۱۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۶:۵۴
گنج پنهان در دل خرمای «ربی»؛ ظرفیت‌های سیستان و بلوچستان در انتظار شکوفایی
بازار گزارش می‌دهد؛

گنج پنهان در دل خرمای «ربی»؛ ظرفیت‌های سیستان و بلوچستان در انتظار شکوفایی

زاهدان- طبق نظر کارشناسان خرمای «ربی» سیستان و بلوچستان می‌تواند با افزایش کیفیت و ورود به بازارهای جهانی سالانه ۱۰ هزار میلیارد ریال عاید کشور کند که لازمه این مهم استفاده از فناوری‌های نوین، اصلاح ژنتیک و همچنین اصلاح فرآیند تولید است.

فرشته بامری؛ بازار: سیستان و بلوچستان در حال حاضر دارای بیشترین سطح زیر کشت نخلستان های خرما و دومین تولیدکننده خرمای کشور محسوب می شود و هم اکنون بیش از ۷۰ نوع خرما در این استان تولید می شود و خرمای ربی و مضافتی بیشترین سطح کشت و ارقام خرمای تولیدی سیستان و بلوچستان را تشکیل می دهند.

خرمای ربی شهرستان سراوان به دلیل ارگانیک بودن مهمترین محصول صادراتی استان سیستان و بلوچستان است که طی سال‌های گذشته به کشورهای اروپایی صادر هم شده است البته خرمای تولید شده سیستان و بلوچستان در حال حاضر علاوه بر استان های دیگر به کشورهای حوزه خلیج فارس، افغانستان و پاکستان هم صادر می شود.

اسلم گمشادزهی یکی از نخل داران شهرستان سیب و سوران در گفت و گو با خبرنگار بازار، اظهار داشت: تقریبا ۸۰ درصد مردم این منطقه نخل دارند و رقم ربی، مضافتی، سنگ شکن، هلیله و زاهدی از انواع خرماهای سیب و سوران و شهرهای جنوبی استان سیستان و بلوچستان محسوب می شوند.

وی افزود: من در حال حاضر دو هکتار نخلستان خرما دارم که سالانه سه تا چهار تن خرما از آنها برداشت می شود و بهترین نوع خرما در این منطقه رقم ربی است زیرا طعم و مزه ای دلپذیر دارد و شیرین تر از دیگر خرماها است.

وی ادامه داد: در حال حاضر نخل داران بلوچستان خرمای رسیده را با خوشه از درخت جدا می کنند و به صورت خوشه به دلالان و خریدان می فروشند به عنوان مثال هر خوشه که  ۳۰ کیلو وزن دارد را به قیمت ۴۰ هزار تومان می فروشند و فروشنده نیز به قیمت ۶۰ هزار تومان به بازار مصرف عرضه می کند و گاهی هم در نایلون و حلب بسته بندی و به دیگر نقاط کشور منتقل می شود.

صادرات خرمای ربی ظرفیتی بینظیر برای جهش تولید 
وی ادامه داد: بازار مناسبی برای خرمای ربی در سطح منطقه وجود دارد به طوری که بسیاری از نخل داران منطقه بلوچستان خرمای خود را به پاکستان صادر می کنند.

حمید ریگی یکی از نخل داران سراوانی نیز در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار داشت: خرمای تولید شده در سراوان کاملا ارگانیک است و مشتریان زیادی در بازارهای داخلی و خارجی دارد.

وی افزود: برخی مشتریان ما در حال حاضر خرما را پس از خریداری از نخل داران بسته بندی و به کشورهای همسایه صادر می کنند.

وی ادامه داد: البته خرما در سبد غذایی مردم منطقه بلوچستان هم جایگاه ویژه ای دارد و به عنوان غذا  و تنقلات استفاده می شود.

این نخلدار سراوانی با اشاره به اینکه در گذشته میوه خرما غذای اصلی بسیاری از مردم بوده است، تصریح کرد: اکنون نیز تاثیر خرما و خواص درمانی و نقش آن در جلوگیری از بیماری ها ثابت شده و برای پوست و مو نیز مفید است و همه این عوامل بر ‌بازار پسندی این محصول افزوده است.

۱۰ هزار میلیارد ریال سرمایه نهفته در دل خرمای ربی
محمد امین مومنی فعال حوزه اقتصاد مقاومتی و پژوهشگر میدانی بخش کشاورزی در گفت و گو با خبرنگار بازار،  اظهار داشت: نخل خرما از دیرباز در مناطق گرمسیری ایران کشت شده است و این محصول علاوه بر ارزش غذایی بالا و  خواص طبی جایگاه ویژه ای در فرهنگ ایرانی اسلامی به ویژه در ماه مبارک رمضان دارد.

مرز مشترک با کشورهای افغانستان و پاکستان و همجواری با کشورهای حوزه خلیج فارس بازارهایی بزرگ را در دسترس تولید کنندگان این محصول در استان سیستان و بلوچستان قرار داده است

وی افزود: همچنین در محصولات غذایی مختلفی مانند کیک و کلوچه خرمایی محلی نیز این محصول وجود دارد که قسمتی  از آنها از خرما و یا شیره خرما تشکیل شده است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر تولید خرما در بازار داخلی و خارجی مورد استقبال قرار گرفته است، تصریح کرد: استان سیستان و بلوچستان با تولید بیش از ۲۰۰ هزار تن خرما در سال یکی از قطب‌های تولید خرما در کشور است.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: مرز مشترک با کشورهای افغانستان و پاکستان و همجواری با کشوری های حوزه خلیج فارس بازارهایی بزرگ را در دسترس تولید کنندگان این محصول در استان سیستان و بلوچستان قرار داده است.

وی گفت: مطابق بازدیدهای صورت گرفته، برخی از کشاورزان محلی توانسته اند با کنترل رطوبت، دما و نیز ایجاد تغییر در زمان برداشت، محصول «ربی» را به میزان قابل توجهی به «پیاروم» نزدیک کنند.

مومنی با اشاره به اینکه خرمای «پیاروم» یک خرمای با کیفیت جهانی است که به واسطه فرهنگ‌ غذایی و ذائقه‌ کشورهای اروپایی و آمریکایی بازار جهانی بزرگ پیدا کرده است، افزود: در این کشورها خرماهای شهد دار کمتر مورد توجه قرار گرفته‌ است.

خرمای «ربی» معدن پنهان طلای سیستان و بلوچستان 
وی ادامه داد: این افزایش کیفیت در خرمای ربی، به منزله اکتشاف معدن طلای خفته در سیستان و بلوچستان است به طوری که با بهینه‌سازی فرآیند تولید و اصلاح ژنتیکی، جهش اقتصادی بزرگی در این استان مرزی رقم خواهد خورد.

این فعال اقتصادی تصریح کرد: در این میان شباهت بسیار زیاد خرمای «ربی» تولید شده در سیستان و بلوچستان با خرمای با کیفیت «پیاروم» سبب شده تا این نوع خرما نیز جایگاه ویژه‌ای در بازارهای جهانی پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر قیمت یک کیلوگرم خرمای «پیاروم» در کشور حدود ۹۰ هزار تومان است، گفت: بنابراین اگر فرض کنیم افزایش کیفیت خرمای موجود در سیستان و بلوچستان را تنها به حدی برسانیم که میانگین قیمت خرمای این استان در بازار منطقه‌ای تنها پنج هزار تومان افزایش پیدا کند با توجه به حجم صادرات سالانه، شاهد افزایش ۱۰ هزار میلیارد ریالی درآمد این محصول برای استان خواهیم بود.

مومنی تصریح کرد: در این راستا باید پژوهشگران و فناوران حوزه کشاورزی در کشور بتوانند با همکاری کشاورزان بومی، از طریق راهکارهای ژنتیکی یا اصلاح فرآیند تولید، شرایط را برای افزایش کیفیت خرمای «ربی» و در نتیجه افزایش شباهت‌های کیفی و ظاهری آن به خرمای «پیاروم» فراهم کنند.

۲۳۰ هزار تن ارقام مختلف خرما در سیستان و بلوچستان تولید می شود
رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار داشت: سالیانه بیش از ۲۳۰ هزار تن ارقام مختلف خرما در سیستان و بلوچستان تولید می شود که رقم های مضافتی و ربی بیشترین میزان خرمای تولیدی این استان را به خود اختصاص داده اند.  

عمده خرمای تولیدی سیستان و بلوچستان به استان های همجوار و کشورهای همسایه و حوزه خلیج فارس صادر می‌شود

غلام حیدر زورقی با اشاره به اینکه سیستان و بلوچستان در حال حاضر در زمینه سطح کشت رتبه ‌اول و سطح تولید رتبه دوم کشور را به خود اختصاص داده است، افزود: اگر بستر لازم برای سرمایه گذاری در بخش کشاورزی و گلخانه ای این استان فراهم شود زمینه برای جهش تولید در کشاورزی فراهم است.

وی با اشاره به اینکه سیستان و بلوچستان در حال حاضر دارای ۵۷ هزار هکتار نخلستان است که ۴۵ هزار هکتار آن بارور است، ادامه داد: عمده خرمای تولیدی سیستان و بلوچستان به استان های همجوار و کشورهای همسایه و حوزه خلیج فارس صادر می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان با تاکید بر اینکه خرمای سیستان و بلوچستان جنبه صادراتی دارد، تصریح کرد: کار برداشت خرما معمولا از نیمه دوم تیرماه در سیستان و بلوچستان آغاز و تا نیمه اول آبان ماه ادامه دارد.

وی با بیان این مطلب که ربی، هلیله، مضافتی، کتومی، نگال و شکری  از جمله ارقام کشت شده خرما در سیستان و بلوچستان است، گفت: در حال حاضر بیش از  ۷۰ نوع خرما در این استان تولید می شود  که شهرستان ایرانشهر با ۱۰ هزار هکتار نخلستان یکی از عمده مراکز تولید خرما در سیستان و بلوچستان است.

زورقی تصریح کرد: با توجه به این‌که خرما یک محصولی مهم صادراتی است باید نسبت به حذف و جایگزینی باغ های درجه سه با ارقام تجاری بازارپسند، اصلاح و احیای باغ‌های درجه دو و افزایش کمی و کیفی و توسعه محصول سالم و بهداشتی اقدام شود.

در مجموع اگر بخواهیم مزیت ها و فرصت های مغفول مانده در استان سیستان و بلوچستان از جمله سرمایه نهفته در دل خرمای بلوچستان را برشماریم نیاز به ساعت ها و سال ها وقت داریم پس نتیجه می گیریم که نام بردن از این خطه زرخیز میهن اسلامی به عنوان محروم اصلا شایسته نیست از همین رو بهتر است آن را به مظلوم تعبیر کنیم که با وجود این همه نعمت های خدادادی مردمان آن همچنان با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم می کنند. 

کد خبر: ۲۰٬۱۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha