۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۰
تاثیر منفی ابهام آفرینی در سیاست ها در مقاومت شاخص
چرا عرضه خودرو در بورس کالا بر بازار مهم است؟

تاثیر منفی ابهام آفرینی در سیاست ها در مقاومت شاخص

فشار بر توقف عرضه خودرو در بورس کالا منجر شد شاخص مقاومت شکسته شده را نگه ندارد و حالا کارشناسان معتقدند بازار می تواند با لیدری خودرویی ها به صعود ادامه دهد و تخریب آنها شاخص را مهار می کند.

بازار؛ گروه بورس: روز دوشنبه رئیس شورای رقابت اعلام کرد که عرضه همه مدل های خودرو در بورس کالا ممنوع است و تنها هایما و تارا امکان عرضه در بورس کالا را دارند، همین خبر باعث شد برای لحظاتی بورس وارد معاملات منفی شود و ۱۵ هزار واحد رشد خود را پس بگیرد و دوباره به زیر مقاومت یک میلیون و ۶۷۰ هزار واحد برود و بعد از آن با موضع گیری وزیر اقتصاد و مسئولان سازمان بورس و ... تا حدودی معاملات متعادل شد اما این ابهام هنوز بر سر بورس سایه افکنده و از آنجایی که شاخص کل بورس در آستانه مقاومت است چنین خبرهایی به راحتی می تواند روند بازار را تغییر دهد و در مقطع کنونی جریان نقدینگی اثر منفی بر بازار ارز و ... گذاشته این سیگنال مخرب است و از طرف دیگر کارشناسان بازار سرمایه معتقدند در حال حاضر این خبر می تواند گروه خودرویی و تمام بازار را وارد اصلاح کند.

وقتی دولت بر قیمت گذاری دستوری اصرار دارد به معنی ادامه این سیاست برای همه کالاها خواهد بود و در مقطع کنونی موضوع خودرو داغ است، اما محصولات دیگری همچون شوینده ها، لاستیک و ... همه درگیر قیمت گذاری دستوری هستند. به همین دلیل است که همه بازار سرمایه به آن واکنش منفی نشان می دهد

یک کارشناس بورس در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه تلاش دولت برای حفظ قیمت گذاری دستوری خودرو روی تمام بازار تاثیر گذار است، گفت: «وقتی دولت بر قیمت گذاری دستوری اصرار دارد به معنی ادامه این سیاست برای همه کالاها خواهد بود و در مقطع کنونی موضوع خودرو داغ است، اما محصولات دیگری همچون شوینده ها، لاستیک و ... همه درگیر قیمت گذاری دستوری هستند. به همین دلیل است که همه بازار سرمایه به آن واکنش منفی نشان می دهد»

احمد جانجان با بیان اینکه گروه خودرویی همیشه در بازار تاثیر گذار بوده است، اظهار کرد: «به طور قطع عرضه خودرو در بورس کالا می تواند شرکت های خودرویی را از زیان رهایی ببخشد و همین موضوع جریان نقدینگی را به این گروه هدایت کند و کمک کند تا بازار به روند صعودی خود ادامه بدهد.»

او با تاکید بر اینکه در حال حاضر بیشتر نماینده های مجلس هستند روی توقف فروش خودرو در بورس کالا اصرار دارند، تصریح کرد: «به طور قطع توقف این مساله باعث زیان خودروسازان و سهامداران آنها می شوند و اگر مجلس اصرار بر توزیع رانت از طریق قرعه کشی خودرو دارد باید مابه التفاوت قیمت بازار و قیمت تمام شده خودرو را به خودروسازان بدهند تا از این طریق سهامداران هم زیان نبینند.»

دلایل شورای رقابت برای توقف خودرو در بورس کالا

امیر مهدی صبایی، مدیر نظارت بر بورس‌ها سازمان بورس با اشاره به اینکه طبق ماده ۱۸ قانون توسعه ابزارها و نهادها، دولت مکلف است کالای پذیرفته شده در بورس را از نظام قیمت‌گذاری خارج کند، گفته «براساس این ماده و ماده ۳۶ بند ج قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور، اگر خودروسازی درخواست عرضه خودرو در بورس کالا را داشته باشد، بورس کالا به عنوان یک رکن از ارکان بازار سرمایه موظف به عرضه آن است.» وزیر صنعت هم همین مساله را تایید کرده و گفته عرضه خودرو در بورس کالا به سازمان بورس و خودروسازان مربوط می شود.

شورای رقابت هم از این جهت برخی از خودروها را مکلف به عرضه از طریق قرعه کشی می داند که جزو خودروهای اقتصادی هستند و ورود آنها به بورس کالا و رقابت بر سر ثبت سفارش می تواند قیمت آنها را بالا ببرد

اما نباید فراموش کرد که طبق قانون عرضه خودرو در بورس کالا برای محصولات رقابتی و پایه مدنظر است، به همین دلیل در بورس های بزرگ دنیا هم محصولات معدنی، فلزی و ... عرضه می شود و خودرو از این طریق عرضه نمی شود، اما در شرایط کنونی بازار خودروی ایران دوچار دو مساله قیمت گذاری دستوری و از طرف دیگر دلالی شده به همین دلیل ابزار بورس کالا تحت شرایط اعلامی خودروسازان می تواند در کشف قیمت و پاسخگوی به متقاضیان واقعی خودرو موثر باشد.

شورای رقابت هم از این جهت برخی از خودروها را مکلف به عرضه از طریق قرعه کشی می داند که جزو خودروهای اقتصادی هستند و ورود آنها به بورس کالا و رقابت بر سر ثبت سفارش می تواند قیمت آنها را بالا ببرد. از طرف دیگر در برخی مقررات مربوط به عرضه خودرو در بورس کالا همواره موضوع تامین نیاز داخلی ملاک بوده است، بر همین مبنا در سال های گذشته وزارت صنعت، معدن و تجارت حتی مقرراتی را برای قیمت گذاری محصولات پایه همچون شمش فولاد لحاظ کرده است

وضعیت خوف و رجا در سهامداران گروه خودرویی

در شرایط کنونی جزئیات حکایت از این دارد که عرضه خودرو در بورس کالا بعد از یک وقفه دوباره از سرگرفته شود و این خبرها بیشتر خوراکی برای نوسان گیران بازار سرمایه بود و همواره وضعیت گروه خودرویی را در حالت خوف و رجا قرار داده، زیرا عده ای از سهامداران تصور می کنند هر لحظه ممکن است تصمیمات جدیدی برای معاملات خودرو در بورس کالا گرفته شود و وضعیت سودسازی آنها در حاشیه قرار بگیرد، چراکه به تازگی برخی از نمایندگان مجلس مدعی شده اند که مابه التفاوت قیمت کارخانه و قیمت فروش خودرو در بورس کالا باید به حساب خزانه دولت واریز شود و این موضوع برخلاف مقررات قانون تجارت برای شرکت های سهامی عام است.

نامه شورای رقابت درباره توقف عرضه خودرو در بورس کالا باعث افزایش عرضه سهام در نمادهای خودرویی در معاملات روز دوشنبه شد، هرچند بعد از اینکه توقف عرضه خودرو در بورس کالا تکذیب شد و تقاضا در نیمه دوم بازار بیشتر شد، اما مانع از رشد بازار شد

یک کارشناس بورس در گفتگو با خبرنگار تحلیل بازار درباره تاثیر نامه شورای رقابت درباره توقف عرضه خودرو در بورس کالا بر وضعیت معاملات بازار سهام گفت: این مساله باعث افزایش عرضه سهام در نمادهای خودرویی در معاملات روز دوشنبه شد، هرچند بعد از اینکه توقف عرضه خودرو در بورس کالا تکذیب شد و تقاضا در نیمه دوم بازار بیشتر شد، اما مانع از رشد بازار شد.

شهیر محمدنیا با بیان اینکه به نظر می رسد در روزهای آینده بورس با لیدری خودرویی ها می تواند به رشد خود ادامه دهد، افزود: با توجه به اینکه حجم معاملات بالاست و شاخص هم بالاتر از حمایت یک میلیون و ۵۸۰ هزار واحدی هست می توان به ادامه روند صعودی بورس ادامه دهد.

کد خبر: ۲۰۱٬۹۴۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha