۳۰ دی ۱۴۰۱ - ۰۲:۳۱
توسعه شبکه گازی از استراتژیک‌ترین تصمیمات کشور
عضو کمیسیون انرژی مجلس تاکید کرد

توسعه شبکه گازی از استراتژیک‌ترین تصمیمات کشور

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در رشته توئیتی درباره شبکه انتقال گاز کشور توضیحاتی را منتشر کرد.

‌به گزارش بازار، هادی بیگی‌نژاد نماینده ملایر در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون انرژی مجلس در توئیتی نوشت: به بهانه سرمای اخیر و مسئله گاز؛

درحال حاضر فقط ۷ استان خراسان‌ها، مازندران، گلستان و سمنان مشکل گاز وجود دارد که روزانه نیازمند ۱۴۰میلیون مترمکعب گاز هستند و اکنون ۱۳۰میلیون تامین می‌شود. این کسری ۷درصدی جز باهمراهی مردم عزیز و صرفه جویی برطرف نمی‌شود.

درست است که بخشی از مشکل به دلیل برخی ترک فعل‌های و قطع واردات گاز از ترکمنستان در دولت قبل است و متولیان امر باید پاسخگو باشند؛ اما مسئولین و مردم عزیز که حقاً همیشه در همه مشکلات کمک کرده‌اند باید در کنارهم کمک کنیم تا این چند روز سرد را بدون قطعی گاز پشت سر بگذاریم.

خوب است باهم چند آمار را مرور کنیم!
در کشور روزانه ۸۵۰میلیون مترمکعب گاز تولید می‌شود که ۶۸۰م در بخش خانگی، ۷۰م به نیروگاه‌ها (علی رغم نیاز ۳۰۰م) و ۱۰۰م مابقی به دیگر صنایع اختصاص می‌یابد که این نشان می‌دهد خادمان ملت تلاش خود را معطوف به عدم قطعی در بخش خانگی کرده‌اند.

خوب است بدانیم شبکه انتقال گاز کشور با ۴۰۰هزار کیلومتر بزرگترین شبکه انتقال گاز در جهان بوده و راه اندازی آن حدود ۱۰۰میلیارد دلار هزینه نیاز دارد!

آمریکا با ۳۳۰هزارکیلومتر در رده دوم، روسیه و چین باآن گستره جغرافیایی‌ هرکدام در رنج حدودا ۱۰۰هزار کیلومتری در رده‌های بعد هستند!

یکی از استراتژیک‌ترین تصمیمات کشور، توسعه شبکه گازی بوده است چراکه علاوه بر کمترین میزان آلودگی زیست محیطی توسط گاز، به لحاظ اقتصادی نیز کاملا توجیه پذیر است.

مثلا اگر از گازوئیل استفاده می‌شد، باید به جای هرمترمکعب گاز یک لیتر گازوییل به نیرگاه‌ها تزریق می‌شد. با این حساب برای ۷۰ میلیون لیتر سالیانه ۲۵ میلیارد دلار صرف می‌شد!

باتوجه به محدودیت‌های تولید گازوئیل در داخل، ایران باید به بزرگترین واردکننده گازوییل در دنیا تبدیل شود!

اینکه در هنگامه مشکلات از نارسایی‌ها و ضعف‌ها انتقاد کنیم خوب و مفید است اما باید توجه کنیم که ضعف آگاهی و نقص اطلاعات می‌تواند انسان را به بی انصافی کشانده و دستاوردهای بزرگ انقلاب اسلامی را کمرنگ جلوه دهد.

کد خبر: ۲۰۱٬۰۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha