۱۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۰
ریزش ادامه‌دار به امید صعودی دوباره/ ناشی‌گری صندوق‌های بازارگردان کار دست سهامداران داد
بازار گزارش می‌دهد

ریزش ادامه‌دار به امید صعودی دوباره/ ناشی‌گری صندوق‌های بازارگردان کار دست سهامداران داد

در معاملات امروز، بورس نتوانست روند صعودی خود را آغاز کند تا همه سهامداران را نگران ایجاد الگوی زیگزاگ یا اصلاح عمیق کند. البته هنوز امید به بازگشت بازار در روز شنبه وجود دارد و باید منتظر ماند و روز شنبه را از نزدیک رصد کرد.

بازار - وحید بلالی: ریزش بورس تهران امروز چهارشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۸ ادامه یافت اما مانند ریزش در روزهای قبل نبود. بازار روند خود را با فشار فروش آغاز کرد اما هر چقدر زمان گذشت بازار به تعادل بیشتری رسید. قبل از شروع معاملات سازمان بورس در اطلاعیه ای اعلام کرد که «دامنه نوسان در محدوده منفی و مثبت ۲ خواهد بود و این تصمیم برای حمایت از سرمایه داران رخ می دهد».

ریزش ادامه دار به امید صعودی دوباره

در پایان معاملات امروز بازار با ریزش ۵۰۰۰ واحدی به شاخص ۳۵۳ هزار واحد رسید. تمام شاخص های بورسی اعم از قیمت هم وزن، شاخص صنعت، شاخص ۵۰ شرکت فعالتر و ۳۰ شرکت بزرگ منفی بودند و این ریزش بیش از همه در شاخص صنعت دیده شد که با ریزش ۴۴۹۷ واحدی پا به پای شاخص کل ریزش کرد.

نمادهای پربیننده بورس اعم از بانکی ها روز خوبی را سپری نکردند و نمادهای فملی، پارس و فارس بیشترین تاثیر را در منفی شدن بازار به جا گذاشتند. البته برخی از نمادهای خودرویی و پالایشگاهی و کانه های فلزی توانستند روز مثبتی را سپری کنند و به رشد خوبی دست یابند.

اوراق حق تقدم مسکن از خوش اقبالان امروز بورس بودند و بیشتر این نمادها در آستانه صف خرید قرار گرفتند. نمادهای دارویی نیز به صورت کامل در محدوده قرمز قرار گرفتند و وابستگی خود را به شاخص کل نشان دادند. خودرویی ها هم به جز ۳ نماد در محدوده قرمز بودند.

برخی از فعالان بازار سرمایه این کار را برای از دست رفتن سرمایه داران و تشویق برای ماندن دائمی در بورس الزامی و برخی دیگر نیز این اقدام را مسکنی دانستند که تاثیر زیادی ندارد زیرا بازار روندی را که باید برود می رود، عده ای دیگر نیز این اقدام را اصلا به مصلحت نمی دانند و معتقدند با کاهش دامنه نوسان تنها زمان اصلاح بیشتر می شود و مقدار اصلاح هر سهم تفاوتی نخواهد کرد و سرمایه داران به یک اندازه ضرر یا سود خواهند کرد.

عملکرد صندوق های بازارگردان در هفته پر تنش بورس

بحث دیگر و بسیار مهم صندوق های بازارگردانی است که در این هفته بسیار فعالتر از هفته های گذشته وظیفه حراست از بازار را داشتند. برای این که بتوانیم عملکرد صندوق ها در این هفته را ارزیابی کنیم ابتدا باید تعریف درستی از صندوق های بازگردانی ارائه بدهیم. در بازارهای سرمایه در سراسر دنیا به بازارگردان Market Maker یا بازارساز گفته می شود که وظیفه حراست از سهامداران و بازارسازی به نحوه درست را دارد. صندوق گردان خود نیز جزوی از بازار است که برای حراست از ضرر سهامداران باید سهم خرید یا فروش کند.

بعد از خبر شهادت سپهبد حاج قاسم سلیمانی سازمان بورس با اعضای این صندوق های بازارگردان جلسه ای را برگزار کردند و در این جلسه از فعالیت این نوع صندوق ها برای بازگرداندن مسیر بورس به روند صعودی خود تاکید شد.

بازارگردان ها تصمیم گرفتند شنبه در معاملات بورس دخالت نکنند و یکشنبه با ورود قدرتمند در بازار بتوانند شاخص کل را از حالت منفی خارج کرده و روند بازار را به سمت مثبت بازگردانند. برخی از کارشناسان خبره بورس قبل از ورود این صندوق ها در روز یکشنبه هشدارهای لازم را دادند و تصریح کردند باید معاملات را در روز یکشنبه به حال خود گذاشت و در روز بعدی کاری با قدرت هرچه تمام‌تر نمادهای بزرگ را از حالت صف فروش به محدوده مثبت بازگرداند، زیرا شاخص کل تابعی از نمادهای بزرگ بوده و با مثبت شدن شاخص کل ترس و هیجان کاذب نیز از بازار دور می شود.

به نظر می رسد صندوق های بازارگردانی یک روز زودتر به معاملات وارد شدند و نتوانستند حریف فروشندگان حقیقی هیجان زده شوند. درواقع از لحاظ تکنیکال شاخص کل در حال ساختن یک الگوی فلت بود که با دخالت ناشیانه این صندوق ها این الگو به زیگزاگ تغییر شکل داد.

اگر در روز یکشنبه بازار به اندازه روز قبل ۱۶۰۰۰ واحد ریزش می کرد فشار فروش و به عبارت دیگر فشار هیجان در روز سه شنبه فروکش می کرد و با دخالت صندوق های بازارگردان بازار روند صعودی خود را از چهارشنبه آغاز می کرد اما در معاملات امروز نیز بازار نتوانست روند صعودی خود را آغاز کند تا همه سهامداران را نگران ایجاد الگوی زیگزاگ یا اصلاح عمیق کند. البته هنوز امید به بازگشت بازار در روز شنبه وجود دارد و باید منتظر ماند و روز شنبه را از نزدیک رصد کرد.

کد خبر: ۲٬۰۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha