۲۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۷
تقاضای مصرفی روی‌گردان از بازار آهن

تقاضای مصرفی روی‌گردان از بازار آهن

روز گذشته شاهد ثبات قیمت اهن‌الات در بخش‌هایی از بازار بودیم و نسبت به ابتدای هفته سیر جهشی قیمت‌ها آرام گرفته بود.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، روز گذشته شاهد ثبات قیمت اهن‌الات در بخش‌هایی از بازار بودیم و نسبت به ابتدای هفته سیر جهشی قیمت‌ها آرام گرفته بود؛ اما همچنان افزیش چشمگیری در نرخ برخی محصولات مشاهده شد.

بازار ارز هم نوسانات جزئی داشت و قیمت دلار همچنان در مرز ۴۱ هزار تومان شناور بود به این صورت که در ابتدای روز در کانال ۴۰ هزار تومان گزارش شد و در پایان روز در بازار آزاد حدود ۴۱ هزار و ۱۰ تومان مبادله شد.

بررسی نوسانات بازار آهن
شنیده‌ها از بازار آهن و فولاد حاکی از بازگشت ثبات قیمت در شماری از مبادی فروش میلگرد آجدار است، به طوری که حتی تعدادی از کارخانه‌ها از جمله میلگرد صبا فولاد زاگرس و امیرکبیر خزر به کاهش ۱۰۰ الی ۳۰۰ تومانی محصولات خود اقدام کردند اما در این میان شمار زیادی از کارخانه‌ها نیز بین ۱۰۰ الی ۵۰۰ تومان افزایش قیمت داشتند.

قیمت ورق سیاه در اغلب بنگاه‌ها با افزایش ۲۰۰ الی ۹۰۰ تومانی همراه بود و سایر ورق‌های سرد عمدتا تغییر قیمت نداشتند؛ همچنین قیمت روز نبشی و انواع ناودانی‌ها نیز ثابت اعلام شدند.

قیمت روز تیرآهن در بخش شاخه‌فروشی همچنان رو به افزایش بود و بین ۲۰ الی ۳۰۰ هزار تومان نوسان داشت، اما شماری از کارخانه‌ها همچنان ثابت اعلام شدند. به تبعیت از روند کلی بازار قیمت لوله گازی، مبلی و ... ثابت بودند. قیمت قوطی پروفیل نیز اگرچه در برخی کارخانه‌ها ثابت و در برخی دیگر کاهشی بود اما عمدتا با افزایش ۳۰۰ الی ۵۰۰ تومانی همراه بود.

در زمینه قیمت جهانی فولاد نیز می‌توان گفت از ابتدای سال نو میلادی نرخ سنگ آهن وارداتی چین که به مرز ۱۳۰ دلاری در حرکت بود و سایر محصلات فولادی و شمش منطقه CIS هم با روند افزایشی همراه بودند روز دوشنبه معاملات سنگ آهن سقوط کرد. بر همین مبنا نرخ سنگ آهن ۱۲۰ دلار در هر تن اعلام شد که نشان از کاهش ۴/۴ درصدی نرخ آن داشت. قیمت بیلت منطقه CIS هم که در هر تن ۵۵۳ دلار اعلام شد افزایشی بود و نرخ اسلب این منطقه هم با افزایش ۱۱ درصدی حدود ۵۵۰ دلار در هر تن مبادله شد.

به نظر می‌رسد افت نرخ سنگ آهن به دنبال افزایش نگرانی‌ها از شیوع دوباره کرونا اتفاق افتاده است؛ به عبارتی انتشار گزارش‌ها از افزایش مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا در بزرگترین مصرف‌کننده و تولیدکننده فولاد دنیا، کشور چین؛ به تشدید نگرانی‌های مربوط به تقاضا منجر شد. همچنین دولت چین اعلام کرده است که نظارت بر بازار مواد خام را افزایش خواهد داد و از طرفی دیگر براساس گزارش‌ها به دلیل شیوع مجددا کرونا قیمت مسکن تازه‌ساز چین نیز کاهشی شد.

در بررسی کلی اوضاع بازار می‌توان گفت از پایان هفته گذشته که روند صعودی قیمت‌ها آغاز شد تنها تقاضای واقعی بازار که تقاضاهای پیش‌خریدی بود، از بازار ناپدید شد. به این صورت که خریدار مصرفی و پروژه‌ای که محصولات مورد نیاز خود را به دلیل نگرانی از افزایش بیشتر قیمت‌ها، پیش‌خرید می‌کرد، ظاهرا دست از خرید شسته و خریدی انجام نمی‌دهد.

به نظر می‌رسد با توجه به اینکه بسیاری از خریداران محصول مورد نیاز خود را پیش‌خرید کرده‌اند ممکن است در ماه آخر زمستان محصولات فولادی تقاضای چشمگری نداشته باشد. درواقع می‌توان گفت خریدار دیگر ترس و اضطرابی از فزایش قیمت‌ها ندارد و به بازار پشت کرده است.

گزارش‌ها از بورس کالا حاکی است که امروز حدود ۱۹۱ هزار و ۱۶۰ تن شمش بلوم، ورق رنگی، ورق سرد B، ورق گالوانیزه G، ورق گرم B، تختال C و... عرضه می‌شود. از این میزان حدود ۸۹ هزار و و ۱۶۰ تن به شمش بلوم اختصاص دارد که نرخ آن ۱۵ هزار و ۷۶۸ تومان در نظر گرفته شده است.

کد خبر: ۲۰۰٬۶۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha