۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۳
مشوق های دولت برای یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی
رئیس سازمان امور اراضی کشور اعلام کرد

مشوق های دولت برای یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی

رئیس سازمان امور اراضی کشور گفت: دولت برای یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی که از سال ۱۳۸۵ تصویب شده مشوق اختصاص می‌دهد و مجلس شورای اسلامی هم در این زمینه تصمیمات لازم را می‌گیرد.

به گزارش بازار، رضا افلاطونی، رئیس سازمان امور اراضی کشور در نشست خبری به مناسبت سالروز تاسیس سازمان امور اراضی کشور گفت: قانون جلوگیری از خرد شدن اراضی در سال ۸۵ به تصویب رسید تا اولاً از خرد شدن بیش‌تر اراضی کشاورزی جلوگیری کند، علاوه بر آن اراضی کشاورزی را تجمیع کند، زیرا اجرای مکانیزاسیون کشاورزی در اراضی کمتر از ۵ هکتار اقتصادی نیست.

افلاطونی افزود: در زمینه اجرای این قانون، قانون ارث هم محدودکننده بود، زیرا کشاورزان بر اساس قانون ارث زمین‌های خود را قطعه قطعه می‌کنند و این باعث خرد شدن زمین‌ها می‌شود. در این زمینه باید فرهنگ‌سازی شود و علاوه بر آن قوانین بازدارنده در مجلس برای ممانعت از این کار تصویب شود.

رئیس سازمان امور اراضی کشور با بیان اینکه همه نظارت‌ها بر حفظ اراضی کشاورزی هوشمندسازی می‌شود، گفت: در این زمینه ابتدا به صورت آزمایشی در منطقه دماوند و با همکاری سازمان جغرافیا طرحی را اجرا کردیم که ۹۷ درصد منطبق بر صحت بود و این طرح را در کل کشور اجرایی می‌کنیم.

اوافزود: بر اساس این طرح نظارت بر امور تغییر کاربری‌های کشاورزی و غیر کشاورزی، حد نگار، واگذاری‌ها قلع و قمع به شکل هوشمند نظارت می‌شود. به این طریق که پایش‌های ماهواره‌ای و پهپادی انجام می‌شود و در این صورت نظارت دقیق‌تر خواهد بود.

افلاطونی در ادامه به سنددار بودن ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار زمین کشاورزی اشاره کرد و گفت: این میزان ۱۷/۶ درصد اراضی کشاورزی است که ۲ میلیون هکتار آن معادل ۱۲ درصد در دولت سیزدهم انجام شده است.

به گفته او؛ تجمیع و یکپارچه‌سازی اراضی در مساحت ۱۳ هزار و ۵۰۰ هکتار، رفع تداخلات اراضی در ۸هزارو ۲۷۲ پلاک ثبتی و ۱۳ هزار پرونده اختلاف تشکیل شده است.

رئیس سازمان امور اراضی کشور افزود: ۱۱ هزار و ۶۰۰ نفر در پنجره واحد زمین متقاضی تغییر کاربری مجاز زمین کشاورزی شده‌اند و طی ۹ ماه اخیر ۵۲ هزار بهره‌بردار به ادارات ثبت برای رفع تداخلات معرفی شده‌اند و هزارو ۲۲۴ مورد هم حکم قطعی قلع و قمع صادر شده و سه هزار و ۳۴۴هکتار اراضی کشاورزی واگذار شده است.

افلاطونی در ادامه مشکل نداشتن سند مالکیت زمین‌های کشاورزی را مهم خواند و گفت: بسیاری مردم اصلا نمی‌دانند زمین‌شان کجاست و این عامل اختلافات شده است.

او افزود: آمایش سرزمین هم از طرح‌های بزرگ بر زمین‌مانده که می‌تواند تأثیر بزرگی در بخش کشاورزی و صنعت ایجاد کند.

کد خبر: ۲۰۲٬۳۵۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha