۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۲
شتاب دلار برای رسیدن به کانال ۱۸ هزار تومان/ ارز صرافی ها باز هم گران شد
«بازار» از علل جهش قیمت ها در بازار ارز و سکه گزارش می دهد؛

شتاب دلار برای رسیدن به کانال ۱۸ هزار تومان/ ارز صرافی ها باز هم گران شد

با وجودی که رئیس کل بانک مرکزی هشدار داده است ثبات لازم در بازار برقرار می‌شود، اما قیمت های ارز، سکه و طلا همچنان در بازار افزایشی است و جالب اینکه خود بانک مرکزی نیز قیمت ارز صرافی بانک‌ها را افزایش داده است.

اسدالله خسروی؛ بازار: بازار قیمت ارز، سکه و طلا مدتی است داغ شده است و سرمایه گذاران برای سود آوری هر چه بیشتر و یا حفظ ارزش داراییهایشان به این بازار هجوم آوردهاند. هجومی که منجر به رشد تقاضا و در پی آن افزایش قیمت دلار و سکه شده تا این کالاها هر روز رکورد جدیدی را به ثبت برسانند.

البته با مواجه شدن بازار سرمایه با سیر نزولی شاخصها و رسیدن ارزش این بازار به زیر یک میلیون واحد، خیلی از سرمایه گذاران خرد و کم تجربه که در بورس سرمایه گذاری کرده بودند با خروج از این بازار راهی خیابان فردوسی شده و نقدینگی فراوانی را به این بازار گسیل دادهاند.

از طرفی رشد میزان تقاضای خرید ارز و سکه طی ۲ روز اخیر در بازار موجب شده است که خود بانک مرکزی نیز دست به کار شود و با بالابردن قیمت ارزصرافی بانک ها از این موقعیت مناسب کسب سود هنگفت کند.

قیمت سکه و ارز در حالی بر ریل افزایش قیمت سوار شده که رئیس کل بانک مرکزی امروز در یادداشتی اعلام کرده است؛ به زودی ثبات لازم در بازارها برقرار می شود.

همراهی بانک مرکزی در افزایش قیمت ارز!
کارشناسان معتقدند؛ قیمت ارز و سکه در بازار برای مدت کوتاهی همچنان افزایشی خواهد بود و خود بانک مرکزی نیز با گران شدن قیمت این کالاها برای مدت کوتاهی البته بصورت غیر مستقیم، بازار را همراهی می کند. اما زمانی که مشاهده شود قیمتها جهشی شده است، بانک مرکزی وارد گود نظارت و سیاست گذاری شده و قیمت ارز و سکه را در حد و حدود مناسبی، آنطور که به نفع خود تمام شود، ثابت و ساماندهی می کند.

علاوه بر این اگرچه افزایش انس جهانی بر افزایش قیمت طلا و سکه تا حدودی تاثیر گذار بوده، اما رسیدن قیمت سکه تمام بهار آزادی به بیش از ۷ و نیم میلیون تومان نیز ابهام برانگیز است. همچنین قیمت دلار نیز در شرایطی که مردم با فشار مضاعف اقتصادی روبرو هستند، تاثیر بسزایی بر افزایش سطح عمومی قیمتها در بازار می گذارد و کار دولت و سرپرستان خانوارها را در مدیریت بازار قیمتها و تامین هزینه های جاری سخت و سخت تر می کند. در بازار آزاد اکنون قیمت هر گرم طلای ۱۸عیار ۷۴۴ هزار تومان، قیمت سکه تمام ‌بهار آزادی طرح جدید ۷ میلیون و ۵۷۰ تومان و قیمت دلار آزاد ۱۷ هزار و ۷۰۰ تومان است.

صرافی بانک ها دوباره قیمت ها را افزایش داد
صرافی‌های بانک‌ها نیز امروز قیمت دلار را برای فروش به مردم با ۱۸۰ تومان افزایش نسبت به صبح دیروز  ۱۷ هزار و ۲۰۰ تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۱۷ هزار و ۱۰۰ تومان خریداری می‌کنند. همچنین قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها ۱۸ هزار و ۶۰۰ تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان و قیمت سکه و طرح قدیم نیز ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است.

این که چرا قیمت سکه طی چند روز اخیر با افزایش قیمت مواجه شده است، دلایلی دارد، به طور مثال برخی فعالان بازار سیگنال افزایش قیمت این کالا را از بورس گرفته و برخی دیگر رشد قیمت دلار را علت افزایش قیمت سکه در بازار عنوان می کنند. هم اکنون قیمت نیم‌سکه بهار آزادی ۳ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان، ربع ‌سکه بهار آزادی ۲ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان و سکه گرمی یک میلیون و ۵۰  هزار  تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد.

هر گرم طلای  ۷۴۴ و سکه تمام بهار ۷ میلیون ۵۷۰ تومان
قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز ۷۴۴ هزار تومان، هر گرم طلای ۲۴ عیار ۹۸۷ هزار تومان و هر مثقال طلا ۳ میلیون و ۲۲۰ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است، ضمن آنکه هر اونس طلا در بازارهای جهانی با قیمت ۱۷۶۰ دلار معامله می‌شود.

به گزارش بازار، رکورد زنی افزایش قیمت سکه و ارز، گویا به این زودی  پایان ندارد چرا که بانک مرکزی نیز با بالابردن قیمت ارز صرافی بانکها قصد مسابقه با بازار آزاد را دارد. هر چند برخی جو روانی را باعث التهاب و تنش قیمتها در بازار ارز و سکه می دانند، اما بانک مرکزی و تصمیم گیران اقتصادی باید هر چه زودتر در راستای ساماندهی قیمتها در این بازارها گام بردارند. گام جدی که ثبات قیمتی را در پی داشته باشد و مانع سفته بازی در این بازار شود. البته رئیس کل بانک مرکزی امروز هشدارهای لازم را در جهت ثبات بخشی قیمت ارز در بازار داده است اما معلوم نیست که این بانک قیمت دلار و سایر ارزها را چه رقمی اعلام کند.

کد خبر: ۲۰٬۰۶۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha