۲۹ دی ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۳
ردپای اخبار سیاسی در بازار آهن و ارز

ردپای اخبار سیاسی در بازار آهن و ارز

روز گذشته بازار آهن و فولاد در بسیاری از مبادی فروش با ثبات قیمت همراه بود اما برخی از بنگاه‌ها به افزایش قیمت روز آهن آلات اقدام کردند.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، روز گذشته بازار آهن و فولاد در بسیاری از مبادی فروش با ثبات قیمت همراه بود اما برخی از بنگاه‌ها به افزایش قیمت روز آهن آلات اقدام کردند که گویا این نوسانات جزئی ناشی از اثرات روانی اخبار سیاسی و اقتصادی است.

بازار ارز اما پس از تثبیت نسبی در سه هفته اخیر روز گذشته دوباره رو به افزایش گذاشت و از کانال ۴۱ هزار تومان به ۴۳ هزار تومان رسید. به این صورت که در مدت یک روز با رشد ۲/۵درصدی از کانال ۴۱ هزار تومانی به کانال ۴۳ هزار تومان رسید.

اختلافات سیاسی بین ایران و اروپا را می‌توان از عمده‌ترین دلایل افزایش دوباره قیمت دلار به شمار آورد و به نظر می‌رسد با تداوم این شرایط نرخ دلار کانال‌های بالاتر را نیز لمس خواهد کرد.
تحیلی روزانه بازار آهن

بازار میلگرد روز گذشته هم روند نسبتا ثابتی داشت و اغلب مبادی فروش تغییری در نرخ محصولات خود اعمال نکردند اما برخی از کارخانه‌ها هم با کاهش قیمت میلگرد آجدار و برخی دیگر با افزایش نرخ همراه بودند. کف قیمت میلگرد در بازار آزاد حول ۱۸ هزار و ۸۰۰ الی ۱۹ هزار و ۲۰۰ تومان اعلام شد.

قیت روز تیرآهن نیز در بسیار از شرکت‌ها ثابت اعلام شد اما افزایش قیمت ۵۰ الی ۱۰۰ هزار تومانی در برخی سایزهای تیرآهن ذوب آهن اصفهان مشهود بود و برخی سایزها نیز با اصلاح قیمت ۱۰ الی ۶۰ هزار تومانی همرا بود.

قیمت روز ورق روغنی، گالوانیزه و رنگی در برخی مبادی با افزایش قیمت توأم بود و برخی نیز بدون تغییر قیمت عرضه شدند؛ قیمت ورق سیاه هم عمدتا ثابت اعلام شد و ورق آهن فولاد مبارکه اصفهان در برخی ضخامت‌ها اصلاح قیمت ۱۰۰ تومانی داشت.

بازار پروفیل نسبتا آشفته بود به طوری که در برخی کارخانه‌ها تغییر قیمتی مشاهده نشد و برخی مبادی فروش هم افزایش ۳۰۰ الی ۵۰۰ تومانی داشتند؛ کف قیمت قوطی آهن ضخامت ۲ میلیمتر بین ۲۸۵۰۰ الی ۲۹۵۰۰ تومان اعلام شد و سقف قیمت این محصول هم ۲۹۵۰۰ الی ۳۰۵۰۰ تومان گزارش شد؛ همچنین قیمت روز انواع لوله‌ داربستی، گازی، مبلی و سایر لوله‌ها ثابت اعلام شدند.

قیمت روز ناودانی ایرانی و ناودانی اروپایی و همچنین قیمت روز نبشی نوسانات متعددی داشتند به طوری که در برخی مبادی فروش افزایشی بود و برخی کارخانه‌ها هم کاهش ۱۰۰ الی ۵۰۰ تومانی اعمال کردند اما عمدتا ثابت اعلام شدند.

در پایان روز گذشته انتشار اخباری مبنی بر تشدید تحریم‌های اروپا علیه ایران و بروز تحرکات در بازار آزاد دلار، موجب شد برخی نسبت به ورود مجدد تقاضای سرمایه‌ای به این بازار امیداور شوند که البته این امر به ورود پول تازه به این بازار وابسته است و ورود پول تازه هم در گرو حضور متقاضی مصرف واقعی در بازار است.

به نظر می‌رسد با توجه به جو منفی سیاسی و ظرفیت افزایش نرخ دلار و همچنین تداوم سیاست‌های اشتباه پولی_مالی، کفه سنگین ترازو در ماه‌های پایانی سال در همه بازارها به نفع رشد قیمت‌ها باشد؛ همچنین احتمال می‌رود با توجه به پتانسیل افزایش قیمت دلار، بازار آهن و فولاد هم پس از روزهای نخستین بهمن و گذر از ایام سال نو چینی با تحریک مجدد قیمت‌ها مواجه شود.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: مصائب کمبود گاز در صنایع فولادی

گزارش‌ها از روند معاملات بورس کالای روز گذشته نیز حاکی است که بیش از نیمی محصولات عرضه شده بالاتر از نرخ پایه معامله شدند؛ به عبارتی از ۷۸ هزار و ۳۸۳ تن میلگرد حدود ۳۸ درصد آن به قیمت ۱۸ هزار و ۳۹۲ تومان به فروش رسید که بیانگر افزایش ۱/۸ درصدی آن نسبت به قیمت پایه است.

تیرآهن عرضه شده هم حدود ۲۲ هزار و ۱۲۳ تن بود که با قیمت ۱۹ هزار و ۹۷۳ تومان معامله شد. قیمت تیرآهن معامله شده حدود ۶/۵ درصد از قیمت پایه بالاتر اعلام شد

کد خبر: ۲۰۱٬۰۵۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha