۱۹ دی ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۷
رشد نرخ دلار و وضعیت بازار آهن

رشد نرخ دلار و وضعیت بازار آهن

روز گذشته شاهد موجی از افزایش ۱۰۰ الی ۵۰۰ تومانی قیمت روز آهن آلات در همه زیرمجموعه‌های بازار بودیم.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، روز گذشته شاهد موجی از افزایش ۱۰۰ الی ۵۰۰ تومانی قیمت روز آهن آلات در همه زیرمجموعه‌های بازار بودیم، برخی از مبادی فروش نیز تغییری در قیمت‌ها اعمال نکردند. گویا نوسانات افزایشی نرخ دلار و چالش در تأمین مواد اولیه دوباره بازار را در مسیر افزایشی قرار داد.

بازار ارز نیز با افزایش تدریجی توأم بود به طوری که قیمت دلار به کانال ۴۱ هزار تومانی بازگشت و تا پایان روز در مرز این کانال در نوسان بود، در پایان روز نیز در بازار آزاد حدود ۴۱ هزار و ۹۰ تومان معامله شد.

بررسی نوسانات بازار آهن و فولاد
با افزایش هیجانی قیمت‌ها در بازار آهن و فولاد شاهد افزایش ۱۰۰ الی ۵۰۰ قیمت میلگرد آجدار بودیم که در عمده شرکت‌ها اعمال شد اما برخی کارخانه‌ها هم ثبات قیمت داشتند. طبق آمار قیمت میلگرد آجدار استاندارد حدود ۱۸ هزار و ۵۰۰ الی ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان قرار دارد و نرخ متوسط آن نیز حدود ۱۹ هزار تومان برآورد شد.

قیمت ورق گالوانیزه، ورق رنگی و روغنی در اکثر شرکت‌ها ثابت اعلام شد اما قیمت ورق سیاه فولاد مبارکه بین ۲۰۰ الی ۵۰۰ تومان افزایش قیمت داشت. قیمت انواع لوله‌های گازی، داربستی و ... نیز عمدتا ثابت اعلام شدند.

قیمت روز پروفیل در چند کارخانه از جمله پروفیل نیکان، یاران و... افزایش ۱۰۰ الی ۳۰۰ تومانی داشت و در چند شرکت نیز همچنان ثبات قیمت داشت. قیمت روز نبشی و ناودانی ایرانی و اروپایی علاوه‌بر ثبات در چند کارخانه، با افزایش ۳۰۰ تومانی در چند کارخانه دیگر همراه بود.

قیمت تیرآهن نیز مانند سایر محصولات فولادی در بخشی از شرکت‌ها حدود ۱۰ الی ۱۰۰ هزار تومان در بخش شاخه‌فروشی افزایش قیمت داشت اما در چند کارخانه هم تغییر قیمت نداشت.

در بررسی علل افزایش نرخ آهن در بازار روز گذشته می‌توان عوامل مختلفی را بررسی کرد، یکی از چالش‌ها که به تحریک قیمت‌ها منجر می‌شد قطعی گاز بود. اگرچه فولادسازان همچنان با کمبود گاز مواجه هستند و برخی نیز با ۴۰ درصد ظرفیت فعالیت خود را ادامه می‌دهند اما با این حال تغییر جدیدی در روند فعالیت این واحدها صورت نگرفته است.

بنابراین می‌توان گفت نرخ دلار از عوامل مهم ایجاد روند فعلی بازار است و در مقایسه با قطعی گاز تأثیر بیشتری دارد که این امر بیانگر همبستگی این دو بازار به هم است. با این اوصاف درحال حاضر که دولت نمی‌تواند اقدام مؤثری در زمینه قطعی گاز انجام دهد، موظف است دست‌کم برای حفظ آرامش در بازار و تعدیل قیمت‌ها، بازار ارز را کنترل کند.

از طرفی دیگر تقاضا بسیار ضعیف و سطحی گزارش می‌شود، موجودی انبارهای فولادی هم گویا تکمیل است و ظرفیت آن فراتر از نیاز بازار است و درواقع بازار داخلی کمبود محصول ندارد؛ پس با این اوصاف می‌توان گفت عامل اصلی روند افزایشی در بازار آهن، نرخ دلار است که پس از اصلاح نرخ ارز، قیمت آهن و فولاد نیز اصلاح خواهد شد.

مورد دیگری که می‌توان به آن اشاره کرد از بین رفتن مزیت صادرات فولاد به علت الزام به بازگشت دلار ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی است. این عامل موجب می‌شود تا محصولات فولادی تولیدی کشور بازاری بهتر از بازار داخل پیدا نکنند بنابراین با اصلاح نرخ ارز، قیمت‌ها در بازار آهن و فولاد نیز اصلاح خواهد شد.

ناگفته نماند نوسانات بازار داخلی درحالی است که قیمت جهانی فولاد ثابت است و برمبنای گزارش‌ها بیلت صادراتی منطقه cis در هر تن حدود ۵۲۰ دلار گزارش شده و اسلب صادراتی این منطقه نیز ۴۷۷ دلار در هر تن اعلام شد که بیانگر ثبات قیمت این محصولات است. همچنین هر تن اسلب صادراتی ایران فوب خلیج فارس با حفظ قیمت در هرتن ۴۰۴ دلار اعلام شد و بیلت صادراتی ایران هم ۴۷۷ دلار و ۵۰ سنت به فروش رسید.

کد خبر: ۱۹۹٬۰۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha