۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۳
سودآوری ۷۵ هزار میلیارد تومانی صنایع تکمیلی در سال ۱۴۰۰
نائب رئیس انجمن صنایع پلیمر اعلام کرد

سودآوری ۷۵ هزار میلیارد تومانی صنایع تکمیلی در سال ۱۴۰۰

نائب رئیس انجمن صنایع پلیمر گفت: ارزش آفرینی صنایع تکمیلی در سال ۱۴۰۰، حدود ۷۵ هزار میلیارد تومان بوده و سهم ۱.۵ درصدی از ارزش تولید ناخالص داخلی کشور داشته است.

به گزارش بازار، سعید زمان زاده افزود: سهم صنایع تکمیلی از تولید ناخالص داخلی در بخش صنعت نیز حدود ۱۰ درصد برآورد می‌شود.

وی با اشاره به سهم ۷ درصدی صنایع تکمیلی از صادرات غیرنفتی در سال ۱۴۰۰ نیز گفت: سال گذشته، حدود ۳ میلیارد و ۳۲۰ میلیون دلار سهم صادرات صنایع تکمیلی از کل صادرات کشور بوده است که از این میزان، یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون دلار آن به صورت مستقیم و از فروش محصول نهایی و ۲ میلیارد و ۷۰ میلیون دلار نیز به صورت غیرمستقیم ارزآوری برای کشور داشته است.

زمان زاده با بیان اینکه، برای ۱۵ هزار واحد تولیدی در صنایع پلیمری پروانه بهره برداری صادر شده است، گفت: ظرفیت تولید ایجاد شده در صنایع تکمیلی حدود ۲۵ میلیون تن است و در حال حاضر، حدود یک سوم آن قابل استفاده بوده و حدود ۸.۳ میلیون تن تولید را پوشش می‌دهد.

نائب رئیس انجمن صنایع پلیمر به میزان اشتغال در این بخش اشاره کرد و ادامه داد: براساس آمار سال ۱۴۰۰، حدود یک میلیون نفر در صنایع پایین دستی اشتغال داشته اند که با احتساب واحدهای نیمه تعطیل و فصلی در این صنعت، این عدد به یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر می‌رسد.

وی افزود: میزان اشتغال در صنایع بالادستی که همان پتروشیمی است، حدود ۱۰۷ هزار نفر است، در صورتی که با تولید هر یک میلیون تن محصولات پتروشیمی، حدود ۱۷۰ هزار شغل در صنایع پایین دست می‌توان ایجاد کرد؛ یعنی ظرفیت ایجاد اشتغال در صنایع پایین دست ۹ برابر صنایع بالادستی است.

زمان زاده همچنین به میزان مصرف صنایع پلیمری در یک دهه گذشته اشاره کرد و گفت: در سال ۱۳۹۰، میزان مصرف صنایع پلیمری ۲.۱ میلیون تن در سال بوده که این عدد در سال ۹۹ با افزایش ۲.۵ برابری به حدود ۵.۴ میلیون تن رسیده است.

وی با بیان اینکه بحث اشتغال و ارزآوری دو موضوع و چالش اصلی اقتصاد کشور است، گفت: با توجه به ظرفیتی که در صنایع تکمیلی برای اشتغالزایی و ارزآوری وجود دارد، توسعه این صنعت می‌تواند با فعال سازی ظرفیت‌های صادراتی این صنعت، نیازهای ارزی کشور را برطرف کند.

کد خبر: ۲۰۲٬۰۶۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha