۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۲
 نرخ بیکاری در پاییز امسال به ۸.۲ درصد رسید
بنابر اعلام مرکز آمار ایران؛

نرخ بیکاری در پاییز امسال به ۸.۲ درصد رسید

در پاییز امسال نرخ بیکاری با کاهش ۰.۷درصدی به ۸.۲درصد، نرخ بیکاری جوانان با کاهش ۴.۴درصدی به ۱۹.۲درصد و نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی نیز با افت ۱.۳درصدی، به ۱۲.۵درصد رسیده است.

به گزارش بازار، بررسی مرکز آمار ایران از نرخ بیکاری افراد ۱۵ ساله و بیش‌تر نشان می‌دهد که ۸.۲ درصد از جمعیت فعال (شاغل و بیکار)، در پاییز امسال بیکار بوده‌اند. بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری حاکی از آن است که این شاخص، نسبت به پاییز سال قبل، ۰.۷ درصد کاهش یافته است.

در پاییز ۱۴۰۱، به میزان ۴۱ درصد جمعیت ۱۵ ساله و بیش‌تر از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند، یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته‌اند. بررسی تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی حاکی از آن است که این نرخ نسبت به پاییز قبل ۰.۱ درصد افزایش یافته است.

همچنین بر اساس این گزارش جمعیت شاغلین ۱۵ ساله و بیشتر در این فصل ۲۴ میلیون و ۷۰ هزار نفر بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل ۵۳۵ هزار نفر افزایش داشته است. جمعیت غیرفعال از نظر اقتصادی (اعم از افراد محصل، خانه‌دار، دارای درآمد بدون کار مانند بازنشستگان و ...) ۳۷ میلیون و ۶۷۹ هزار نفر بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل ۳۶۲ هزار نفر افزایش داشته است.

از دیگر نکات بازار کار پاییزی، استمرار ریزش اشتغال در بخش کشاورزی است که باعث شده با کاهش ۱۸۳.۵هزارنفری شاغلان این بخش، سهم بخش کشاورزی از بازار کار به ۱۴.۳درصد برسد. در مقابل همچنان بخش خدمات در حال جذب شاغلان جدید است و سهم آن از بازار کار به ۵۱.۱درصد رسیده است. سهم بخش صنعت هم ۳۴.۶ درصد بوده است.

خروج زنان از بازار کار هم در پاییز امسال متوقف شده است به‌گونه‌ای که نرخ مشارکت اقتصادی آنها ۰.۵درصد بهبود پیدا کرده، جمعیت شاغلان زنان ۰.۶درصد افزایش داشته و نرخ بیکاری آنها نیز ۱.۵درصد کاهش یافته است.

بر اساس این گزارش نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۴ ساله حاکی از آن است که ۱۹.۲ درصد از فعالان این گروه سنی در پاییز ۱۴۰۱ بیکار بوده‌اند. بررسی تغییرات فصلی نرخ بیکاری این افراد نشان می‌دهد، این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (پاییز ۱۴۰۰) ۴.۴ درصد کاهش یافته است. نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی نیز با افت ۱.۳درصدی، ۱۲.۵درصد ثبت شده است. طبق آمار رسمی، در پاییز امسال ۴۲.۴درصد از بیکاران و ۲۶.۴درصد از شاغلان کشور را فارغ‌التحصیلان دانشگاهی تشکیل داده‌اند.

بررسی نرخ بیکاری گروه سنی ۱۸ تا ۳۵ ساله نیز نشان می‌دهد که در پاییز ۱۴۰۱، ۱۴.۸ درصد از جمعیت فعال این گروه سنی بیکار بوده‌اند. این در حالی است که تغییرات فصلی نرخ بیکاری این افراد نشان می‌دهد این نرخ نسبت به پاییز ۱۴۰۰، به میزان ۱.۳ درصد کاهش یافته است.

بررسی سهم جمعیت دارای اشتغال ناقص جمعیت ۱۵ ساله و بیش‌تر نشان می‌دهد که در پاییز ۱۴۰۱، ۹.۵ درصد جمعیت شاغل، ‌ به دلایل اقتصادی (فصل غیرکاری، رکود کاری، پیدا نکردن کار با ساعت بیش‌تر و…) کم‌تر از ۴۴ ساعت در هفته کار کرده و آماده برای انجام کار اضافی بوده‌اند. این در حالی است که ۳۶.۷ درصد از شاغلین ۱۵ ساله و بیش‌تر، بیش از ۴۹ ساعت در هفته کار کرده‌اند.

کد خبر: ۲۰۲٬۲۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha