۲۹ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۷
بهبود بازارهای مالی جهانی در پی ریزش شاخص دلار| کدام بازارها قدرت خواهند گرفت؟
بازار بررسی کرد؛

بهبود بازارهای مالی جهانی در پی ریزش شاخص دلار| کدام بازارها قدرت خواهند گرفت؟

شاخص دلار طی هفته های گذشته و با کاهش نرخ تورم در آمریکا روندی کاملا نزولی به خود گرفته که می تواند منجر به بهبود وضعیت بازارهای مالی جهانی طی ماه های آتی شود.

بازار؛ وحید پورتجریشی: شاخص دلار آمریکا سرانجام پس از چند ماه پا در مسیر عقب نشینی گذاشته که حاکی از آماده شدن فدرال رزرو برای کاهش نرخ بهره بانکی طی ماه های آتی است.

فدرال رزرو پس از ماه ها جنگ با تورم شکل گرفته بی سابقه در تاریخ آمریکا طی ۴۰ سال گذشته، موفق به مهار تقریبی تورم شده و لذا دیگر نیازی به افزایش سفت و سخت ۵۰ یا ۷۵ واحدی نرخ بهره بانکی نیست.

به همین دلیل، شاخص دلار از دوران اوج خود روی ۱۱۵، اکنون به کانال ۱۰۲ سقوط کرده که نشان دهنده کاهش دامیننس دلار در بازار فارکس است. این موضوع، دلار را طی حدود یک ماه گذشته از سال ۲۰۲۳، به بدترین ارز بازار فارکس از حیث بازدهی تبدیل کرده است.

بهبود وضعیت اقتصادی و کاهش نرخ تورم در آمریکا

در پی انتشار داده های آماری مربوط به نرخ تورم و مشاغل ایالات متحده در هفته گذشته، شاخص دلار در وضعیتی کاملا نزولی و خرسی قرار گرفته است. بر اساس داده های منتشر شده از سوی اداره کار آمریکا، اقتصاد این کشور موفق شده در ماه دسامبر سال ۲۰۲۲، بیش از ۲۲۵ هزار فرصت شغلی ایجاد کند و همچنین، نرخ بیکاری در آمریکا نیز به زیر ۳.۵ درصد کاهش یافته که این نیز نشانه مثبت دیگری برای اقتصاد نخست جهان است.

از سوی دیگر، افزایش دستمزدها از ۵.۲ درصد در ماه نوامبر به ۴.۷ درصد در ماه دسامبر کاهش یافته که تمامی این موارد، نشان دهنده قرار گرفتن اقتصاد ایالات متحده در مسیر پیشرفت و بهبود است.

اما شاخص مهم دیگری که هفته گذشته، داده های مربوط به آن برای ماه دسامبر منتشر شد، شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) بوده که از ۷.۱ درصد در ماه نوامبر به ۶.۵ درصد در دسامبر کاهش یافته و شاخص کلی تورم نیز به رقم ۵.۵ درصد سقوط کرده که نشان دهنده ادامه روند کاهشی تورم طی شش ماه گذشته است. به عنوان مثال، قیمت خودروهای نو و دست دوم در آمریکا روندی کاهشی داشته که همین موضوع، منجر به کاهش هزینه حمل و نقل شده است. البته، در این میان کاهش قیمت حامل های انرژی و بهای جهانی نفت نیز به بهبود وضعیت اقتصادی ایالات متحده کمک شایانی کرده است.

لزوم توجه فعالان بازار به شاخص خرده فروشی آمریکا

علاوه بر فاکتورهای مطرح شده، عامل تعیین کننده دیگر در مسیر شاخص دلار، اعداد و ارقام مربوط به بخش خرده فروشی این کشور است که قرار است طی روزهای آتی منتشر شود.

اقتصاددانان انتظار دارند که ارقام مربوط به شاخص خرده فروشی آمریکا در ماه دسامبر، با کاهش ۰.۸ درصدی روبرو شود و این در حالیست که شاخص کلی فروش ۰.۴ درصد کاهش یافته است.

همچنین با کاهش شاخص اعتماد مصرف کننده (CCI) طی چند ماه گذشته، میزان فروش نیز کاهش یافته است. در همین حال، درست مانند شاخص قیمت مصرف کننده (CPI)، تحلیلگران معتقدند که شاخص قیمت تولیدکننده (PPI) نیز از ۷.۴ درصد به ۶.۸ درصد کاهش یافته است و این در حالیست که PPI اصلی از ۶.۲ درصد به ۵.۷ درصد کاهش یافته است.

بهبود بازارهای مالی جهانی در پی ریزش شاخص دلار| کدام بازارها قدرت خواهند گرفت؟

بنابراین، تحلیلگران بر این باورند که با توجه به اینکه فدرال رزرو شروع به کاهش نرخ بهره بانکی کرده، شاخص دلار آمریکا همچنان تحت فشار باقی خواهد ماند و احتمال نزول آن بیش از صعود است.

از سوی دیگر، برخی از تحلیلگران، به ویژه پزوهشگران هلدینگ بانکی ING بر این باورند که فدرال رزرو اواخر سال جاری میلادی، نرخ بهره را کاهش خواهد داد. تحلیلگران ING در گزارش خود نوشتند: «انتظار داریم که تورم اصلی آمریکا طی سه ماهه دوم سال جاری به شدت کاهش یابد که منجر به کاهش بازدهی اوراق قرضه به کمترین میزان خود خواهد شد».

تحلیل تکنیکال شاخص دلار

US dollar index

نمودار چهار ساعته بالا نشان می دهد که شاخص دلار (DXY) طی چند ماه گذشته در یک روند نزولی قوی قرار داشته است. این شاخص طی روزهای گذشته به زیر سطح حمایت مهم خود در ۱۰۳.۵۷ دلار حرکت کرد که پایین ترین سطح ۲ ژانویه و ۱۴ دسامبر محسوب می شود.

شاخص دلار همچنین به زیر تمام میانگین های متحرک سقوط کرده است. در عین حال، شاخص قدرت نسبی (RSI) به محدوده بالاتر از سطح کلیدی ۴۰ حرکت کرده است. لذا پیش بینی ما این است که با هدف قرار دادن سطح حمایت کلیدی ۱۰۰ توسط فروشندگان، شاخص دلار احتمالاً به کاهش خود ادامه خواهد داد.

کاهش شاخص دلار به سود کدام بازارها خواهد بود؟

سوال اصلی سرمایه گذاران و مخاطبین مطلب حاضر احتمالا این ات که چرا کاهش شاخص دلار مهم است؟ آیا اساسا کاهش یا افزایش شاخص دلار روی بازارهای جهانی تاثیرگذار خواهد بود؟

اساسا شاخص دلار ارتباطی معکوس با اکثر بازارهای مالی از جمله سهام شرکت های بین المللی، نزدک، S&P ۵۰۰، رمزارزها، طلا، نقره، پلاتینیوم و ... دارد. بدین معنا که با کاهش شاخص دلار، نوعی گشایش برای بازارهای مالی به ویژه بازارهای پر ریسک مانند ارزهای دیجیتال ایجاد می شود.

دلیل این امر نیز این است که در دوران فرو رفتن احساسات بازار به منطقه ترس که می تواند ناشی از عوامل مختلفی چون رکود جهانی، افزایش تورم و ... باشد، سرمایه گذاران تمایل به انتقال دارایی های خود به بخش های امن به ویژه دلار هستند تا علاوه بر دسترسی به پول نقد، از ریزش ارزش دارایی های خود جلوگیری کنند.

البته این قانون در همه مواقع و موارد صدق نکرده و به عنوان مثال، طلا همیشه محبوبیت خود را به عنوان پشتوانه ای در برابر تورم حفظ می کند. اما طی یک سال گذشته، به دلیل افزایش نرخ بهره بانکی بی سابقه از سوی بانک های مرکزی بزرگ جهان به ویژه فدرال رزرو آمریکا، این قانون معکوس شده و خود دلار نه تنها به عنوان یک ارز بلکه به عنوان ابزار سرمایه گذاری امن در بازار سرمایه طی این مدت مطرح شد.

اکنون با کاهش شاخص دلار، انتظار می رود سرمایه ها به تدریج از دلار به سمت بازارهای مختلف ریسک پذیر حرکت کرده و طی ماه های آینده، شاهد بهبود روند بازارهای بین المللی در اکثر عرصه ها خواهیم بود.

کد خبر: ۲۰۰٬۶۱۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha