۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۷
گام بلند برای افزایش سلامت اطلاعات در بازار سرمایه
در مراسم امضای تفاهم‌نامه سازمان بورس و قوه قضاییه مطرح شد

گام بلند برای افزایش سلامت اطلاعات در بازار سرمایه

امروز ۳۰ اردیبهشت، تفاهم نامه‌ای بین سازمان بورس و اوراق بهادار و قوه قضاییه کشور (با حضور ریاست هر دو نهاد و کارشناسان مربوطه) با هدف اتخاذ تصمیمات پیشگیرانه از وقوع تخلفات احتمالی در حوزه بازار سرمایه منعقد شد.

 به گزارش بازار به نقل از بازار سرمایه ایران، حسن قالیباف اصل، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در این مراسم عنوان کرد: با آزادسازی سهام عدالت، حدود ۶۰ میلیون کد فعال بورسی خواهیم داشت. این موضوع نشان از توجه خاص مردم به بازارسرمایه کشور را دارد. فواید بازار سرمایه برای کل اقتصاد، جلوگیری از احتکار و واسطه‌گری و تورم است. قوت بازارسرمایه به رونق اقتصادی می انجامد و بر این اساس، نیاز به مراقبت ویژه ای دارد که مسئولیت آن بر عهده سازمان بورس به عنوان نهاد ناظر است.

وی تاکید کرد: در بازار سرمایه، اطلاعات، اهمیتی زیادی دارد، به همین علت سلامت بازار سرمایه از اهمیت بسیاری برخوردار است تا سرمایه گذاران بتوانند اعتماد خود را به بازار مالی حفظ کنند.

قالیباف ضمن تشکر از قوه قضاییه در کمک به حفظ اعتماد به بازارسرمایه گفت: این تفاهم نامه گامی بلند در پیشگیری از تخلفات احتمالی و مبارزه با آن در بازارسرمایه است. دستکاری قیمت و استفاده از اطلاعات نهانی به شدت  آسیب‌زا هستند، به همین سبب پیشگیری از وقوع آن در وهله نخست در جلوگیری از آسیب سرمایه‌گذاران اولویت دارد.

شتابزده، رفتار نکنید

دکتر محمدباقر الفت، معاون اجتماعی پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه، تصریح کرد: امیدواریم با اجرای این تعهدنامه، با اقدامی مشترک از آسیب پیشگیری کنیم و بتوانیم بیش از گذشته از ظرفیت های هر دو نهاد استفاده کنیم.

وی گفت: یکی از موضوعات مهم مورد نظر ریاست قوه قضاییه، پیشگیری از جرایم اقتصادی است. در نظر داشته باشید که جرایم اقتصادی در حوزه بانک، مالیات، دارایی می تواند آسیب های جبران ناپذیری مانند کاهش اعتماد به اقتصاد و نظام وارد می کند که باید از آن جلوگیری کرد. همچنین، با توجه به افزایش فعالیت های اقتصادی در فضای مجازی، اداره پیشگیری از جرایم سایبری نیز در همین راستا در حال راه اندازی است.

محمدباقر الفت اضافه کرد: امروز با امضای تفاهم نامه منعقد شده با سازمان بورس، هر دو دستگاه متعهد می شوند تا ضمن همکاری در حوزه های تعریف شده، اطلاعات خود را نیز در هر دو حوزه بورس و حقوقی به روز کنند.

وی تصریح کرد: طبق این تفاهم نامه، قوه قضاییه پیگیری می کند تا شعب مختلفی را با قضات مشخص و مورد تایید راه اندازی و دادگاه های تخصصی بازارسرمایه را در حوزه های قضایی مورد نیاز برقرار کند. در نظر داشته باشید که بحث آسیب شناسی بازارسرمایه از موارد ضروری مورد بحث با سازمان است.

معاون اجتماعی پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه افزود: بازارسرمایه مانند بقیه بازارها با ریسک همراه است که امیدواریم با کار مطالعاتی مشترک و با شناسایی نقاط مشترک، میزان این ریسک را کاهش دهیم.

وی به سرمایه گذاران و فعالان بازارسرمایه توصیه کرد: افراد باید با مشورت متخصصان بازارسرمایه در این بازار فعالیت کنند و بازار را با ریسک های شدیدتری مواجه نکنند. همچنین برای خرید سهام به فعالیت های مالی و توانایی های واقعی شرکت ها توجه کنند و از بورس بازی و خرید و فروش اوراق بدون پشتوانه بپرهیزند. قوه قضاییه هم تلاش می کند با همراهی کارشناسان بورس، آگاهی های عمومی را در این مسیر ارتقا دهد.

تفاهم نامه ای برای شناسایی گلوگاه های فساد
رضا مسعودی فر، مدیر کل پیشگیری‌های امنیتی و اقتصادی قوه قضاییه در مراسم انعقاد این تفاهم نامه اظهار کرد: شناسایی گلوگاه‌های فساد در حوزه بازارسرمایه، همکاری در حوزه اقتصاد مقاومتی با نگاه پیشگیری از جرایم و پولشویی، ارتقاء سلامت محیط کسب و کار، آموزش های تخصصی قوه قضایه (معاونت پیشگیری از وقوع جرم) به فعالان بازارسرمایه و جلوگیری از فساد اقتصادی برخی دیگر از اهداف این تفاهم نامه هستند.

وی اضافه کرد: این تفاهم نامه کاری گروهی از مجموعه‌های حاضر است که از هر دو طرف یعنی سازمان بورس و اوراق بهادار و قوه قضاییه سه نفر، مسئولیت اجرایی آن را به عهده داشته و موظف به ارایه گزارش های دوره ای و توضیح عملکرد خود هستند. مدت تفاهم نامه سه سال است و البته قابلیت تمدید دارد. به این ترتیب امیدواریم بتوانیم تخلفات این حوزه را پیش بینی و بر مبنای آن پیشگیری های لازم را انجام دهیم.

گسترش بازار سرمایه به افزایش اهمیت حفظ امنیت سرمایه و اعتبار بازار منجر شده
جعفر جمالی، معاون حقوقی سازمان بورس و اوراق بهادار نیز در ادامه این جلسه بیان کرد: از آنجا که بازارسرمایه اکنون میزبان عموم مردم بوده و به خصوص با آزادسازی سهام عدالت به گستره این سفره افزوده شده، حفظ امنیت سرمایه گذارای و اعتبار بازارسرمایه کشور اهمیت دو چندانی پیدا کرده است. همکاری دوجانبه سازمان بورس و اوراق بهادار و قوه قضاییه، دست یابی به این مهم را تسهیل می کند.  

وی افزود: بدین منظور، دو اداره در این سازمان ایجاد شده است. نخست اداره پیشگیری و ارتقاء سلامت بازار است که هدف آن در جهت ارتقای شفافیت و انصاف در بازار و در همه زمینه ها شامل آگاهی رسانی، فنی، کنترل بیشتر مدیران است.

جمالی، «مرکز عدالت ترمیمی» را دومین اداره راه اندازی شده در این مسیر عنوان کرد و گفت: توسط این اداره بزرگان بازارسرمایه، اقدام به فعالیت در این زمینه می کنند. به این معنی که اگر بازار سرمایه مطابق با اصول بازارهای مالی انجام شود، بازار خودش را کنترل کرده و درواقع توسط اهالی بازار سرمایه به «خود کنترلی» می‌رسیم. این اداره از امروز فعالیت رسمی خود را آغاز می کند.

کد خبر: ۲۰٬۲۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha