۲۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۹
تأثیر معاملات بورس کالا در بازار آهن

تأثیر معاملات بورس کالا در بازار آهن

براساس گزارش‌ها از بازار آهن، روز گذشته همچنان تلاش‌ها برای تداوم روند افزایشی قیمت آهن‌آلات قابل مشاهده بود.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، براساس گزارش‌ها از بازار آهن، روز گذشته همچنان تلاش‌ها برای تداوم روند افزایشی قیمت آهن‌آلات قابل مشاهده بود اما در عین حال برخی از مبادی فروش نیز قیمت‌ها را ثابت اعلام کردند.

بازار ارز نیز که روند افزایشی داشت در ابتدای روز قیمت دلار در کانال ۴۱ هزار تومانی اعلام شد اما تا پایان روز با کمی اصلاح به کانال ۴۰ هزار تومانی برگشت و در بازار آزاد حدود ۴۰ هزار و ۶۱۰ تومان به فروش رسید.

تحلیل روز قیمت آهن
اگرچه روند کلی بازار رو به افزایش بود اما بازار میلگرد نوسانات متعددی داشت به این صورت که اکثر مبادی فروش قیمت‌ها را ثابت اعلام کردند، شماری از کارخانه‌ها افزایش ۵۰ الی ۲۰۰ تومانی داشتند برخی نیز قیمت‌ها را به طور جزئی اصلاح کردند. در واقع می‌توان گفت بازار میلگرد روند نسبتا آرامی داشت و کف قیمت پیشنهادی بین ۱۸ هزار و ۴۰۰ الی ۱۸ هزار و ۶۰۰ تومان اعلام شد.

قیمت روز قوطی پروفیل در اکثر کارخانه‌ها افزایش ۱۰۰ الی ۵۰۰ تومانی داشت، قیمت لوله داربستی، گازی، مبلی و ... نیز با افزایش ۱۰۰ الی ۵۰۰ تومانی همراه بود که این روند افزایشی پس از تأیید معاملات ورق گرم فولاد مبارکه در بورس کالا تشدید شد.

قیمت روز ناودانی ایرانی و اروپایی و نرخ نبشی در عمده مبادی فروش بدون تغییر قیمت عرضه شد؛ اما قیمت تیرآهن با روند افزایشی بازار همراه بود و هر شاخه تیرآهن حدود ۱۰ الی ۱۵۰ هزار تومان افزایش قیمت داشت در عین حال چند کارخانه هم قیمت‌ها را ثابت اعلام کردند.

قیمت انواع ورق سرد و گرم نیز عمدتا با افزایش قیمت همراه بودند به این صورت که ورق سیاه فولاد مبارکه و اکسین حدود ۱۰۰ الی ۹۰۰ تومان افزایشی بود و چند کارخانه هم تغییر قیمت نداشتند، قیمت ورق گالوانیزه، رنگی و روغنی هم حدود ۲۰۰ تومان افزایش قیمت داشتند.

آنطور که از روند بازار برمی‌آید، درحال حاضر بازار آهن ظرفیت افزایش دوباره قیمت را ندارد و حتی حفظ همین قیمت‌های فعلی به‌نوعی به سود آنها خواهد بود و بهتر است در همین محدوده قیمتی کف نوسان حفظ شود. زیرا از آنجایی که بازار آهن به‌تازگی نوسانات افزایشی را تجربه کرده است، بعید به نظر می‌رسد چندان با این روند همراه شود، به عبارتی می‌توان گفت این افزایش قیمت‌ها کمی عجولانه بود و بازار ظرفیت آن را ندارد.

همانطور که پیش از این هم مشاهده کرده‌ایم می‌توان علت افزایش قیمت آهن در روز گذشته را تا حدودی به معاملات محصولات فولاد مبارکه نسبت داد، زیرا عرضه ۹۹ درصد اعتباری پرواضح است که در شرایط فعلی به التهاب بازار منتهی خواهد شد که البته این امر به نوع عرضه و برخی مشکلات اساسی مربوط به کانال مونوپول عرضه این کالا مربوط می‌شود.

گزارش‌ها از بورس کالا حاکی است از محصولات عرضه‌شده روز گذشته حدود ۸۹ درصد معامله شدند؛ به این صورت که از ۱۱۳ هزار و ۶۲۵ تن شمش بلوم حدود ۶۰ هزار و ۴۵۰ تن به فروش رسید که معادل ۵۳ درصد برآورد شد. گفتنی است نرخ این محصول در مقایسه با آخرین عرضه افزایش ۰/۱ درصدی داشت که ۱۵ هزار و ۸۸۱ تومان بود.

همپچنین انواع ورق‌های عرضه شده نیز رقابت بالایی داشتند و به طور کامل به فروش رسیدند. تختال C نیز حدود ۲۲ هزار تن عرضه شده بود که با نرخ پایه ۱۵ هزار و ۳۵۲ تومانی به طور کامل به فروش رسید.

برخلاف سایر محصولات عرضه شده، شمش بلوم مانند هفته گذشته استقبال چندانی نداشت و این در حالی است که انتظار می‌رفت با وجود تداوم قطعی گاز و کمبود مواد اولیه و چالش‌های مربوط به تأمین آن، استقبال بیشتری از این محصول رقم بخورد.

اما به دلیل کمبود نقدینگی نوردکاران، عرضه شمش با نرخی بالاتر از قیمت صادراتی آن و حتی بالاتر از قیمت محصولات نهایی صادراتی و عرضه نکردن این محصول به صورت اعتباری عواملی بود که مانع از استقبال از این محصول شد به طوری که حدود ۴۴ درصد از شمش بورسی معامله نشد.

نرخ شمش عرضه شده در روز گذشته بین ۱۵ هزار و ۵۷۵ تومان تا ۱۶ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام شد و عدم استقبال از این محصول به کاهش نرخ آن منجر شد اما کماکان قیمت شمش از قیمت صادراتی آن بالاتر است.

شمش بلوم صادراتی فوب خلیج فارس ۴۷۷ دلار در هر تن به فروش می‌رسد، در شرایطی که بیلت صادراتی منطقه CIS در هر تن حدود ۵۲۰ دلار قیمت دارد. دلیل این امر و نرخ پایین شمش عمدتا به تحریم و شرایط دشوار در صادرات مربوط است.

در چنین شرایطی که معاملات شمش بلوم کم‌رونق گزارش شد، عرضه ورق گرم استقبال بالایی داشت و حتی در برخی معاملات قیمت آن ۳۶ درصد بالاتر از قیمت پایه اعلام شد. مضاف بر این امر، رشد نرخ دلار و افزایش انتظارات تورمی به تحریک هیجانی قیمت اهن الات در روز گذشته منجر شد.

کد خبر: ۱۹۹٬۲۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha