۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۰
دست مازندران به کروز نرسید به قایق دل خوش کرد| رویاپردازی با امواج دریا
بازار گزارش می‌دهد؛

دست مازندران به کروز نرسید به قایق دل خوش کرد| رویاپردازی با امواج دریا

ساری- هنوز کروز به ساحل نرسید که مسئولان برای خرید و ساخت کشتی های جدید کانتینری برای صادرات محصولات کشاورزی وعده می دهند.

بازار؛ گروه استان‌ها: کشاورزی و گردشگری مازندران به روزها و رویاهای شیرینی دل خوش کرده تا بار کج خود را به مقصد رساند و در این بین همچنان وعده‌های رویاپردازانه برای نیل به اهداف ترسیم شده ادامه دارد.

چند سالی است وعده ورود کشتی کروز و شناورهای دریایی به آب‌های مازندران داده می‌شود اما به رغم تلاش همه دولت‌ها و منصب داران کنونی، هنوز گردشگری مازندران نتوانسته از زیرسایه قایق‌های سبک و تندرو و یا پدالو رهایی یابد و کروز برای حاشیه نشینان خزر به آرزو تبدیل شده است.

خبر آمدن کروز به آب‌های مازندران از بهار به تابستان و پاییز به زمستان داده می‌شود و هر هفته مسئولان قرارهای کاری و تفریحی را به هفته‌ای دیگر و روی سکوهای کروز وعده می‌دهند اما چند سال و چند روز گذشت و چشم ساحل نشینان به دریا و آسمان خشک و خیره شد.

ماجرای کروز با همه رویاهایش را که فراموش کنیم به کشاورزی و صادرات محصولات آن خواهیم رسید، مازندران که دلی خوشی از صادرات زمینی و یا هوایی محصولات ندارد دل به تجارت دریایی خوش کرده است و در روزگاری که دستش از کروز کوتاه ماند سعی می‌کند با آوردن کشتی‌های کانتینری و یخچال دار، رویاهایش را در دریا با کروز پیوند زند.

طبق آخرین وعده و اظهار نظر مسئولان ارشد استان قرار است چندین فروند از کشتی‌های کانتینری یخچال دار برای رونق صادرات محصولات کشاورزی و تجارت دریایی خریداری و یا به سفارش استان ساخته شود.

سفارش ساخت کشتی کانتینری را دادیم

استاندار مازندران با بیان این که ۹۰ درصد ظرفیت‌های بنادر مازندران غیرفعال مانده است، از عزم جدی برای صادرات محصولات کشاورزی و مرکبات خبر داد و گفت: قرار است هر هفته ۱۰ کانتینر محموله از طریق کشتی‌ها صادر شود.

دست مازندران به کروز نرسید به قایق دل خوش کرد| رویاپردازی با امواج دریا

سید محمود حسینی پور در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار این که در حال حاضر نمی‌توان در منطقه حتی یک فروند کشتی کانتینری یخچال دار مشاهده کرد، افزود: برای ساخت دو فروند کشتی یخچال دار و کانتینری سفارش دادیم.

وی ادامه داد: همچنین درصدد هستیم تا دو فروند کشتی کانتینری یخچال را خریداری کنیم و سرمایه گذار برای خرید آن آمادگی دارد و در حال رایزنی برای خرید کشتی هستیم.

استاندار مازندران راه اندازی خط جدید کشتیرانی را به سود استان مازندران دانست و گفت: در گذشته محصولات از طریق استان‌های دیگر صادر می‌شد و در آمارهای ملی دچار ضعف بودیم.

اولین محموله صادرات محصولات کشاورزی با کشتی کانتینری به ظرفیت ۲۲۰ تن از طریق بندر امیرآباد انجام شد و فاصله نزدیک بنادر مازندران با بنادر کشورهای حاشیه و روسیه و ارزان بودن صادرات دریایی می‌تواند میل و اشتیاق تاجران را برای دریانوردی و تجارت بیشتر کند به شرط آن که زیرساخت‌ها بیش از گذشته فراهم شود.

اولین محموله صادرات محصولات کشاوزی با کشتی کانتینری به ظرفیت ۲۲۰ تن از طریق بندر امیرآباد انجام شد و فاصله نزدیک بنادر مازندران با بنادر کشورهای حاشیه و روسیه و ارزان بودن صادرات دریایی می‌تواند میل و اشتیاق تاجران را برای دریانوردی و تجارت بیشتر کند

نیامدن کشتی‌های گردشگری و کانتینری و نبود شرکت‌های بزرگ حمل ونقل گردشگری و بین المللی در استان مازندران ضعف‌های زیرساختی استان را بیش از گذشته نمایان کرده است و این ضعف زیرساخت‌ها سبب شده تا رشد اقتصادی مازندران طی ۱۰ سال گذشته بدون تغییر و ثابت بماند و درحالی که تحقق طرح‌های بزرگ در زمینه گردشگری و صادرات می‌تواند فرایند توسعه استان را شتاب بخشد.

مجوز کروز هم دریافت شد

حاشیه نشینان خزر در مازندران و شمال چشم به راه پهلوگیری اتوبوس دریایی و کشتی‌های کانتینری هستند تا رویاهای شیرین مردم منطقه رنگ گیرد. صادق برزگر مدیرکل میراث فرهنگی مازندران نیز با اظهار این که مجوز یک فروند کشتی کروز در استان دریافت شده است، گفت: این کشتی به زودی در ساحل استان پهلو می‌گیرد.

دست مازندران به کروز نرسید به قایق دل خوش کرد| رویاپردازی با امواج دریا

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان این که این کشتی در ساحل استان از گلوگاه تا رامسر تردد خواهد کرد، پهلوگیری آن را سبب رونق و شکوفاشدن اقتصاد گردشگری در استان برشمرد و گفت: این اتوبوس با همکاری و سرمایه گذاری بخش خصوصی وارد بندر نوشهر می‌شود.

وی در عین حال تصریح کرد: این اتوبوس به زودی برای استفاده گردشگران داخلی و خارجی مورد بهره برداری قرار می‌گیرد.

رونق گردشگری و حمل و نقل دریایی از راهبردهای اصلی دولت سیزدهم در مازندران به شمار می‌رود و برای فعال شدن اتوبوس و شناور دریایی در مازندران ۲۰ نقطه به عنوان فعالیت‌های گردشگری جانمایی شده است زیرا با توجه نقش مهم گردشگری دریایی در رفاه و آسایش فراهم سازی زیرساخت‌های مورد نیاز این طرح الزامی است.

در حال حاضر تمامی تفریح و دریانوردی گردشگران در ساحل مازندران با قایق موتوری است و نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که بیشتر مسافران و گردشگران به دلیل نبود زیرساخت‌های مورد نیاز رضایت از ساحل گردی در استان ندارند. این وضعیت درحالی است که به رغم استقبال سرمایه گذاران، در صدور مجوزهای گردشگری دریایی گره‌های زیادی وجود دارد و به اظهار سرمایه گذاران، برای دریافت مجوز باید ۳۰۰ فعالیت مختلف را انجام داد و محدودیت‌ها و موانع زیادی در این راه وجود دارد.

ساخت ایجاد یک اسکله گردشگری در هر شهرستان مازندران نیز از وعده‌های دور و درازی است که همانند کروز رنگ نگرفته است و با این حال ساحل نشینان خزر برای پهلوگیری اتوبوس‌های دریایی و کانتینری لحظه شماری می‌کنند.

کد خبر: ۲۰۱٬۴۰۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha