غلات در این ایستگاه انجام می‌شود تا شاهد ارتقای کمی و کیفی و افزایش ظرفیت تولید در مزارع دیم و آبی باشیم.

مجری طرح محوری گندم وزارت جهاد کشاورزی در بخش دیگری از سخنان خود با ابراز خرسندی از فعالیت ده‌ها شرکت دانش بنیان در این ایستگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی اظهار کرد: با حضور جوانان و تحصیل‌کردگان دانشگاهی تحولات اساسی در بخش زراعی، باغی و دام در حال انجام است که قطعا در سال‌های پیش رو این وضعیت روند متفاوتی به خود خواهد گرفت.

اسفندیاری‌پور خاطرنشان کرد: به همت این مجموعه‌ها بیش از ۱۱۰ گونه و رقم محصولات زراعی و باغی مقاوم به کم‌آبی و زودرس یا دیررس معرفی شده که اردبیل و مرکز تحقیقات آن در این زمینه جزو مجموعه‌های موفق و نمونه بوده است.

کد خبر: ۲۰٬۳۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha