۲۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۳
برآورد وصول ۹۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی در سال آینده
رییس سازمان امور مالیاتی اعلام کرد

برآورد وصول ۹۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی در سال آینده

رییس سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه برآوردهای ما ظرفیت ۹۰ هزار میلیارد تومانی وصول مالیات از فرار مالیاتی را نشان می‌دهد گفت: پیش‌بینی می‌کنیم سهم مالیات در درآمدهای دولت به ۶۵ درصد برسد.

به گزارش بازار، داود منظور رییس سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه در مجموع برآوردهای ما ظرفیت ۹۰ هزار میلیارد تومانی وصول مالیات از فرار مالیاتی را نشان می‌دهد، گفت: پیش‌بینی می‌کنیم که سهم مالیات در درآمدهای دولت به ۶۵ درصد برسد.

بر اساس این گزارش، داود منظور رییس سازمان امور مالیاتی در جلسه رونمایی از نرم افزار مالیات من، در مورد مالیات ۸۰۰ هزار میلیارد تومانی تعیین شده در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ و افزایش فشار مالیاتی بر مودیان گفت: ما به عنوان سازمان امور مالیاتی تلاش می‌کنیم تا سهم بیشتری را در تامین مالی داشته باشیم. قطعا رویکرد ما این است که فشار جدیدی را وارد نکنیم.

وی افزود: در سال جاری کاهش مالیات تولید را در نظر گرفتیم. همچنین واحدهای تولیدی بورسی اگر بخواهند افزایش سرمایه داشته باشند و خطر تولید اضافه کنند مشمول معافیت خواهند بود. تمام معافیت‌ها در سال آینده تداوم خواهند داشت. با توجه به گزارش شش ماهه اقتصاد کلان، بخش‌های مربوط به ارزش افزوده در حال خروج از رکود هستند. همچنین هیچگونه افزایش در نرخ و پایه‌های مالیاتی پیش بینی نشده است و قرار نیست مالیات جدید دریافت شود.

رییس سازمان امور مالیاتی تاکید کرد: تلاش ما این است تا افرادی که نتوانستیم تا کنون شناسایی کنیم و فرار مالیاتی داشتند را بیشتر شناسایی کنیم. آمارها در سال جاری نشان می‌دهد که سه و نیم میلیون نفر از فعالان مشاغل در سال گذشته به ما اظهارنامه نداده‌اند.

منظور گفت: در بخش اشخاص حقوقی و شرکت‌ها بررسی‌ها نشان می‌دهد که بالغ بر ۳۰۰ هزار شخص حقوقی که فعالیت اقتصادی داشتند اظهارنامه نداده و مالیات پرداخت نکردند. مجموع برآوردهای ما ظرفیت ۹۰ هزار میلیارد تومانی را نشان می‌دهد که همه این موارد در راستای عدالت مالیاتی است. به این معنا که همانگونه که کارمندان هر ماه مالیات می‌دهند سایر افراد نیز باید مالیات بپردازند.

رشد مالیات در سال آینده حدود ۵۴ درصد باشد البته بخشی از این رشد متناسب با تورم رخ می‌دهد مخصوصا در مالیات ارزش افزوده و کالا و خدمات. همین اتفاق در ارتباط مالیات عملکرد واحدهای اقتصادی رقم خواهد خورد.

وی با بیان اینکه مالیات عملکردی که سال آینده وصول می‌کنیم مربوط به فعالیت اقتصادی سال ۱۴۰۱ است، گفت: به دلیل تورم ۴۰ درصدی در سال جاری تاثیر آن را در سال آینده خواهیم دید. در نهایت باید گفت فشار مالیاتی جدیدی را نخواهیم داشت و تلاش می‌کنیم تا عدالت مالیاتی را از طریق شناسایی مودیان جدید رعایت کنیم. همچنین توزیع بار مالیات در استان‌ها را براساس ظرفیت انجام دادیم. استان‌هایی مانند کردستان، ایلام، همدان و خراسان جنوبی کمترین میزان افزایش مالیات را داشته‌اند.

رییس سازمان امور مالیاتی در پاسخ به سوالی در مورد سهم مالیات در بودجه گفت: در سال جاری و سال آینده به تدریج سهم مالیات و عوارض گمرکی رشد خواهد کرد. در هشت ماهه سال گذشته مالیات سهم ۴۸ درصدی در تامین مالی دولت داشت که این نسبت در سال جاری به ۵۸ درصد رسیده است. پیش‌بینی این است که این نسبت در سال جاری به ۶۵ درصد و بیشتر برسد.

کد خبر: ۲۰۰٬۴۳۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha