۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۲:۲۳
حرفه‌ای‌تر شدن بازار سرمایه با افزایش حجم مبنا در بازار پایه
مدیرعامل کارگزاری توانا عنوان کرد

حرفه‌ای‌تر شدن بازار سرمایه با افزایش حجم مبنا در بازار پایه

نمادهایی که ریسک کمتر و شفافیت بیشتری داشته باشند، در بازارهای بزرگ مثل بورس یا فرابورس معامله می‌شوند و نمادهای بازار پایه، نمادهایی هستند که از شفافیت چندانی برخوردار نیستند و پرریسک محسوب می‌شوند.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)، حمیدرضا طریقی مدیرعامل کارگزاری توانا با اشاره به تصمیمات اخیر فرابورس در مورد معاملات بازار پایه بیان کرد: تصمیماتی که اخیراً در فرابورس اتخاذ شده تا از رشد هیجانی و شارپ نمادهای بازار پایه جلوگیری شود، تصمیمات خوبی بوده است.

وی اضافه کرد: اولین اصل مهم در بازار سرمایه جلب اعتماد سرمایه‌گذاران است و اگر این اعتماد از بین برود، هیچ شخصی در بورس سودی کسب نخواهد کرد. رشد غیر منطقی برخی نمادهای بازار پایه اگرچه به نفع عده‌ای محدود بود، اما در نهایت موجب تحمیل ضرر و زیان به سهامداران می‌شد. کما اینکه در فراز و فرود بازار سرمایه در سال ۹۹ نیز شاهد رشد حباب گونه بعضی نمادهای بازار پایه و بعد از آن سقوط قیمت سنگین این نمادها و تحمیل ضرر و زیانی هنگفت به سهامداران بودیم.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: در نظر داشته باشید که نمادهایی که ریسک کمتر و شفافیت بیشتری داشته باشند، در بازارهای بزرگتر مثل بازار بورس یا فرابورس معامله و نمادهای بازار پایه، نمادهایی هستند که از شفافیت چندانی برخوردار نیستند و پرریسک محسوب می‌شوند. بعد از ریزش بازار سرمایه در سال ۱۳۹۹ نیز نمادهای بزرگتر بازار، هم افت کمتر و هم نقدشوندگی بیشتری داشتند؛ اما سهامداران نمادهای کوچکتر علاوه بر آنکه ماه‌ها در صف‌های فروش قفل شدند، ضرر و زیان سنگین‌تری هم متحمل شدند. به همین دلیل نیز متولیان بازار سرمایه بازار پایه را به‌منظور معاملات نمادهای پرریسک تعریف کرده‌اند و محدودیت بیشتر برای بازار پرریسک‌تر کاملا منطقی است.

وی اضافه کرد: معتقدم نمادهای پرریسک برای سرمایه‌گذاری حقیقی‌هایی که دانش مالی کمتری دارند، گزینه مناسبی نیست و اتفاقاً محدودیت‌هایی که اخیراً در مورد معاملات بازار پایه در نظر گرفته شده، در راستای حمایت از سهامداران و کاهش ریسک سرمایه‌گذاری‌ها بوده است.

طریقی در خاتمه اظهار کرد: البته موافق تصمیم‌گیری‌های مکرر در بازار سرمایه نیستم و بهتر است متولیان بورس‌ها در سایه مشورت با خبرگان بازار سرمایه، تصمیماتی با ثبات‌تر و بلندمدت اتخاذ کنند تا هر دستورالعملی حداقل برای یک دوره یکساله دوام داشته باشد. تصمیم‌گیری‌های کوتاه مدت و بی‌ثبات، خود موجب تزلزل اعتماد سرمایه‌گذاران می‌شود.

کد خبر: ۲۰۲٬۵۸۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha