۲۴ دی ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۸
افزایش قیمت آهن در بازار آشفته

افزایش قیمت آهن در بازار آشفته

پایان هفته گذشته افزایش قیمت روز آهن آلات همچنان ادامه داشت که در اغلب زیرمجموعه‌های بازار آهن و فولاد مشهود بود.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، پایان هفته گذشته افزایش قیمت روز آهن آلات همچنان ادامه داشت که در اغلب زیرمجموعه‌های بازار آهن و فولاد مشهود بود اما شماری از بخش‌ها نیز تغییری در نرخ محصولات خود اعمال نکردند.

بازار ارز پس از تثبیت دو هفته‌ای نرخ دلار در کانال ۴۰ هزار تومانی، پایان هفته گذشته بار دیگر افزایش یافت و از کانال ۴۱ هزار تومان هم فراتر رفت؛ به طوری که در بازار آزاد حدود ۴۱ هزار و ۲۰۰ تومان مبادله شد.

تحلیل روزانه نوسانات قیمت آهن
پس از ثبات چند روزه در قیمت روز نبشی و ناودانی ایرانی و اروپایی، روز پنجشنبه شاهد افزایش ۱۰۰ الی ۵۰۰ تومانی در شماری از کارخانه‌ها بودیم. قیمت روز میلگرد آجدار نیز با تثبیت قیمت‌ها در اغلب مبادی فروش، در پایان هفته و در وضعیت نیمه تعطیل بازار، برخی فروشندگان به افزایش قیمت میلگرد اقدام کردند.

قیمت روز تیرآهن در بخش شاخه‌فروشی عمدتا ثابت اعلام شد و نرخ تیرآهن ذوب آهن اصفهان در کارخانه و بنگاه تغییر قیمتی نداشت. نرخ انواع ورق سرد و گرم نیز با افزایش قیمت در برخی مبادی فروش همراه بود و شماری از کارخانه‌ها نیز تغییری در قیمت ورق گالوانیزه و ورق آهن ایجاد نکردند.

قیمت روز پروفیل آهن نیز تا حدودی در ثبات بود اما کماکان افزایش قیمت در برخی از کارخانه‌ها قابل مشاهده بود، همچنین قیمت روز لوله داربستی، گازی و سایر لوله‌ها در برخی از شرکت‌ها افزیش داشت. گفتنی است علاوه‌بر آنچه بررسی کردیم شماری از مبادی فروش به طور کلی اعلام قیمت نکردند.

براساس گزارش‌ها و آمار اخیر از بازار آهن و فولاد شاهد بروز مجموعه‌ای از عوامل مختلف هستیم که اثرات روانی آن به صورت افزایشی در زیرمجموعه‌های بازار قابل مشاهده است. نکته قابل توجهی که در بازار مشهود بود فعالان بازار از ترس جاماندگی از روند صعودی قیمت‌ها و فشاری که به تولیدکنندگان تحمیل شده است؛ در حال حاضر اجازه ثبات و آرمش را به بازار نمی‌دهند.

تشدید بحران کمبود و قطعی برق و گاز که حالا به بخش خانگی نیز رسیده است، عدم عرضه آهن اسفنجی در بورس کالا و به‌عبارتی کمبود و فشار روی تولیدکنندگان شمش، احتمال انتقال این فشار به بازارهای پایین‌دست، چالش‌های ناشی از سردی هوا و مشکلات بارگیری، محدود شدن عرضه‌ها از سوی تولیدکنندگان در قیمت‌های کاربردی، افزایش قیمت‌ها در بازار صادراتی و نهایتا نوسانات بازار ارز، مجموع عواملی است که همسو با هم تشدید نگرانی‌ها را در پی داشته و در نتیجه افزایش قیمت محصولات فولادی را در بازار رقم زده است.

علاوه‌بر مواردی که ذکر شد صادرات ۳۰ هزار تنی شمش فولاد ۵۳۱ دلاری نیز از جمله مواردی بود که به بروز هیجانات افزایشی دامن زد، همچنین ناترازی بودجه ۱۴۰۲، افزایش قیمت‌های جهانی فولاد، افت چشمگیر خرید آهن در بازار داخلی نیز موردی است که می‌توان از علل التهابات بازار آهن داخلی به شمار آورد.

بر همین اساس احتمالا در هفته جاری برخی تجار به طور گسترده وارد بازار خواهند شد و احتمالا با فشار فروش، تا حدودی از هیجان غیرمنطقی بازار تخلیه می‌شود اگرچه اوضاع کشور و اقتصاد آن به طور کلی ملتهب و نگران‌کننده است. با این حال آنچه از ابتدای روز در بازار آهن مشاهده شد ادامه افزایش قیمت‌ها بود.

کد خبر: ۱۹۹٬۹۰۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha