شناسایی مشکلات برای توسعه تجارت با عراق در دستور کار است
نایب‌رئیس اتاق ایران:

شناسایی مشکلات برای توسعه تجارت با عراق در دستور کار است

نایب‌رئیس اتاق ایران با اشاره به جایگاه مهم عراق در فهرست شرکای تجاری ایران در منطقه و جهان، گفت: برای ارتقای تجارت دوجانبه، شناسایی مشکلات در روابط دو کشور و ارائه راهکارهای مناسب در دستور کار است.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، حسین سلاح ورزی نایب‌رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، گفت: عراق بعد از چین دومین شریک تجاری ایران است و در طول سال‌های گذشته با فعالیت‌های دولت و بخش خصوصی به‌ویژه در اتاق مشترک ایران و عراق سعی شد مشکلات بین تجارت دو کشور شناسایی و برطرف شود.

سلاح ورزی در آیین گشایش نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی استان لرستان با حضور تجار و بازرگانان عراقی، افزود: عراق در سال گذشته اولین شریک تجاری ایران بود اما مشکلاتی ایجاد شد که درنتیجه باعث کاهش این مراودات اقتصادی شده و هم‌اکنون عراق بعد از چین در جایگاه دومین شریک تجاری ایران قرار دارد.

رئیس اتاق خرم‌آباد ادامه داد: موضوع شناسایی مشکلات و ارائه راه‌حل برای ارتقای سطح روابط تجاری و اقتصادی در حد روابط سیاسی ایران و عراق در دستور کار قرار گرفته است تا ۲ کشور علاوه بر ارتباط خوب سیاسی، دینی و فرهنگی، روابط اقتصادی را نیز توسعه دهند.

سلاح ورزی اضافه کرد: مسائل حوزه مبادلات بانکی و اختلاف بین تجار به خاطر فقدان اعتبارات اسنادی و آل سی بررسی شده است تا راهکارهای راهبردی برای ارتقای روابط تدوین شود.

وی گفت: حضور استانی تجار ۲ کشور یک اقدام مؤثر برای شناسایی دقیق ظرفیت استان‌ها است که انتظار می‌رود توافقات خوبی بین واحدهای اقتصادی دو طرف منعقد شود.

هدف‌گذاری تجارت ۲۰ میلیارد دلار ایران و عراق برای ۵ سال آینده
دبیر اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق نیز در این مراسم گفت: برای مبادلات اقتصادی و تجاری بین ایران و عراق تا پنج سال آینده معادل ۲۰ میلیارد دلار هدف‌گذاری شده است.

جهانبخش سنجابی شیرازی اظهار کرد: هدف‌گذاری و چشم‌انداز ملاقات مقام‌های دو کشور و سفر اخیر نخست‌وزیر عراق به ایران با کوشش و رسمیت شناختن منافع طرفین محقق می‌شود.

وی افزود: انتظار ملت و تجار عراق از کشور دوست و برادر ایران این است که در راستای ارتقای کیفیت و کمیت تجارت و تعامل اقتصادی دو کشور تلاش کنند.

دبیر اتاق مشترک ایران و عراق خاطرنشان کرد: طرفین ایرانی و عراقی پذیرفته‌اند روابط تجاری تنگاتنگ، دوجانبه و مبتنی بر انتظارات مثبت است.

سنجابی شیرازی گفت: توسعه روابط تجاری با عراق، آثار بسیاری در حوزه سیاسی، امنیتی و روابط بین‌الملل دارد، بنابراین باید کیفیت این روابط ارتقا پیدا کند.

وی عنوان کرد: برای مبادلات اقتصادی و تجاری بین ایران و عراق تا پنج سال آینده معادل ۲۰ میلیارد دلار هدف‌گذاری شده است.

وی با بیان اینکه واقعیت‌های بازار عراق می‌گوید که تا ابد بازار عراق برای ما نخواهد بود، خاطرنشان کرد: از طرفی سیاست ایران هم صرفاً صادرات یک‌جانبه به عراق نیست، اما به‌هرحال باید به سمت تراز تجاری با عراق برویم و این روابط و ارقام را با استفاده از طریق واردات و ترانزیت متعادل کنیم تا ثبات ایجاد شود.

به گفته دبیر اتاق مشترک ایران و عراق تراز تجاری ایران و عراق درمجموع ۱۲ میلیارد دلار است.

اولویت دولت سیزدهم تعامل اقتصادی و تجاری با کشورهای همسایه است
سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در اربیل عراق با بیان اینکه اولویت دولت سیزدهم در تعاملات اقتصادی، تجاری، فرهنگی و گردشگری کشورهای همسایه است، گفت: در این میان کشور عراق اولویت ویژه کشور است و در زمینه اقتصادی تعاملات قابل‌توجهی داریم.

نصرالله رشنودی با بیان اینکه ما با عراق و اربیل روابط پایدار داریم، عنوان کرد: همسایگی، روابط فرهنگی، اجتماعی، مذهبی با کشور عراق برای ما بسیار مفید بوده است.

سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در اربیل عراق گفت: جمهوری اسلامی ایران در شرایط سخت و مشکلات عراق همواره در کنار آنها بوده و به آنها کمک کرده است.

رشنودی بیان کرد: ما تنها کشوری هستیم که در راستای فعالیت‌های اقتصادی و فنی و مهندسی شهید داده‌ایم که اتفاقاً تعدادی از آنها متعلق به لرستان است.

وی در ادامه با بیان اینکه اولویت دولت سیزدهم اولویت در تعاملات اقتصادی، تجاری، فرهنگی و گردشگری کشورهای همسایه است، گفت: در این میان کشور عراق اولویت ویژه کشور است و در زمینه اقتصادی تعاملات قابل‌توجهی داریم.

سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در اربیل عراق خاطرنشان کرد: ما می‌توانیم تعاملات را افزایش و از یک‌طرفه به دوطرفه گسترش دهیم.

رشنودی با بیان اینکه لرستان در جنگ شاهراه ارتباطی بود و نقش اساسی داشت، افزود: اما بعد از جنگ توجه چندانی به استان نشد و این نمایشگاه فرصتی برای ارتباط مستقیم و شناسایی نیازمندی کشور عراق است.

وی تأکید کرد: توانمندی‌های لرستان در حوزه گردشگری باید موردتوجه قرار بگیرد.

تحریم برای ما فرصت بود
معاون اقتصادی وزیر کشور با اشاره به اینکه تحریم برای ما فرصت بوده است، گفت: در آینده نه‌چندان دور بسیاری غبطه خواهند خورد که چرا وارد مبادلات تجاری با ایران نشدند.

محسن کوشش تبار با اشاره به اینکه قطعاً ما به دنبال کیفیت و مدعی کیفیت در تولید هستیم، عنوان کرد: امیدواریم هیات تجاری در استان‌های دیگر هم حضور پیدا کنند.

وی خطاب به تجار عراقی، عنوان کرد: بازار شما به‌عنوان شریک تجاری ۸۰ میلیون نفر نیست، بلکه ۱۵ کشور با ۴۰۰ میلیون نفر یعنی ۴۰۰ میلیون بازار و این یک فرصت و ظرفیت است.

معاون اقتصادی وزیر کشور گفت: عضویت در شانگهای و تجارت با کشورهای اوراسیا ظرفیتی است که همه در خدمت تجار و سرمایه‌گذاری عراق است.

کوشش تبار با بیان اینکه کشور ما ظرفیت خوبی در حوزه انرژی دارد، افزود: به همین واسطه تولید در ایران از هزینه کمتری نسبت به همسایه‌ها پایین‌تر برخوردار است.

وی بیان کرد: در آینده نه‌چندان دور بسیاری غبطه خواهند خورد که چرا وارد مبادلات تجاری با ایران نشدند.

معاون اقتصادی وزیر کشور گفت: ایران رو به حرکت است و تحریم باعث توفیق ما شده است.

کوشش تبار با اشاره به اینکه ۷ هزار شرکت دانش‌بنیان در کشور فعالیت دارد، عنوان کرد: ما در انتقال تکنولوژی به عراق هیچ کوتاهی نداریم، چون عراق منسجم و قوی می‌خواهیم.

وی در پایان صحبت‌های خود خاطرنشان کرد: امیدواریم این نمایشگاه آغازی برای پایان فاصله لرستان با کشور عراق و حضور پررنگ و مؤثر استان در بازار عراق باشد.

عراق نیازمند تکنولوژی و صنعت ایران است

رئیس اتحادیه صادرکنندگان و واردکنندگان اربیل عراق با بیان اینکه عراق نیازمند تکنولوژی و صنعت ایران است، بر لزوم تحکیم روابط تجاری بین ایران و این کشور تأکید کرد.

گیلان سعید عزیز، اظهار کرد: ما در اقلیم کردستان در همه اوقات ارتباط خوبی در زمینه‌های اقتصادی و… با جمهوری اسلامی ایران داریم.

وی عنوان کرد: خیلی خوشحال هستم که امروز دوستان خود را اینجا می‌بینم، تلاش می‌کنیم که توسعه روابط اقتصادی و تعاملات تجاری دو طرف را افزایش دهیم و از تجارت یکدیگر به‌خوبی استفاده کنیم.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان و واردکنندگان اربیل عراق، ادامه داد: عراق و اقلیم کردستان یک کشور مصرف‌کننده است، به کالاها و تکنولوژی شما احتیاج داریم، شما هم به بازار عراق نیازمند هستید، ما همیشه تلاش می‌کنیم و تلاش هم کرده‌ایم که کشور جمهوری اسلامی ایران جایگاه ویژه اقتصادی و تجاری با اقلیم کردستان عراق داشته باشد.

سعید عزیز، گفت: خوشبختانه این روابط تجاری وجود دارد، همیشه از برادران تجار ایرانی خواسته‌ایم که نیازمندی‌های ما را بر اساس خواسته‌های خودمان تأمین کنند.

وی ادامه داد: این امر از نکاتی است که چندین سال است که به بازرگانان ایران مطرح کرده‌ایم، بازرگانان ایران با بازار عراق هماهنگ باشند تا به خواسته‌های دو طرف در زمینه تجاری برسیم.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان و واردکنندگان اربیل عراق، افزود: ما در زمینه تکنولوژی به کشور ایران نیاز داریم و از کشور ایران می‌خواهیم که تکنولوژی خود را در اختیار ما هم قرار دهد تا در راستای توسعه کشور عراق حرکت کنیم.

گیلان سعید عزیز، عنوان کرد: ما به همکاری و هماهنگی شما نیازمند هستیم، خوشحالم که در جمع شما حضور پیدا کرده‌ام و امیدوارم تجار ما امروز از این نشست سود بیشتری به دست آورند، استفاده خوبی داشته باشند و این فرصت برای تحکیم روابط تجاری باشد.

صادرات ۳۰ درصدی محصولات لرستان به عراق
استاندار لرستان گفت: طی چند دهه ایران همواره نسبت به حفظ روابط اقتصادی با همسایگان تأکید کرده است، در لرستان نیز بیش از ۳۰ درصد صادرات به کشور عراق بوده است.

فرهاد زیویار نیز با بیان اینکه برگزاری چنین رویدادی یک فرصت مغتنم و مناسب برای مهم‌ترین سیاست‌ها و زمینه فعالیت مشترک تولیدکنندگان و تجاری است که می‌تواند روابط تجاری را دچار تحول کند، عنوان کرد: در شرایط کنونی گفت‌وگو و همکاری با همسایگان جهت رسیدن به فهم مشترک برای نیل به ثبات و توسعه نه‌تنها یک انتخاب بلکه یک ضرورت قطعی و راهبردی است.

وی افزود: برگزاری چنین نمایشگاهی با فعالان منطقه نشان علاقه متقابل در توسعه و ثبات است که امیدواریم این روابط دوچندان شود.

استاندار لرستان با بیان اینکه عراق و لرستان دو کشور تأثیرگذار در منطقه هستند، بیان کرد: این دو کشور ظرفیت‌ها و ثروت‌های خاصی دارند که می‌تواند بستر و جایگاه مناسبی برای سرمایه‌گذاری را در بخش‌های مختلف به وجود بیاورد.

زیویار تأکید کرد: جایگاه مناسب دو کشور اهتمام ویژه‌ای را برای تجارت با ثبات و ایمن برای فعالان حوزه اقتصاد می‌طلبد.

وی گفت: طی چند دهه ایران همواره نسبت به حفظ روابط اقتصادی با همسایگان تأکید کرده است، در لرستان نیز بیش از ۳۰ درصد صادرات به کشور عراق بوده است.

استاندار لرستان افزود: عمده محصولات صادرات لرستان در حوزه پتروشیمی، کشاورزی، صنایع غذایی، ساختمانی و انواع داروهای انسانی و دامی است.

زیویار با اشاره با فعالیت دولت سیزدهم مناسبات با کشورهای همسایه از حمله عراق گسترش پیدا کرده است، عنوان کرد: مراودات تجاری و ملاقات کمیسیون‌های مشترک سیاسی و اقتصادی مؤید این نگاه ویژه است.

وی با اشاره به عراق نقش مهمی در منطقه ایفا می‌کند، گفت: لرستان هم ظرفیت‌های ویژه در حوزه معدنی، صنایع‌دستی، گردشگری و دانش‌بنیان در قالب همین نمایشگاه عرضه می‌کند و آمادگی لازم برای تعمیق روابط اقتصادی را دارد.

استاندار لرستان در پایان صحبت‌های خود با اینکه یکی از ظرفیت ژئوپلیتیک اقتصادی ترانزیت کالا است، عنوان کرد: در آینده نزدیک شرایط صادرات و واردات از طریق حمل‌ونقل هوایی فراهم می‌شود.

نجف می‌تواند بازار هدف کالاهای ایرانی باشد
نائب رئیس اتاق بازرگانی نجف گفت: استان نجف سالانه ۲۵ میلیون نفر زائر دارد و به‌عنوان پایتخت تجاری «فرات اوسط» می‌تواند بازار هدف کالای ایرانی باشد.

حامد الرماحی با اشاره به اینکه تولیدکننده باید اقتصادمحور باشد، عنوان کرد: عراق کشوری واردکننده است و این می‌تواند بازار کالای صادراتی ایران باشد و برای این کشور ارزآوری به دنبال داشته باشد.

وی افزود: از همه تجار، سندیکاها و اتاق بازرگانی لرستان دعوت می‌کنیم در استان نجف نمایشگاهی از محصولات ایران را عرضه کنند.

نائب رئیس اتاق بازرگانی نجف با اشاره به اهمیت کیفیت محصولات، خاطرنشان کرد: تولیدکنندگان ایرانی باید با تولید محصول با کیفیت نسبت به صادرات محصولات اهتمام جدی داشته باشد.

الرماحی در پایان صحبت‌های خود با بیان اینکه نجف یکی از استان‌های مهم و استراتژیک عراق محسوب می‌شود، اظهار کرد: استان نجف سالانه ۲۵ میلیون نفر زائر دارد و به‌عنوان پایتخت تجاری «فرات اوسط» می‌تواند بازار هدف کالای ایرانی باشد.

صادرات ۶ میلیارد دلاری ایران به اقلیم کردستان
رئیس اتحادیه صادرات واردات سلیمانیه گفت: در همه دنیا بازار ماندگار در گرو وجود کالای باکیفیت و استاندارد است.

عطا محمد نوری با تأکید بر اینکه ما به دنبال همکاری در زمینه صنایع با ایران هستیم، عنوان کرد: نکته قابل‌توجه این است که کالای با کیفیت به اقلیم کردستان صادر نشده است.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته ۶ میلیارد دلار کالا از ایران به اقلیم کردستان صادر شده است، افزود: این حجم از صادرات نقش ویژه‌ای برای صنایع و واحدهای تولیدی ایران ایفا می‌کند.

رئیس اتحادیه صادرات واردات سلیمانیه گفت: در راستای تحکیم ارتباط تجاری و اقتصادی طرفین ایران و اقلیم عراق باید تلاش بیشتری انجام شود تا تجار عراقی به کشورهای دیگر وابسته نشوند.

محمد نوری خاطرنشان کرد: در همه دنیا بازار ماندگار در گرو وجود کالای باکیفیت و استاندارد است.

در حاشیه نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی لرستان، رئیس اتحادیه صادرات واردات سلیمانیه لوگوی اتحادیه صادرات و واردات سلیمانیه را به اتاق خرم‌آباد تقدیم کرد.

کد خبر: ۲۰۳٬۰۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha